Sebastian Vettel múlt heti visszavonulása indította a lavinát a 2022-es Formula-1-es évad eddigi legnagyobb botrányához: Fernando Alonso hétfőn váratlanul bejelentette, hogy az Aston Martinhoz igazol, miközben még előző este is arról beszéltek állítólag az Alpine-főnök Otmar Szafnauerrel, hogy maradni fog. Az Alpine így értelemszerűen Oscar Piastrihoz kívánt nyúlni, be is jelentette őt kedd este, csakhogy az ausztrál néhány órával később a közösségi oldalain jelezte, hogy ő nem írt alá semmit velük és nem is fog a franciáknál vezetni 2023-ban.
Az események hátterében a híresztelések szerint az áll, hogy amíg az Alpine Alonso hosszabbítására számított, addig Piastrit a Williamsnél kívánták elhelyezni. Ez az opció azonban sem a neveltjüknek, sem az őt menedzselő Mark Webbernek nem volt ínyére, így elkezdtek kopogtatni a McLarennél, hogy esetleg felszabadulhat-e Daniel Ricciardo ülése – annak ellenére, hogy a többszörös futamgyőztes az elmúlt hetekben többször is kijelentette, hogy marad a wokingiaknál. Állítólag Piastri és a McLaren közötti egyeztetések már eléggé előrehaladott állapotban vannak, így az Alpine végül két szék között a pad alá eshet vele és Alonsóval.
A francia sajtóban még a keddi „cirkusz” előtt felröppent, hogy Piastri mellett éppen Ricciardo is esélyes lehet az Alpine második ülésére. Ha ez bekövetkezne, annak különös pikantériát adna, hogy az ausztrál alig két éve hagyta el az akkor még Renault néven futó istállót a McLaren kedvéért, ami nyilván nem nyerte el az akkori vezetőség tetszését. Amikor azonban arról kérdezte a Motorsport.com Szafnauert még kedden kora délután, hogy lenne-e gond Ricciardo esetleges visszatéréséből az alakulathoz, éppen Alonso korábbi eseteit hozta fel pozitív példaként, miszerint egyáltalán nem lenne belőle probléma:
„Nézzük meg például Fernando esetét, aki jön és megy, és szerintem ez más versenyzőkkel is előfordul. És nem gondolom, hogy ez bármennyire is problémát jelentene. Úgy vélem, arra kell koncentrálnunk, hogy mi a tervünk a következő 88-89 futamra. Tartanunk kell ezt a tervet a lehető legjobb versenyzővel, és van is erre néhány opciónk. A legjobb versenyzőt kell Esteban mellé ültetnünk, hogy tovább haladhassunk a tervünkkel” – utalt Szafnauer az Alpine sokszor hangoztatott százversenyes tervére.
Az sem lenne példa nélküli a Formula-1-ben, ha Piastrit a fiatal tehetség tegnapi közleménye ellenére is sikerülne magukhoz láncolniuk (amire van is esély, hiszen az Alpine állítja, hogy jogilag igazuk van). A leghíresebb ilyen eset talán Jenson Buttoné, aki 2005-re aláírt a Williamshez, egy jogi hercehurca után mégis maradt a BAR-nál (amellyel később immár Brawnként vb-címet is nyert). Szafnauer abban is biztos, hogy ha megtartják Piastrit, akkor nem lenne problémás együtt dolgozni vele – minderről még kedd délután beszélt a csapatvezető:
„Elég régóta vagyok már itt, hogy láthattam hasonló eseteket működni. Amikor Jenson aláírt a Williamsszel, de végül maradt a BAR-nál, akkor ha emlékszünk, abból sem volt probléma. Tudom, hogy Oscar más, mint Jenson. Remélhetőleg nem lépünk erre az útra. De az volt előfeltételezés, hogy ó, a versenyző egy másik csapathoz akar menni. Remélhetőleg nem ez a helyzet. De láttam már olyat, hogy egy pilóta helytelenül aláírt egy másik alakulathoz, és annál kellett vezetnie, akivel először szerződött. És nem volt belőle probléma. Jenson is kiváló munkát végzett a BAR-nál, és sosem kötött ki a Williamsnél.”