DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 8. vasárnap
F1

Marko: Nonszensz, hogy elvehetik Max vb-címét

A Red Bull F1-es tanácsadója az FIA hétfői közleménye ellenére is állítja, hogy a csapat nem lépte át a költségplafont 2021-ben. Mindenesetre semmiképp sem számít súlyos büntetésre.

Hétfőn a Nemzetközi Automobil Szövetség közzétette jelentését a csapatok 2021-es költségvetésével kapcsolatban, amiből kiderült, hogy a korábbi pletykáknak megfelelően két istállónál is kihágást találtak. Ám míg az Aston Martin csak adminisztratív hibát követett el, addig a Red Bull valóban túlköltekezett, méghozzá a szabályok megfogalmazása szerint „kis mértékben”, ami maximum ötszázalékos túllépést jelent.

Az Auto Motor und Sport és a De Telegraaf értesülései szerint elsősorban szabályértelmezési eltérések állhatnak a Red Bull kihágása mögött. A holland lap szerint például a Milton Keynes-i gyár dolgozóinak ingyen étkeztetése is belejátszhatott a túlköltésbe, míg az AMuS szerint többek között abban nincs egyetértés az energiaitalosok és az FIA között, hogy például a betegellátások a limit hatálya alá esnek-e.

marko-verstappen-redbull-f1



Egy ennél is érdekesebb aspektus a német lap szerint, hogy a Red Bull állítólag Adrian Newey fizetéséről is úgy gondolja, hogy nem kell beleszámítaniuk a költségsapkába, mivel a tervezőzseni hivatalosan tanácsadói szerződésben dolgozik náluk. Ez azért kulcskérdés, mert a szabályok értelmében a három legjobban kereső alkalmazott bére nem tartozik a limit hatálya alá – márpedig ha Newey-t eleve kiveszik ebből a kategóriából, egy másik szakember fizetése kerülhet a három közé. A Red Bull ezt az értesülést tagadja.

Sőt, ahogy az a hétfői reagáló közleményükből kiderült, magát a szabálysértést is, s emellett továbbra is kitart Helmut Marko, aki az F1-Insidernek nyilatkozott erről: „Nem akarok sokat beszélni erről, csak annyit, hogy továbbra is hisszük, hogy egyáltalán nem szegtük meg a költséglimitre vonatkozó szabályokat. Folyamatban vannak az egyeztetések az FIA-val. Meglátjuk, mi lesz ennek a végeredménye.”

Mivel „kismértékű” kihágásról van szó, a szabályok a pontlevonástól a költségplafon csökkentéséig terjedő szankciókat tesznek lehetővé – azaz akár az is előfordulhatna, hogy a versenyzőktől vonnak le pontokat, s így akár Max Verstappen is elveszíthetné a tavalyi vb-győzelmét. Marko szerint azonban ez ostobaság:

„Mint mondtam: továbbra sem tudunk semmilyen kihágásról, ezért is vannak folyamatban egyeztetések az FIA-val. De az olyan pletykák, melyek szerint Max elveszítheti a 2021-es világbajnoki címét, teljesen nonszenszek. A múlt megmutatta, hogy még az extrém kihágásokat is enyhén büntette az FIA.”

Marko utóbbira két példát is hozott az elmúlt évtizedből, méghozzá a másik két nagycsapat kapcsán. A Red Bull tanácsadója egyfelől felhozta a Mercedes 2013-as gumitesztjét, amely egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a csapat megoldja a gumikopási problémáit, mégis csak a fiatal pilóták tesztjéről tiltották el őket. A másik eset pedig a Ferrari gyanús motorjaival kapcsolatos még 2019-ből, amely után a Scuderia egy az FIA-val kötött paktum után megúszta bárminemű szankció nélkül a nyíltan soha ki nem mondott trükközést.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: