Mind Valtteri Bottas, mind Sergio Perez fontos láncszeme volt a hétvégi történéseknek, miután a finn Verstappent maga mögött tartva megnyerte a Török Nagydíjat, a mexikói pedig Lewis Hamiltont tartóztatta föl a felzárkózásban.
Mika Hakkinen és Jolyon Palmer is elmondták már, hogy kulcsszerepet játszhatnak a bajnoki riválisok csapattársai, a szezon végéhez közeledve pedig alighanem egyre nagyobb jelentősége lesz minden egyes zseniális védekezésnek, ellenállhatatlan győzelemnek vagy éppen egy hibának.
Összegezzük hát, hogy mennyit tett le az asztalra Valtteri Bottas és mennyit Sergio Perez, ki az, aki inkább a csapatnak tesz jó szolgálatot, és ki az, aki inkább a csapattársát segíti közelebb a végső sikerhez. Ha szeretnétek, ti is elmondhatjátok a véleményetek a témáról a Formula Aréna Facebook-csoportunkban!
Valtteri Bottas – Barrichello 2.0?
Az évek során a mentálisan magát erősebbnek érző, szakállat növesztő, majd egy váláson is áteső, végül új barátnőt találó finnt többször illették a Bottas 2.0 és 3.0 verziószámokkal, de alighanem sokak emlékezetében csak úgy marad majd meg, mint a valaha volt legnagyobb szárnysegéd, Rubens Barrichello másolata, miután év végén elköszön a Mercedestől.
Egyszer sem mert szembeszegülni a csapat akaratával, ha úgy hozta az élet, egy biztos győzelmet kínált tálcán Hamiltonnak, máskor pedig meg sem támadta – csapatutasításnak eleget téve - a nála lassabbnak tűnő csapattársát. Idén azonban teljesen kiesett a pixisből Bottas, miután Max Verstappen személyében másik csapatból akadt kihívója a hétszeres világbajnoknak, így a finn idén eddig mindössze csak egy versenyt tudott megnyerni.
A szezonnyitón hatalmas hátrányban lett harmadik Hamilton és Verstappen mögött, majd az Emilia-Romagna-i Nagydíjon következett az a csúnya baleset George Russell-lel. Bottas teljesen szétcsúszott azon a hétvégén, amit jól mutat az is, hogy egy Williams ellen kényszerült csatára… Aztán Portugáliában és Spanyolországban ismét életre kelt és hozott két harmadik helyet a csapatnak, mindkétszer megelőzve Sergio Perezt, majd mikor Monacóban végre egyszer Hamilton előtt haladt, következett az a bizonyos balul elsült bokszkiállás, és 0 ponttal távozott a hercegségből az addig második helyen autózó mercedeses.
Aztán jött az emlékezetes Azerbajdzsáni Nagydíj, ami legkevésbé sem Bottas miatt égett az emlékeinkbe, hiszen a finn csak a 12. helyen ért célba, miután egész hétvégén csak nyomozta a tapadást, Hamilton pedig elfékezte magát az újraindításnál, így azon a hétvégén nullázott a Mercedes. Franciaországban aztán Perez mögött csak a 4. helyet szerezte meg, majd a Stájer Nagydíjon 3., egy héttel később az Osztrák Nagydíjon pedig 2. pozícióban zárt, ezzel 3 ponttal „meglopva” a csak 4. helyen záró Hamilont.
Silverstone-ban aztán történt, ami történt a két éllovas között, de Bottas ekkor sem tudta hozni a kötelezőt, és hagyta, hogy egy Ferrari beékelődjön a két Ezüst Nyíl közé. A Hungaroringen ezután elindított egy rajtbalesetet, amivel kivette a játszmából Sergio Perezt és Max Verstappent, Begiumban pedig csak a 12. helyen kocsikázott be a safety car mögött. Hollandiában ismét inkább a csapat kedvére tett, mint Hamiltonéra, hiszen a hazai pályán versenyző Verstappen tempójával ő sem tudott mit kezdeni, és 3. lett.
Monzában aztán Hamilton és Verstappen mindketten kiestek egy emlékezetes ütközés után, a finn pedig itt nyújtotta talán legjobb mercedeses teljesítményét: megnyerte az időmérőt, a sprintet, majd a versenyen motorcsere miatti büntetését követően a mezőny végéről a 3. helyig zárkózott fel, ismét Perez előtt célba érve. Oroszországban aztán újfent motort cseréltek a finn autójában, amit sokan inkább egy stratégiai húzásnak gondoltak Toto Wolffék részéről, hiszen Verstappen is épp ekkor kapott új komponenseket, s talán szerették volna feltartóztatni a hollandot a finn közbenjárásával, ő azonban konkrétan csak a vörös szőnyeget nem terítette le Verstappen elé, mikor elment mellette a holland, aki a 20. helyről indulva végül az esőkáoszból talán a legtöbbet profitálva végzett Hamilton mögött a második helyen.
Törökországban aztán Hamilton Mercedesében cserélték ki a belső égésű motort, az új erőforrás pedig egyértelműen új lendületet adott az Ezüst Nyilaknak, akik így Bottas révén simán megnyerték a versenyt Verstappen előtt, pedig esős körülmények között inkább a holland számára szokott billenni a mérleg nyelve, a finnek azonban különösebben meg sem kellett erőltetnie magát a sikerért. Azonban, ami árnyékot vetít erre a győzelemre is, az az a tény, hogy a szezon során eddig ez volt az egyetlen alkalom, mikor Valtteri Bottas Max Verstappen előtt ért célba.
Sergio Perez – Ő lenne a szent grál?
A mexikói 2020-as második félévben mutatott teljesítménye előtt alighanem még a legnagyobb kritikusok is kalapot emelnek, így tettek Dr. Helmut Markóék is, akik többévnyi vesződés után végre vették a bátorságot, hogy kívülről emeljenek be egy pilótát a nagycsapatba.
Perez a szezonnyitón csak az ötödik helyen végzett, itt nemcsak a két Mercedes és csapattársa előzte meg, de még Lando Norris is előtte ért célba, azonban a szezon elején még alighanem mindenki elnézőbb volt vele szemben, hiszen mégiscsak egy új csapathoz került. Aztán a második hétvégén már meg is villant, hiszen a második helyet szerezte meg az időmérőn, azonban ez a fénypont hamar kialudt, mert a versenyen a biztonsági autó mögött dobta el a vasat, és csak 11.-ként értékelték, így em tudtak annyi pontot hozni a Mercedesen Bottas nullázását követően, amennyit szerettek volna.
Portugáliában és Spanyolországban következett egy negyedik és egy ötödik hely, és még itt is mindkétszer a Hamilton-Verstappen-Bottas trió mögött ért célba. Monacóban aztán megtörtént az áttörés: Bottas kerék nemcseréjének és Hamilton rossz tempójának köszönhetően a negyedik helyen ért célba, mindkét Ezüst Nyilat megelőzve, miközben Verstappen megnyerte a hercegségbéli versenyt. Azerbajdzsánba már egy olyan Perez érkezett meg, aki kezdett összeszokni a Red Bull-lal és a Hondával. A futamon a 6. helyről rajtolva haladt Max Verstappen mögött a 2. pozícióban, amikor a holland defektet kapott az élen, és irányíthatatlanul vágódott a betonfalba. Elérkezett a mexikói pillanata: maga mögött kellett tartania valahogy az újraindításnál második helyről rajtoló Hamiltont, hogy ezzel segítse Verstappent.
Nos, ez olyannyira jól sikerül, hogy bár Hamilton jobban kapta el a piros lámpák kialvását, de egy hiba miatt elfékezte magát, és az egyes kanyar bukóteréből már nem tudta visszaverekedni magát a pontszerzők közé, így Perez élete második futamgyőzelmét aratta. Franciaországban szintén hatalmasat ment a mexikói, aki ugyan Lewis Hamiltont nem tudta elkapni, de Valtteri Bottast maga mögé utasította a versenyen. Az egyre biztatóbb formát aztán nyolc – még külső szemmel nézve is – kínos hétvége követte.
Majd’ négy hónapig nem került a dobogó közelébe Perez, legjobb eredménye a Stájer Nagydíjon elért 4. helyezése volt, s ezen nyolc futamon egyszer sem ért célba Bottas előtt, aki eközben szépen gyűjtögette a dobogós helyeket, de Hamiltont is csak azon egy alkalommal utasította maga mögé, mikor Verstappen és a brit összeütköztek Monzában. Aztán következett a Török Nagydíj, ahol Bottas mellett Perez is kitűnő teljesítményt nyújtott. Noha a mexikóinak esélye sem volt a futam megnyerésére, de a barátságtalan körülmények ellenére fantasztikusan vezetett, a motorcseréje után pedig a 11. helyről rajtoló Lewis Hamiltont zseniális védekezéssel tartotta maga mögött, ezzel feltartóztatva a hétszeres bajnokot és valóságos falként óvva Verstappent bajnoki riválisától. Végül Hamilton csak ötödik lett, a Red Bull párosa pedig a dobogó 2. és 3. fokára állhatott fel, a győzelmet magabiztosan elkobzó Valtteri Bottas mellé.
Most akkor Bottas vagy Perez?
Összességében az a tendencia figyelhető meg, hogy Valtteri Bottas sokkal inkább a csapatának tesz jó szolgálatot, bár kétségtelen tény, hogy legutóbb Verstappent maga mögött tartva nyerte meg a Török Nagydíjat, ezzel Hamiltont segítve. Sergio Perez pedig pontosan ennek az ellenkezőjét hozza: nem tud stabil teljesítményt nyújtani, amivel a Red Bullt segíthetné, viszont többször is kibabrált már Hamiltonnal, amivel súlyos pontokat vett el a brittől a világbajnoki harcban, melyben valószínűleg minden egyes pontnak kulcsfontosságú szerepe lesz. Ezek a megállapítások pedig a valóságban is megmutatkoznak, hiszen amíg úgy tűnik, Valtteri Bottas segedelmével a Mercedes megvédi konstruktőri világbajnoki címét, addig Perez keze munkája inkább az egyéni bajnoki címért folyó csatában látszik meg, ahol egyelőre Verstappen van nyeregben.
Valtteri Bottas |
177 | Pontok száma | 135 |
Sergio Perez |
3 | Hány pontot rabolt el a csapattársától | 0 | ||
1 | Hányszor ért célba csapattársa bajnoki riválisa előtt* | 3 | ||
11 | Hányszor értek célba a másik előtt* | 2 | ||
1 | Győzelmek száma | 1 |
*Csak ha mindkét pilóta célba ért