DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek
F1

Sainz tartós egészségi károktól tart az új autók miatt

Hiába tetszik neki is a 2022-es szabályrendszer, a Ferrari spanyol F1-es pilótája szerint nyaki és hátproblémákat okozhatnak a „ground effect” filozófia szerint épült versenygépek.

Amióta a barcelonai szezon előtti gyakorláson pályára gurultak a 2022-es Formula-1-es autók, folyamatosan téma a delfinezésnek nevezett jelenség. Az már elsőre ránézésre is egyértelmű volt, hogy igen kellemetlen lehet a pattogás a versenyzők számára, a jelenségtől egyik legjobban szenvedő Mercedesnél szereplő George Russell pedig néhány hete konkrétan hát- és nyakfájdalmakról számolt be.

Most csatlakozott hozzá Carlos Sainz is, aki szerint hosszú távon is egészségi problémákat okozhatnak a „ground effect” autók – minderről akkor beszélt a ferraris pilóta, amikor a Motorsport.com arról kérdezte, mire számít Monaco utcáin az idei versenygépekkel:

sainz-barcelona-day0-f1-dppi



„Szerintem nagy kihívás lesz. Úgy gondolom, már a rázókövek Miamiban is meglehetősen agresszívnek érződtek ezekben az autókban. Imolában is volt néhány bukkanó, amely eléggé keményen hatott a testünkre. Monacón túl is el kell gondolkodnunk nekünk, versenyzőknek és az FIA-nak, hogy milyen hát- és egészségügyi problémákkal kell megfizetniük a pilótáknak az ilyen autóépítési filozófia miatt. Szerintem mindennél jobban meg kell nyitnunk ezt a párbeszédet.”

„Úgy gondolom, a szabályok nagyszerűek: pontosan azt érik el, amire szükségünk van versenyzés terén. De tényleg ennyire keményen meg kell terhelnünk a nyakunkat és a hátunkat, mint az utóbbi időkben az ilyen autótömegek mellett? Számomra ez inkább filozófiai kérdés, amit talán az F1-nek fel kellene tennie, hogy milyen árat kelljen fizetnie egészségi szempontból egy pilótának a pályafutása során, hogy ezekkel megküzdjön. Monaco kemény lesz, de inkább hosszú távon gondolkodom.”

Sainz azt is hozzátette, hogy már most is érzi ezeket a hatásokat: „Nem kaptam tanácsot szakembertől. A szokásos háti és nyaki ellenőrzéseket hajtottuk végre, és látom, hogy idén mindenhol sokkal feszesebb vagyok. Már most érzem is. Nem kell hozzá szakértői tanács, hogy tudjam, hogy tíz évet így versenyezni kemény lenne, és sokat kell dolgozni a mozgékonyságon és a rugalmasságon.”

A hazai nagydíjára készülő spanyol szerint a pilóták nehezen hozzák szóba ezt a témát: „Ez egy olyan kérdéskör talán, amelyről szerintem nem szeretünk annyira beszélni, mert nem akarunk gyengéknek tűnni. Erős és rendkívül fitt vagyok, az egyik legfittebb pilótának tartom magam, és sosem küszködtem egy F1-es versenyen. De inkább hosszú távon válhat az előnyünkre, hogy beszélünk ezekről és megnézzük, mik a lehetőségek” – fogalmazott Sainz, hozzátéve, hogy egy ponton az FIA-t is be kell vonni ebbe, hogy közösen vitassák meg, milyen irányba indulhatnak el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: