DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A Mercedes magát is felelősnek érzi Hamilton hibájáért

A vb-címvédő F1-es istálló technikai igazgatója, Mike Elliott elmagyarázta, hogyan is működik a hétszeres világbajnok pilóta által a bakui újraindításnál véletlenül aktivált „brake magic”.

Lewis Hamiltonnak a győzelemre is esélye nyílt a Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, amikor a Max Verstappen defektbalesete miatti piros zászlós megszakítás utáni újraindításnál jobban kapta el a startot, mint az élről induló Sergio Perez. A brit azonban a bukótérbe száguldott az 1-es kanyarban, így végül pontot sem szerzett – mint később a pilóta elmondta: véletlenül hozzáért egy kapcsolóhoz, amely gyakorlatilag kiiktatta a hátsó fékeket. Most Mike Elliott, a Mercedes technikai igazgatója a csapat szokásos verseny utáni, rendre igen kritikus és a részletekbe bepillantást engedő videójában magyarázta el, mi is az a „brake magic” és mit csinált pontosan Hamilton:

f1-baku-sunday-160



„A rajtnál, a verseny elején nem szabad beszélnünk a versenyzőkhöz. Ezért azt sem mondhatjuk el, milyen beállításokon kell módosítaniuk. Emiatt a lehető legjobban próbáljuk leegyszerűsíteni a dolgokat. Olyan eszközöket igyekszünk előállítani, amelyeket a pilóták tudnak használni és amely csökkenti a munkájukat, mert rengeteg dolgon kell végigmenniük. Az egyik gombunkat „brake magicnek”, azaz „félvarázslatnak” hívjuk, nem is tudom igazából, miért ez a neve. Ha ezt megnyomják, lehetővé teszi a fékek felmelegítését. A legfontosabb, amit ez csinál, hogy elmozdítja a fékegyensúlyt, azaz a lehető legjobban az első fékekre teszi az energiát, ezzel pedig fel tudjuk azokat melegíteni, és velük együtt a felniket és a gumikat is.”

„Lewis mindent jól csinált: felállt a rajtrácsra, kikapcsolta a különböző gombokat és beállításokat, amiket ki kellett, bekapcsolta azokat, amelyeket be kellett, minden készen állt, hogy megfelelő módon elrajtoljon. Fantasztikusan rajtolt, Perez mellé ért, és ahogy ő és Perez gyakorlatilag pozíciót cseréltek, Lewis kanyarodott, eközben viszont hozzáért a „brake magichez”, és sajnos ezt nem érzékelte. Szóval egyáltalán nem tudott róla, hogy problémája lesz. A ponton, ahol fékezett, ami egyébként a normál fékezési pont, a teljes fékerő előre volt tolva, így az egész terhelést az első gumik kapták, amik ennek eredményeként blokkoltak, onnantól kezdve pedig nem tehetett mást, mint hogy kifut a bukótérbe.”

Elliott hozzátette: nemcsak Hamilton, hanem részben ők is felelősek a bakui újraindításnál történt bakiért, ezért már a következő futamra igyekeznek valamin változtatni. „Előző nap beszéltem Lewisszal és tudom, hogy úgy érzi, jórészt ő a hibás, pedig az igazság az, hogy Lewis rendkívül kevésszer hibázik, és ez különbözteti meg őt sok más versenyzőtől. A mi feladatunk az, hogy olyan autót adjunk neki, amellyel nehezebb hibázni. Nekünk is osztoznunk kell ezért a felelősségen, megnézzük, hogyan tudnánk ezen javítani és a következő futamon ezt alkalmazni is fogjuk” – fogalmazott a szakember, aki hozzátette: a rajt előtt sokak által kiszúrt füstölgő fékeknek nem volt köze Hamilton hibájához, az teljesen megszokott jelenség a felvezető körön történő fékmelegítés hatására, és nem jelent gondot, ha az autó mozgásba lendül és hűtést kapnak a fékek.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: