DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Verstappen győzelemmel zárt, Leclerc vb-második

Abu Dhabiban Leclerc és Perez eltérő stratégiával csapott össze a futam és pontverseny második helyéért: végül a Ferrari egy kiállása lett kifizetődő, a Red Bullnak még egy-két körre lett volna szüksége. Vettel és Ricciardo pontot szerzett búcsúversenyén.

Őrizte a vezetést a két Red Bull az Abu Dhabi Nagydíj rajtja után – Charles Leclerc az 5-ös kanyarban benézett Sergio Perez mellé, akit meg kellett előznie, hogy megszerezze a bajnokság második helyét, de nem tudott előzési helyzetbe kerülni. Az élmezőnyből Lewis Hamilton nyert pozíciót, lerajtolta a negyedik Carlos Sainzot. A spanyol a 6-7-es kanyarkombinációban bevetődött a Mercedes mellé és kiterelte a pályáról – Hamilton a rázókövön megugorva, a sikánt átvágva tért vissza a pályára, a Ferrari elé.



Az esetet vizsgálták: Sainzot felmentették a kiszorítás vádja alól, Hamiltonnak viszont vissza kellett adnia a pozíciót. A Mercedes-pilóta tempóját mutatja, hogy az 5. körben másodszor is átlépte a spanyolt. A másik W13-mal George Russell a rajtnál pozíciót bukott Lando Norrishoz képest, de visszaelőzte honfitársát, a Hamilton előzését követő körben pedig már ő is támadta Sainzot.

Miközben az élen három másodpercre nőtt a differencia mind Verstappen és Perez, mind a mexikói és Leclerc közt, Sainz és a két Mercedes szereplésével nagy harc alakult ki – ahelyett, hogy Russell előzte volna a Ferrarit, a spanyol lépte át Hamiltont. A Mercedes rádióban jelezte, a harc szabad, hamarosan így az interlagosi futamgyőztes is elment DRS-sel csapattársa mellett – Hamilton jelezte a rádióban, motorerőt veszít, később pedig arra gyanakodott, az ugratásnál sérült meg a padlólemeze. A nyolcadik helyért is nagy volt a versengés, búcsúversenyén Sebastian Vettel jó formában volt, futólag megelőzte Esteban Ocont, de a francia visszaverte a támadást. A párosra ráadásul Fernando Alonso, Yuki Tsunoda és Lance Stroll felért.

Az első kiállást Alex Albon teljesítette, aztán jött az imént említett csoportból Stroll és Ocon. Az élmezőnyből a 17. körben Perez állt ki először – de forgalomba tért vissza, sőt Vettel, akivel ekkor pozícióharcban volt, még meg is előzte a hideg kemény gumin levő Red Bullt. Russell kiállása sem sült el jól, a Mercedest veszélyesen engedték ki, Norrisnak fékeznie kellett, hogy elkerülje az ütközést – öt másodperces időbüntetés volt az ítélet.

Max Verstappen a 21. körben teljesítette kiállását: a Ferrari láthatólag jobban bánt a közepes abronccsal, így futólag Leclerc állt az élen. A kerékcseréjét szintén sokáig elhúzó Vettel tündökölt: egy ponton, mikor Sainz mögé tért vissza saját kiállása után, a negyedik helyen is állt – innen vesztette sorban a pozíciókat, körönként másfél-két másodpercet veszített, lassan már Ocon is utolérte. Az Aston Martin egy kiállásra játszott, míg a körülötte levő autók esetében két kiállást lehetett várni. Végül a 26. körben, csaknem féltávnál állt ki, és a mezőny szinte legvégére, a 19. helyre tért vissza – arra várva, hogy a riválisok sorban kiálljanak előle. A visszajátszáson azonban látszott, hogy egy amatőr hibát követett el: túl korán kikapcsolta a bokszutcai sebességszabályozót, így pillanatra átlépte a 80 km/h limitet. Az esetet meglepő módon nem jegyezték és vizsgálták.

A német kiállása után Verstappen vezetett Perez, Leclerc és Sainz előtt, a pontszerző helyeken következett még Russell, Hamilton, Norris, Ocon, Stroll és Alonso – az 58 kör felénél azonban már Tsunoda állt a tizedik pozícióban, mivel a spanyol műszaki hibával a bokszba hajtott, problémás szezonja kieséssel ért véget, a csapat tájékoztatása alapján vízszivárgás gyanújával.

Perez teljesítette a teljes mezőnyben először a második kiállást, már a 34. körben jött egy újabb szett kemény keverékért – a mexikói előbb arra panaszkodott, hogy gyorsabb Verstappennél, aztán viszont Leclerc kezdett egyre kényelmetlenebbül közelíteni rá. Perez a hatodik helyre esett vissza, a Ferrari azonban nem reagált, a C terv emlegetéséből pedig sejteni lehetett, hogy a monacói az egy kiállással próbálkozik.

A balesetek tekintetében eseménytelen versenyen az első jelentősebb incidens a 39. körben történt: Mick Schumacher hátulról megpöckölte Nicholas Latifit, a két autó együtt pördült meg, de komolyabb következménye ennek az esetnek sem lett – Schumacher öt másodperces büntetést kapott érte.

Perezhez hasonlóan Russell és Sainz is teljesítette második kiállását, az első három helyen Verstappen, Leclerc és Hamilton kint maradt. 15 körrel a vége előtt Perez kicsit több mint 10 másodperccel maradt le Leclerc-től, ráadásul Hamiltont a pályán kellett megelőznie: a Ferrarinál számolgatták, bízzanak-e abban, hogy kitart az előny, vagy egy késői második kiállással marad több esély a bajnoki második helyezés megszerzésére. Hamilton egy ízben visszaelőzte Perezt, ezzel Leclerc egy kör haladékot kapott és kicsit növelte előnyét.

A körök fogytak, Perez hátránya pedig dinamikusan csökkent: ahogy Leclerc 12 körrel idősebb gumijai fogytak, a Red Bull nyolc-kilenc tizedmásodpercet faragott le. Eközben a szintén egy kiálláson levő utolérő Hamiltont is utolérte Sainz, de a Mercedesen váltóhiba jelentkezett, a verseny három körrel a vége előtt véget ért a hétszeres világbajnok számára.

Az utolsó körben 1,8 másodperc hátrányra fordultak – ez a különbség már túl nagy volt Perez számára. Verstappen simán nyerte az Abu Dhabi Nagydíjat, végül 15 győzelemmel zárva domináns bajnoki évét, a Ferrari pedig ezúttal jól taktikázott az egy kiállással – Leclerc megszerezte a második helyet a futamon és a világbajnokságon is, Perez mindkét tekintetben harmadik lett. Sainz negyedik pozíciót szerzett – a pontversenyben pedig ötödik lett a kieső Hamilton megelőzésével –, a büntetett Russell egyetlen beérő Mercedesként ötödikként végzett.

Norris megszerezte a hatodik helyet, a britet a végére megközelítette Ocon. A nyolcadik Stroll mögött Ricciardo és Vettel végzett – a német egykiállásos taktikája nem működött, de egy pontot legalább szerzett utolsó nagydíján.

Az Abu Dhabi Nagydíj eredménye:

  Versenyző Csapat Idő/hátrány
1 Max Verstappen RED BULL RACING RBPT 1:27:45.914
2 Charles Leclerc FERRARI 8.771
3 Sergio Perez RED BULL RACING RBPT 10.093
4 Carlos Sainz FERRARI 24.892
5 George Russell MERCEDES 35.888
6 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 56.234
7 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 57.24
8 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 76.931
9 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 83.268
10 Sebastian Vettel ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 83.898
11 Yuki Tsunoda ALPHATAURI RBPT 89.371
12 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
13 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES +1 kör
14 Pierre Gasly ALPHATAURI RBPT +1 kör
15 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
16 Mick Schumacher HAAS FERRARI +1 kör
17 Kevin Magnussen HAAS FERRARI +1 kör
18 Lewis Hamilton MERCEDES DNF
19 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES DNF
NC Fernando Alonso ALPINE RENAULT DNF
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: