Látványos az összefüggés a Mercedes átfogó fejlesztési csomagja és a teljesítmény javulása között. Az új oldaldoboz, padló és első felfüggesztés Monacóban még nem annyira befolyásolta a teljesítményt, de a Spanyol Nagydíjon már egyértelműnek tűnt, előrelépés történt a korábbi koncepcióhoz képest, ami különösen azért biztató, mert egy ekkora váltás hosszabb tanulási folyamatot igényel – azaz ha már most ilyen jól működött a Mercedes, bőven van még potenciál a csomagban.
A W14 viselkedése a futam utáni sajtótájékoztatón is központi téma volt, és mind Lewis Hamilton, mind George Russell arról beszéltek, rég érezték ilyen jónak autójukat.
„Ez szerintem az elmúlt másfél év legjobb autója volt, szóval elismerés jár a gyárban dolgozóknak” – mondta a második helyezett Lewis Hamilton. „Ezen a hétvégén volt a legjobb az érzet, mind szombaton, mind vasárnap, az elmúlt 14-15 hónapot tekintve. Ez pedig rettentő biztató, nem csupán nekem, de a csapatban mindenkinek.”
Pedig pénteken még nem volt ideális a helyzet: Hamilton kiemelte, a szabadedzéseken küszködtek az egyensúllyal, az autó nehezen vezethető és kiszámíthatatlan volt. Az éjszakai munkával és Mick Schumacher szimulátoros segítségével azonban információt gyűjtöttek a megváltozott leszorítóerőről, aminek eredménye a kiváló vasárnapi érzet lett.
George Russell szintén egyetért azzal, hogy a hétvégi volt a legjobb állapotú Mercedes, mióta a csapathoz csatlakozott: „Így van, bár sok különböző pályára megyünk. De az autó természetesen tűnik nagyon erősnek. Sok az új pálya új aszfalttal, az olyan helyszíneken azonban, mint Bahrein vagy ez, nagy a gumikopás. Ma valószínűleg a legjobb volt az érzet Barcelonában valaha a hűvösebb körülmények miatt. A szezon során egyértelműen ez volt valószínűleg a legjobb érzet, és ahogy Lewis mondta, a csapat kiváló munkát végzett” – mondta a brazíliai győzelem óta első dobogóját megszerző Russell.
Hamilton ráadásul a jó forma folytatására vár a következő helyszíneken is, arra alapozva, hogy a Spanyol Nagydíj erősorrendje általában jó indikátor a folytatásra nézve.
„Azt szokták mondani, hogy ha gyors vagy Barcelonában, akkor az autó jó lesz mindenhol. Mindenesetre azt hiszem, erősek leszünk a következő versenyeken. Lesznek idők, amikor az Aston vagy a Ferrari kicsit előttünk lesz, de szerintem a versenytempónk marad az erősségünk, akárcsak tavaly. Most pedig, a hétvége után már jobban értjük az autónkat. Erre támaszkodhatunk a folytatásban” – mondta Hamilton.
Verstappen nem aggódik a Mercedes miatt
Természetesen a futamgyőztest sem hagyták ki, a sajtó képviselői őt is kérdezték a Mercedes előrelépéséről, amely csapat 2022 végén is a Red Bull fő kihívója volt.
„Hogy őszinte legyek, nagyon erős versenyük volt. Fejlődnek, de ami minket illet, nem aggódunk. Magunkra kell összpontosítanunk, igyekeznünk kell tovább fejleszteni az autón. Jelenleg jónak tűnik a helyzet, de a mai világban nem szabad egyhelyben toporogni. Újabb dolgokat kell találnunk, tanulnunk kell, mint ma, megérteni, miért nem működött a kemény az autón. Aztán meglátjuk, mi történik a következő pályákon, egyelőre nem tudom, lesznek-e jobb vagy rosszabb helyszínek” – fejtegette Verstappen.
Év végén vagy jövőre lesz kihívó a Mercedes?
„Ezzel a jelenlegi autónkkal nem hiszem, hogy hozni fogjuk a teljesítményüket, de dolgozunk a további fejlesztésen” – válaszolta Hamilton a fenti újságírói kérdésre. „Talán fél másodperc is megvan az előnyük, egyetlen körön pedig még ennél is nagyobb.”
„Remélem, hogy legalább az év végén kihívást jelenthetünk rájuk” – beszélt arról, hogy talán még idén fenyegethetik a Red Bullt, bár 2024-et reálisabb célnak tartja. „De inkább arra fókuszálok, hogy a következő évben olyan autónk legyen, ami már az első naptól kihívást jelent számukra. És minél tovább feszegetjük a határt az autóval idén, annál nagyobb hatással lesz a következő évre, annál jobb irányt találunk.”
Russell is beszélt ugyanerről: „A helyes irányba lépdelünk. Biztosítanunk kell, főleg a következő évre, hogy lendülettel indulunk, mert szerintem csapatként gyorsabban fejlesztünk, mint bárki más” – beszélt arról, hogy a Mercedes előnyként támaszkodhat fejlesztési potenciáljára, amit a monacói csomag eredményessége demonstrál.
A hétszeres világbajnok azért hozzátette, az idei szezon már lefutott, a Red Bull fölénye pedig azt jelentheti, hogy 2024-ben is lépéselőnyben lesznek: „Nagyon előttünk vannak, és Max folytatni fogja a nyerést idén. Ez egyben azt is jelenti, hogy korábban kezdhetik meg a fejlesztést a következő évre, korábban mint bárki más, ha még nem kezdték el. Ez pedig veszély” – figyelmeztetett Hamilton, hogy a 2024-es fejlesztési verseny már most elkezdődött.