Az Andretti Global már nagyjából egy éve folyamatosan érdeklődik a Formula-1 iránt, a Nemzetközi Automobil Szövetség nemrég pedig hivatalosan is elindította a jelentkezési folyamatot a potenciális új istállók számára. Az FIA lelkes is a General Motorshoz tartozó Cadillackel összeálló Andrettiék kapcsán, ellenben a mezőny jelenlegi csapatai és a Formula-1 vezetése már kevésbé: előbbiek főként az anyagi szempontokat hozzák elő, míg Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója néhány napja meg is jegyezte, hogy nem túl bölcs Andrettiék részéről, ha emiatt kapzsiknak nevezik az alakulatokat.
Most Domenicali ezen nyilatkozatára reagált az 1978-as világbajnok Mario Andretti, akinek a fia, Michael vezeti a többek között az IndyCarban és a Formula-E-ben is jelenlévő csapatot: „Minden, amit eddig mutatunk, az csak izgatottság volt, főleg talán a részemről, hogy Michael beszállhat a Formula-1-be. Nem hiszem, hogy ezzel bármi baj lenne” – nyilatkozta az amerikai legenda a PlanetF1.com szaklapnak.
„Ami a többit illeti, minden egyes részletét követjük a protokollnak, és szerintem minden a helyén van most. Ez minden, amit tehetünk. Lehet ezt többféleképpen nézni, de nem gondolom, hogy bármit megsértettünk volna vagy bármi rosszat tettünk volna, csak az izgatottságunkat mutattuk. Szóval ha nyíltan beszéltünk erről a sajtóban vagy ilyesmi… ilyen az élet, mi így csináljuk a dolgainkat. De nem tudom, mire tudja bárki azt mondani, hogy bármi rosszat tettünk, én legalábbis így tekintek erre.”
A General Motors lehet a döntő faktor az F1 számára?
Az idősebb Andretti arról is beszélt, hogy a Cadillac és általa a General Motors bevonása meggyőzheti az F1 illetékeseit: „Mindent megtettünk, amit a ’rendszer’ kért tőlünk, még a General Motorst is hozzuk magunkkal, a legnagyobb amerikai autógyártót. Egy gyáróriás kötelezte el magát hosszú távon. Természetes, hogy erről beszélünk, hiszen nagy hír. Ha mások kevésbé voltak zajosak, annak az lehet az oka, hogy nincs semmi izgalmas, amit megoszthatnának” – utalt ismét Domenicali nyilatkozatára, amelyben az F1-vezér említett más érdeklődő istállókat is.
„A General Motorst tényleg ott áll a Cadillac márka mögött: láthatjuk, mit csinálnak a sportautók között. Rendkívül sikeresek az amerikai sportautózásban, az IMSA-ban, most pedig Le Mans-ba mennek. Számomra ez rendkívül izgalmas, hogy egy ilyen vállalat fektet be a sportágunkba. Ez egy hosszú távú elköteleződés, amelyet szerintem szívesen kellene fogadni a Formula-1-ben, hiszen stabilitást teremt.”
„A General Motors, egy autógyáróriás tehát elkötelezi magát a Formula-1 mellett. Remélem, ez számítani fog, és Michael tette le ezt az asztalra. Végig világosan megmondták nekünk, hogy ha hozunk egy gyártót, az egy egészen más történet. Szóval a GM-nek mindent meg kell változtatnia. Továbbra is harcolni fogunk egy helyért az F1-ben. Követtük a protokollt, már több mint egy éve abszolút tiszteletben tartjuk a folyamatot, teljesítettük a követelményeket, hoztunk egy gyártót, és izgatottak vagyunk.”
Miért nem egy létező F1-es csapatot vásárolnak fel?
Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke javasolta nemrég azt Andrettiéknek, hogy inkább más úton próbáljanak bekerülni a száguldó cirkuszba: nevezetesen egy jelenlegi istálló felvásárlásával. Mario Andretti szerint azonban ez nem lehetséges, aminek prózai oka van: „A tény az, hogy egyetlen létező portéka sem elérhető. Michael és a csapata minden aspektusát megvizsgálta ennek. Semmi sem elérhető, egyetlen létező csapat sem eladó.”
Andretti arról is beszélt, hogy nem tudja, pontosan mi zajlik a háttérben azzal kapcsolatban, hogy a csapatok megemelnék – méghozzá jelentősen – azt a 200 millió eurós „belépési díjat”, amelynek azért cserébe kérnek az újonnan beszálló gárdáktól, hogy az érkezésükkel több részre osztódik a pénz, így az egyes csapatok kevesebbhez jutnak hozzá. Viszont azt is elmondta az amerikai exversenyző, hogy szeretnének már 2025-ben beszállni az F1-be, ugyanis a céljuk a Cadillackel együtt, hogy egy szezont teljesítsenek az új motorszabályok 2026-os érkezése előtt is.