A késő délutáni gyakorlás során is nyárias meleg fogadta a mezőnyt Monzában, ahol az Olasz Nagydíj második szabadedzésének kezdetén is 27 fok volt a helyszínen, valamint az aszfalt hőmérséklete is 38 fok körül alakult. Az első tréning után örülhettek a helyi szurkolók, miután a Ferrari vezetésével zárult a 60 perces munka, így a folytatásra is bizakodva készülhettek.
Fontos volt ez az edzés a két német pilóta, Sebastian Vettel és Mick Schumacher számára is, mivel a nap korábbi részében mindketten átadták helyüket, így ők csak ekkor tehették meg az első métereket a pályán. A négyszeres világbajnok autójában az Aston Martinnál Nyck de Vries, míg a Haas fiatal pilótájának versenygépében Antonio Giovinazzi kaphatott lehetőséget.
Az már az edzés előtt jóval kiderült, hogy az élmezőnyből többen is büntetéssel számolhatnak a szombati időmérő edzést követően, így ebből a szempontból is érdekes a hétvége. A Red Bullnál mindkét pilóta hátrébb lesz sorolva a rajtrácson, de ugyanez a helyzet Lewis Hamilton és Carlos Sainz esetében is, továbbá van még néhány versenyző, aki hasonló cipőben jár.
Miután zöldre váltott a bokszutca lámpája, néhány perc alatt szinte mindenki megkezdte a munkát, mindössze Nicholas Latifi, és Valtteri Bottas maradtak tétlenek az elején. A többség ekkor a közepes abroncsokkal körözött, az élen pedig a Ferrari és a Red Bull pilótái foglalták el az első négy pozíciót. Szűk tíz perc után Max Verstappen volt a leggyorsabb, tőle azonban csak négy ezreddel maradt el Charles Leclerc. Míg az említett négyes egy másodpercen belül volt, a Mercedes és az Alpine párosa már egy jelentősebb hátrányban állt az edzés kezdeti szakaszában.
Némi meglepetést körülbelül 40 perccel a leintés előtt Bottas okozott, aki az ekkor valamelyest elcsendesedő pályán az ötödik helyre ugrott fel, ám a finn pilóta már a lágy gumikon tudta ezt összehozni. Mindez egyfajta előszele volt a kvalifikációs szimulációknak, amit a csapatok zöme féltávnál kezdett meg. Bár úgy tűnt azt ezt követő percekben végre megérkezhetnek a lágy keveréken futott gyorskörök, erre még egy kicsit várni kellett, miután Schumacher autója megállt a Roggia-sikán után, így a piros zászló is előkerült.
A műszaki mentés nem tartott sokáig, ezáltal bő 20 perccel a vége előtt ismételten benépesült a monzai aszfaltcsík. A hátralévő időben végül nem sok változás történt, Carlos Sainz 1:21.664-es idővel átvette a vezetést, a többség pedig hamar a versenyszimulációkra helyezte a hangsúlyt, így a spanyol végzett az élen Verstappen és Leclerc előtt. A negyedik helyre Lando Norris ugrott fel, mögötte pedig Russell, Perez, Hamilton, Ocon, Alonso, és a továbbra is kiváló formában lévő Albon zárt a legjobb tízben.
A folytatás szombaton következik a harmadik szabadedzéssel 13:00-tól.
Eredmények:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | |
1. | Carlos Sainz | Ferrari | 1:21.664. | |
2. | Max Verstappen | Red Bull Racing RBPT | 1:21.807 | 0.143 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:21.857 | 0.193 |
4. | Lando Norris | McLaren Mercedes | 1:22.338 | 0.674 |
5. | George Russell | Mercedes | 1:22.386 | 0.722 |
6. | Sergio Perez | Red Bull Racing RBPT | 1:22.394 | 0.730 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:22.503 | 0.839 |
8. | Esteban Ocon | Alpine Renault | 1:22.728 | 1.064 |
9. | Fernando Alonso | Alpine Renault | 1:22.752 | 1.088 |
10. | Alexander Albon | Williams Mercedes | 1:22.835 | 1.171 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 1:22.911 | 1.247 |
12. | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Ferrari | 1:22.938 | 1.274 |
13. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Ferrari | 1:22.993 | 1.329 |
14. | Pierre Gasly | AlphaTauri RBPT | 1:23.135 | 1.471 |
15. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri RBPT | 1:23.217 | 1.553 |
16. | Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 1:23.557 | 1.893 |
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:23.731 | 2.067 |
18. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1:23.785 | 2.121 |
19. | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 1:23.982 | 2.318 |
20. | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 1:24.586 | 2.922 |