DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

A Mercedes és Aston lepte meg legjobban a szabályalkotókat

Pat Symonds vezette a stábot, amely kidolgozta a 2022-es új aerodinamikai szabályokat: a mérnök arról beszélt, bejött számításuk és az autók változatosabbak lettek.

A Formula-1 technikai igazgatójának címét viseli Pat Symonds, a Toleman, Benetton, Renault és Williams csapatok egykori mérnöke: ebben a pozícióban ő vezette azt a mérnökcsapatot, amely a 2022-es szabályváltozás kidolgozásáért felelt.

„Eleinte szkepticizmus volt jellemző, Adrian Newey kezdetben attól félt, hogy minden autó ugyanúgy fog kinézni, mert a szabályok annyira megkötöttek” – idézte fel az Auto Motor und Sportnak Symonds. Végül azonban Newey-nak nem lett igaza: a 2022-es szezon elején számos különböző koncepciót és rendhagyó megoldást vonultattak fel a csapatok, gondoljunk csak a Ferrari oldaldobozának teknőire vagy a szűk Mercedesre.



„Nem így lett. Emlékeznek még a vázlatokra, melyeket 2019-ben, Austinban mutattunk be az új szabályok prezentációján? Nem dolgoztuk ki a formákat, azt akartuk bemutatni, hogy az autók különböző területein megengedett a szabadság. Örülök, hogy igazunk lett, és egyes modellek végül nagyon hasonlítottak a vázlatokhoz. Azt mondanám, az autók ma sokszínűbbek, mint korábban voltak, habár sokaknak valószínűleg gondot okozna megkülönböztetni őket, ha az összest feketére festenék” – mondta a szakember.

Symonds arról is beszélt, melyik csapat megoldásaira nem számított még ő sem: „Pár dolog még radikálisabb volt, mint hittük volna, például a Mercedes. Később teszteltük és felülvizsgáltuk a koncepciójukat CFD-ben, és azt kell mondanom, a Mercedes formáját könnyebb követni, mint a többi autóét.”

A 2019-ben bemutatott vázlat az akkor még 2021-re tervezett szabályváltozásról

„Az Aston Martin hátsó szárnyára szintén nem számítottunk. Abban az ötletben látom a kockázatot, hogy rossz irányhoz vezethet, ezért arra számítok, hogy az FIA be fogja tiltani a megoldást 2023-ban” – hozta fel példaként a Mercedes minimális oldaldobozát és az Aston Martin Hungaroringen bevetett légterelőjét, amely a szárnyvéglapok tilalmát igyekezett megkerülni.

Jobb lett a sportérték 2022-ben?

Pat Symonds meggyőződése, hogy az új szabályok javítottak a Formula-1 élvezeti értékén az előző szezonban. A statisztikák szerint 2022-ben 785 előzés történt a 2021-es 599-hez képest, ami 30 százalékos növekedés, de a szakember ezt mondja, nem is a helycserék száma a fő, hanem a pályán vívott harcok minősége.

„A verseny során azt mérjük, hogyan tudják az autók 200 méter távolságon belül követni egymást, és az előzés esélyét figyeljük. Két osztályra bontjuk, 25 százalékos esélyre és 75 százalékosra. Ezen a területen jelentős javulás történt. Nem is az előzések puszta száma a fő, ami néhány esetben alacsonyabb volt a tavalyinál, hanem az azt megelőző szakasz. A párharc az, ami lenyűgözi a nézőt. Az előzési manőver már csak a csata befejezése” – magyarázta Symonds.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: