DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Miért van szüksége Hamiltonnak egy „varázsgombra?”

Bakuban Lewis Hamilton szó szerint egy gombnyomásra intézte el a saját versenyét. Az ismert szakíró, Mark Hughes szerint az alacsony tapadású pályák okozzák a Mercedes szenvedését.

Max Verstappen balesete miatt egy piros zászlós szakasszal is véget érhetett volna az Azerbajdzsáni Nagydíj, ám végül az a döntés született, hogy elengedték a mezőnyt még a maradék kettő körre. A szabályok szerint ilyenkor álló rajtnak kell következnie, hacsak nincs valami olyan indok, ami miatt ezt meg kellene változtatni. 

A britek hétszeres világbajnoka a második helyről nagyszerűen lőtt ki ,ám mindhiába, az első kanyart sem tudta bevenni, miután csak az első fékek működtek. Azóta már köztudott, hogy Hamilton saját maga hibázott, köszönhetően annak, hogy rossz gombot nyomott meg a kormányon. A Mercedes ugyanis rendelkezik egy úgynevezett „brake magic” nevű beállítással, melyet egy gombbal aktiválni lehet. 

Ennek lényege, hogy a rajtok előtti felvezető körön a fékerőelosztást tolja el nagyobbrészt az első fékek irányába, a tárcsák melegedése pedig a gumikra is kihat. Mindezekre most igazán szükségük volt, hiszen a csapatuk az egész versenyhétvégén folyamatosan szenvedett a gumik felmelegítésével. Azóta minderről már maga a csapat is beszámolt, a Formula-1 hivatalos oldalán viszont Mark Hughes még több érdekességet árult el ezzel kapcsoltban:

00121012_282



 „Az első gumikat általában nehezebb üzemi hőmérsékletre hozni, mint a hátsókat. A Mercedes idei küzdelmeinek oka elsősorban az első abroncsok melegítésével kapcsolatos problémák voltak, vagyis a W12-es nehezen tudta előállítani azt a hőmérsékletet, ami a jó egykörös tempóhoz kell. Több dolog is meghatározhatja azt persze, hogy egy autó miért nem tudja az ideális hőmérsékletet előállítani, de főként az olyan pályákon jelentkezik ez, melyeken sok alacsony sebességű kanyar van, akárcsak Monaco vagy Baku esetében” - említette. 

A Mercedes persze nem csak ezeken a pályákon küszködött idén ehhez hasonló problémákkal, ám ez koránt sem volt akkora kihatással a versenyükre, mint a legutóbbi két alkalommal. A különleges beállítás mindenesetre nagy segítséget nyújthat, kivéve persze akkor, ha nem a megfelelő időszakban használják. 

Hogy a pilóták menet közben állíthatják a fékerőt, az már nem újdonság, viszont amíg ezt alapesetben a kormányon elöl található gombbal tehetik meg, addig a varázslatos beállítást annak hátulján lévő kapcsolóval lehet aktiválni a Mercedes esetében. 

Az első fékek igen gyorsan képesek felmelegedni, akár 1000 Celsius-fok fölé, különösen akkor, ha használják az említett üzemmódot. „Normális esetben a fékerőelosztás 52-53 % körül van. A Mercedes „brake magic” gombja viszont arra szolgál, hogy a rajtok előtt szinte teljesen áttolja az erőt az első fékekre, és azonnal a beállított értékeket használja, ami esetünkben 86,5 %-ot jelent.” 

Bár ez nem egy versenybeállítás, hiszen kizárólag a rajtok előtt, esetleg biztonsági autó mögött tudják használni a versenyzők, ettől függetlenül rengeteget jelenthet. Hamilton hibája viszont azt eredményezte, hogy gyakorlatilag csak az első fékek fogtak rendesen, így be sem tudta venni normálisan az 1-es kanyart. 

A gumimelegítésre tehát igen kényes idén a Mercedes, amire a más csapatokkal való összevetés is nagyszerűen rávilágít. „Az Aston Martinban rengeteg Mercedes van, mégis remekül bántak az abroncsokkal Monacóban és Bakuban egyaránt. Bár nem tudták ugyanazt a tempót hozni egy körön, ennek ellenére remekül dolgoztak. Nagyon úgy tűnik, hogy van valami sajátságos dolog a Mercedesben, amely problémákat okoz nekik” - tette hozzá a brit újságíró. 

Elemzésében persze dicsérettel is illette a német márkát, mégpedig a Spanyol Nagydíj kapcsán. Akkor ugyanis inkább az volt a kulcs, hogy minél kevesebb legyen a gumikban a hőveszteség, amit akkor kiválóan menedzseltek le és a győzelmet is megszerezték. 

Az alacsony tapadással bíró pályák viszont eddig nagy fejtörést okoztak a címvédőknek, így nagyon úgy fest lesz még sansza az ellenfeleknek idén.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: