A 2022-ben kezdődő, szívóhatást előtérbe helyező szabályrendszer bevezetése után az autók legfeltűnőbb, jól megkülönböztethető jellemzője az oldaldoboz lett. A Red Bull alkalmazta a „downwash”, azaz légáramlást lefelé irányító kialakítást, a Ferrari az „inwash”, azaz a levegő útját befelé terelő oldalszekrényt a jellegzetes fürdőkád formájú bemélyedésekkel, míg a Mercedes a lehető legkisebb „zeropod” oldaldobozra voksolt.
A jellegzetességek megmaradtak 2023 kezdetén is, de miután a Red Bull fölénye csak nőtt, a két másik csapat is átállt a konstruktőri bajnok megoldására oldaldoboz terén – a Mercedes esetében érzékelhetően javult a teljesítmény azóta, mióta a W14 megkapta a fejlesztést.
Két műszaki igazgató véleménye azonban eltér arról, hogy a sokat emlegetett oldaldoboznak mekkora szerepe van a teljesítményben. A Mercedes technikai részlegét irányító James Allison szerint a most már általános kialakítás a legjobb út, de nem ez a Red Bull titka.
Mercedes: Az oldaldoboz nem fontos tartozék
„Meglepődnék, ha olyan oldaldoboz jelenne meg a rajtrácson, nálunk, bárki másnál, amely nem a downwash filozófián alapszik. Ők évek óta ezt alkalmazzák, és gyanítom, hogy jó pár évig maradnak is mellette” – kezdte az Autosportnak Allison. „De továbbra is azt feltételezem, hogy a Red Bull nem az oldaldoboz részletei miatt győz le mindenkit, és a Mercedes új fejlesztésének köszönhető tempójavulás oka sem ez. Sőt, különösen nem is kapcsolódik az oldaldobozhoz. Nem ennyire fontos tartozéka az autónak.”
Allison nem konkretizálta, de a jelenlegi generációs autók legfontosabb aerodinamikai területe a padló, a szívóhatás segítségével itt termelik meg a leszorítőerő jelentős részét. Az aerodinamika megtervezése a padlóval indul, az oldaldoboz csak kiegészíti ennek hatékony működését. A Red Bull pedig egy olyan sajátos kialakítással rendelkezik a padló csatornáinál, amely egyedülálló a rajtrácson.
Aston Martin: Az oldaldoboz nagyon fontos tartozék
Míg a Mercedes és a Ferrari a közelmúltban állt át a Red Bull kialakítására, az Aston Martin korábban megtette ezt. A csapat műszaki igazgatója, Dan Fallows – aki 2021-ig a Red Bullt erősítette – Allisonnal ellentétben arról beszél, az oldaldoboz egy fontos alkatrész.
„Nem kérdés, hogy az oldaldobozok lényegében az áramlást alakító tartozékok” – beszélt saját álláspontjáról Fallows. „Egyes részeik az autó hátulja irányába szabályozzák az áramlást, de a padló működését is segítik. Az általunk alkalmazott filozófia, amely egyre elterjedtebb már a mezőnyben, egyértelműen segíti a mi padlókoncepciónk működését. Talán a karosszéria tényleges teljesítményfokozó hatása önmagában nem olyan nagy, de segít minden más működésében. Ezért egy nagyon fontos tartozéka az autónak.”
Két szakember és két eltérő vélemény: Allison szerint az oldaldoboz sokadlagos, mivel a teljesítmény nem innen származik, Fallows viszont egészben gondolkodik, ezért kiemelt fontosságúnak tartja az oldaldobozt – ez jól illusztrálja, miért emlegetjük annyiszor a koncepció vagy filozófia szót az F1-ben.