DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Kiszámolták: Grosjean 67G-s csattanást élt túl

Nemcsak, hogy túlélte, de csodával határos módon eszméletét sem veszítette, ennek köszönheti életét. Itt az FIA hivatalos jelentése, ami számos helyen hiányosságokat talált a biztonságban. A Haas is változtat.

A 2020-as Bahreini Nagydíjon mindenkin a rémület lett úrrá, amikor másodpercekkel a rajt után Romain Grosjean autója irányíthatatlanul, óriási sebességgel a védőkorlátba csappant, majd gyakorlatilag felrobbant. Az óriási tűzből nagy szerencsével kimenekült a francia pilóta, méghozzá úgy, hogy gyakorlatilag megúszta annyival, hogy enyhén megégtek a kezei, de semmilyen más sérülést nem szenvedett.

A legtöbb embert az foglalkoztatta, hogy a rengeteg biztonsági intézkedés ellenére, hogyan válhatott mégis tűzgolyóvá az autó egy másodperc alatt, miközben ilyet az utóbbi évtizedekben már nem láthattunk. Az FIA befejezte alapos vizsgálatát és ennek részleteit hozta most nyilvánosságra saját közleményében.

„Romain Grosjean autója a három részből álló védőkorlátnak ütközött 192 km/órás sebességgel, pontosan 29 fokos szögben, ami a versenyző számára 67 G-erős becsapódást jelentett. A védőkorlát középső része kiszakadt a helyéről, az alsó és a felső harmad is jelentős deformációt szenvedett el, ezért történhetett, hogy a kettészakadó autó eleje, a túlélőcella átjuthatott a korlát túloldalára, a versenyautó hátsó része pedig a becsapódás oldalán maradt. Az autó kettészakadását a korlát, illetve annak eredeti helyén maradó felső része okozta.”

A rengeteg biztonsági eszköz és a szerencse is kellett, hogy Grosjean minimális sérüléssel túlélje a horrorbalesetet


„A hatalmas sérüléseket szenvedő autó a cockpit és az erőforrás közötti résznél szakadt ketté. A csattanás hatására az üzemanyagbeömlő-nyílás és az üzemanyag-vezeték is kiszakadt a helyéről, ez okozta, hogy az üzemanyag szabadon távozhatott az erősen megsérült rendszerből.”

„A versenyző biztonságát segítő eszközök, mint a sisak, a túlélő cella, a fejtámla, a Halo és a HANS mind remekül működtek és ennek köszönhető, hogy Grosjean túlélte a hihetetlen ütközést. A versenyző overallja szintén kitűnően állta a hatalmas tüzet, 27 másodperc után sem égett át. Az FIA levonta a következtéseket, a rengeteg biztonsági eszköznek is köszönhető, hogy Romain Grosjean eszméleténél maradt és egy ilyen mértékű, óriási balesetet is túlélhetett. Az FIA célja továbbra is mindenek előtt a biztonság lesz” – így a közlemény.

Az FIA felülvizsgálná, hogy milyen változtatások szükségesek a kormányoszlop beszerelésével kapcsolatban (a pilóta eleinte nem tudta kihúzni bal lábát az utascellából), az autó elején, a fejtámlánál és az erőforrások beszerelésénél szintén várhatók változások. A Haas mindenesetre máris bejelentette, hogy átdolgozza saját üzemanyag-vezetékét, hogy ne ismétlődhessen meg a tavalyihoz hasonló, horrorisztikus baleset.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: