DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

A Renault hosszú évek óta szabálytalan autóval versenyzett?

A francia gyári istálló főnöke rámutatott, hogy már a korábbi években is ezt a fékrendszert használták, mégsem kifogásolta senki. A Renault már huzamos ideje szabálytalan autóval versenyez?

Innovatív megoldásnak tartották a trükkös fékerő-elosztási szisztémát a sárga-feketék és a legcsekélyebb mértékben sem merült fel bennük, hogy szabályosságával bármi probléma lehetne. Bár a hivatalos álláspont jelenleg az, hogy az istálló egyik év eleji videója buktatta le a rendszert, sok szakértő továbbra is úgy tartja, a Racing Pointhoz nyáron átigazoló mérnök dobta fel korábbi csapatát.

Az FIA döntése mindenesetre abszolút nem mentes a kétséges értelmezésektől. Ha ugyanis technikai értelemben legális a Renault megoldása, miért kellett mégis kizárni Hülkenberget és Ricciardót a Japán Nagydíjról? Ha pedig ez nem egy új megoldás, hanem évek óta használt (illegális?) rendszer, akkor miért csak a suzukai eredményét törölték a csapatnak?

A csapatfőnök sem érti. „A suzukai verseny előtt soha még említésre és megtárgyalásra méltónak sem tartottuk az egészet, nem képezte vita tárgyát rendszerünk szabályossága. Technikai értelemben legálisnak is bizonyult. Sajnos el kell fogadnunk, hogy a szabályzatban akadnak olyan pontok, ami szubjektív megítélés kérdése.”

Ha szabályos, miért zárták ki, ha viszont kizárták a Renault-t, miért csak a Japán Nagydíjról?


„Annyi éve használjuk, hogy soha nem is gondoltuk, hogy bárki valaha is megkérdőjelezi ennek szabályosságát, mint ahogy ez legutóbb történt. Nem tagadjuk, az ötletünk valóban segíti a pilótát. Az autó ugyan nem lesz gyorsabb tőle, de legalább egy terhet levesz a versenyző válláról. Az pedig már szubjektív elbírálás alá esik, hogy mennyire elfogadható ez a fajta segítség.”

„A bírák úgy döntöttek, ez nem elfogadható, akkor legyen. Keményen érinti a csapatot, de pilótáinkat még jobban, mert rossz fényt vet rájuk, pedig egészen kitűnő teljesítményt nyújtanak az autóban. Ezen a hétvégén meglátjuk, hogy versenyképességünk függ-e a kifogásolt rendszertől, vagy sem” – magyarázta Cyril Abiteboul. Így a negyedik hely végképp elúszni látszik, de a Mexikóban egyelőre villámgyors Toro Rossók is komoly fenyegetést jelenthetnek, így akár az ötödik helyezés is veszélyben foroghat év végén.

Az is kérdés, vajon lesz-e hosszabb távú következménye a kizárásnak. A Renault ugyanis még mindig nem döntött arról, 2020 után is marad-e a Formula-1-ben. A vállalat bevételei 2019-ben ugyanis csökkentek, egyrészt a világszerte tapasztalható jelenségtől, miszerint a dízelmotoros autók eladása jelentősen megcsappant. Ez a kizárás, illetve a francia gyári istálló fejlődésének megtorpanása sem azt segíti, hogy a Renault mindenáron az F1-ben maradjon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: