DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Kemény kritika Norristól a Pirelli-guminak: „Nem a motorsport csúcsára való”

Szörnyű gumi, rossz tapadás – Lando Norris szerint nem a versenyzők hibájából, hanem a nem F1-es szintű abroncsok miatt történt annyi baleset az újraindításnál.

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén sok szó esett a kritikus pontnak bizonyuló gumimelegítésről: míg Bahreinben a gumik megóvása jelentette a gondot, Melbourne-ben az üzemi hőfokra juttatás és szinten tartás volt a fő gumikezelési probléma. A második piros zászlót követően az utolsó két körre a mezőny lágy abroncson indult újra – az ekkor történt számos baleset oka pedig Lando Norris szerint az volt, hogy a legpuhább keverék sem tapadt elégséges mértékben.

„Nem a döntéshozók ellen akarok beszélni, de ők nem tudják, mi folyik az autóban” – idézi az Autosport Norrist, mikor a megszakításokról és állórajtokról kérdezték. „Van egy lágy gumink, ami 65 fokos, nem tudom leírni, mennyire kicsi a tapadás vele a pályán. Ez a hőmérséklet még nem olyan rossz, de a gumi nem működik, ilyen felületen ilyen hőmérséklettel pedig elmondhatatlan, mennyire rossz a tapadás.”

„Éppen ezért ment ki mindenki egyenesen az 1-es kanyarban, fékezték el a gumit… Gyakorlatilag nem biztosít tapadást, túl korán kell fékezni, ami káoszt és incidenseket eredményez” – magyarázta Norris. Ezzel egybevág az újraindítás egyik balesetében érintett Logan Sargeant nyilatkozata. „Amikor fékeztem, semmi sem volt megfelelő hőmérsékleten, sem a gumi, sem a fék” – mondta az amerikai, aki Nyck de Vries autójába száguldott.



Norris egészen kritikus jelzőket használt a gumigyártó abroncsaira: „Nem mondanám, hogy mindenki ügyetlen volt: egyszerűen versenyeztünk és nem volt meg a tapadás. Olyan gumira lenne szükség, amely több tapadást biztosít, egy olyan gumira, amely egy Formula-1-es autóhoz méltó, az autósport csúcsához. Jelen pillanatban szörnyű gumijaink vannak” – fogalmazta meg a McLaren pilótája. Ő valójában profitált a hibákból, mivel a késői kiesések után hatodikként ért célba.

Albon vesztét is a tapadáshiány okozta

Norris az újraindítás baleseteivel foglalkozott, de Alex Albon kieséséhez szintén a gumimelegítés nehézségei vezettek. A 6-os kanyarban kicsúszó Williams-pilóta az előző kanyarban követett el egy kisebb hibát, ez pedig akkora tapadásvesztést eredményezett, hogy elvesztette az autó hátulját.

„Amikor elveszítettem az irányítást, még lassabb is voltam a kanyarban, mint az előző körben. A megelőző kanyarban viszont szélesen fordultam, ezért tüske jelent meg a gumihőmérsékletben, tapadást veszítettem. A következő kanyarban ehhez mérten kicsit forrón mentem be” – magyarázta Albon, mi történt a baleset során.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: