Hosszú-hosszú évek bevett szokásával ellentétben mostanra a csütörtöki monacói szabadedzések a feledés homályába merültek, és az összes többi versenyhétvégéhez hasonlóan péntekre kerültek az első F1-es történések. A miniállam kikötőjében ragyogó napsütés fogadta a mezőnyt, egyelőre nyoma sem volt a várt borult-esős időnek, így nyugodtan gördültek ki az autók rögtön a gyakorlás elején, a hazai hős, Charles Leclerc vezetésével.
Igen hamar komoly forgalmi dugó alakult ki a rövid és szűk utcai pályán, Leclerc például a közepes keverékeken nem is tudott olyan jó kört futni elsőre, mint a kemény keveréken próbálkozó többiek. Másodjára azonban az élre állt, majd Sainz is követte őt, egyenesen az élre, így kevesebb, mint tíz perc alatt Ferrari 1-2-t mutatott az eredményjelző.
A kemény keverékek is hamar bemelegedtek azonban, előbb Lando Norris fészkelte be magát a Ferrarik közé, majd Max Verstappen suhant az élre; a két bajnokesélyes aztán a különböző keverékeken vívott egymással a köridőket tekintve. Daniel Ricciardóval kiegészülve az első ötben két Ferrari, két McLaren és egy Red Bull állt tíz perc után. A hihetetlenül erős pattogásra panaszkodó Lewis Hamilton aztán kilökte onnan az ausztrált.
Miközben a legjobb ötben folyamatosan változott a sorrend (egy ponton egyetlen másodpercen belül volt mindenki közülük), Leclerc révén előkerült a gyakorlás első sárga zászlója: a monacói az egyik bukótérbe csúszott ki egy elmért féktáv után, de gond nélkül vissza tudott állni a körözésbe. A következő sárga zászlózó, Mick Schumacher már nem volt ennyire szerencsés: a Haas németjének váltógondja akadt, és keresztbe a bokszutca bejáratánál állt meg, blokkolva azt. Rövid időre meg is szakították emiatt az edzést. Rajta kívül még Valtteri Bottast is technikai gondok sújtották, így kénytelen volt kiülni a teljes gyakorlást.
Félidő után elkezdtek idejét múlttá válni a kemény keverékek, egyre többen ugrottak neki a következő köröknek a közepeseken, de Alex Albon és Sebastian Vettel egyenesen a lágyakat próbálta ki. A tavalyihoz hasonlóan errefelé újfent erősnek tűnő McLarenek az élre is ugrottak a váltás után, majd Pierre Gasly beékelődött a szendvicsükbe. A hátrébb csúszó (de még mindig másodpercen belül maradó) Ferrarik és Verstappen nem sokkal később azonban visszataláltak az élre. A címvédőnek egy kis városnézés is jutott az egyes szektor bukóterében, sárga zászlók kíséretében.
Az utolsó percek szokás szerint már a hosszabb etapok tesztelésével teltek, így maradt a rendkívül szoros Ferrari-Red Bull csata az élen: mint idén már oly sokszor, ismét Leclerc diktálta a tempót, századokkal Sergio Perez, Sainz és Verstappen előtt.
Az első szabadedzés végeredménye:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Körök | |
1 | Charles Leclerc | FERRARI | 1:14.531 | 29 | |
2 | Sergio Perez | RED BULL RACING RBPT | 1:14.570 | +0.039s | 30 |
3 | Carlos Sainz | FERRARI | 1:14.601 | +0.070s | 28 |
4 | Max Verstappen | RED BULL RACING RBPT | 1:14.712 | +0.181s | 26 |
5 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1:15.056 | +0.525s | 31 |
6 | Pierre Gasly | ALPHATAURI RBPT | 1:15.083 | +0.552s | 33 |
7 | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | 1:15.157 | +0.626s | 33 |
8 | George Russell | MERCEDES | 1:15.211 | +0.680s | 34 |
9 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:15.387 | +0.856s | 33 |
10 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:15.499 | +0.968s | 29 |
11 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI RBPT | 1:15.536 | +1.005s | 36 |
12 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:15.539 | +1.008s | 26 |
13 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | 1:15.749 | +1.218s | 28 |
14 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 1:15.806 | +1.275s | 30 |
15 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 1:16.110 | +1.579s | 39 |
16 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 1:16.315 | +1.784s | 24 |
17 | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 1:16.417 | +1.886s | 27 |
18 | Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | 1:17.714 | +3.183s | 30 |
19 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | 1:18.636 | +4.105s | 12 |
20 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 2 |