Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. augusztus 23. péntek
F1

Miért lehet Leclerc a Ferrari következő bajnoka?

Charles Leclerc szinte még mindig újoncnak számít a Formula-1-ben, de a nevét máris mindenki ismeri. A fiatal monacói méltón mutatkozott be tavaly az autósportok királykategóriájában a Sauber Alfa Romeo színeiben, idén pedig a megrémülésnek jelét sem adta, amikor a sport legsikeresebb csapatához, a Ferrarihoz lépett fel.

Nem csak, hogy nem ijedt meg, hanem folyamatosan szárnyal! Sokan megkérdőjelezték a Ferrari döntését, mi több, értetlenkedtek, amikor az olasz alakulat tavaly szeptemberben éppen az Olasz Nagydíj után jelentette be, hogy megválnak Kimi Räikkönentől, és Charles Leclercet igazolják le a finn helyére. A vörös csapatnál – tradicionálisan - már-már elviselhetetlen nyomás nehezedik a pilótákra, ami miatt már több versenyző teljesített alul korábbi formájához képest. Úgy tűnik azonban, hogy Leclerc nem illetődött meg a vörös overálltól, sőt talán még elszántabb, még koncentráltabbá vált, mint korábban. Fiatalsága ellenére minden tekintetben érettséget sugároz. 2015 januárja óta komoly kapcsolatban van az olasz Giada Giannival, és a magánéletének többi részét is igyekszik egyengeti pályafutása mellett.

lec1

Parádés kezdet Ferrari-pilótaként

Az idei szezon második állomásán, a Bahrain Nagydíj időmérő edzésén a fiatal monacói megszerezte élete első kvalifikációs diadalát, amivel a sport második legfiatalabb pole pozíciósává vált. Pontosan 21 éves és 165 napos volt akkor, csupán egy pilóta, éppen a jelenlegi csapattársa, Sebastian Vettel volt nála 93 nappal fiatalabb, amikor a 2008-as Olasz Nagydíj időmérő edzésén a leggyorsabbnak bizonyult. A futamot meggyőzően kontrollálta mindaddig, amíg a Ferrari motorjának egyik hengere feladata a szolgálatot, és végül a harmadik helyre csúszott vissza, ezzel Lewis Hamiltont megajándékozva a diadallal. Két futammal később, az Azeri Nagydíjon az egész hétvégét uralta, míg végül az időmérő edzés második szakaszában a falnak csapta a Ferrariját, így csak a mezőny végéről startolhatott. Voltaképp ez volt az egyetlen hibája idén - idáig.

Ausztriában megszerezte második pole pozícióját, de a Red Bull kiváló gumikezelése miatt végül csak a második helyen ért célba Max Verstappen mögött. Azt vallja, nem fog túlzottan erőlködni azért, hogy megszerezze az első győzelmét, mert az nem vezetne eredményre. „Nem fogok extra nyomást helyezni a vállaimra. Keményen fogok dolgozni, hogy minél hamarabb megszerezzem [az első győzelmet],” – mondta Leclerc. 

lec3

A múlt hétvégén Silverstone-ban Leclerc ismét egyértelművé tette azt, hogy nem azért van a Formula-1-ben, hogy csupán a pilóták sorát gazdagítsa. „Világbajnok akarok lenni,” – kezdte céljainak ismertetését a CNN-nek adott interjújában. „Gyerekkorom óta ez az álmom, mint ahogyan az is, hogy a Formula-1-be kerülhessek. Most, hogy már itt vagyok, csakis arra gondolok, hogy világbajnok legyek, de nyilván hosszú az út addig.”

A sikertelenség szó hiányzik a szótárából

Leclerc karrierjének alakulásában édesapja, Hervé fontos szerepet játszott, ugyanis ő is versenyző volt. Sikeres pályafutást járt be gokart pilótaként, majd a ’80-as és ’90-es években a Formula-3-ban próbált szerencsét. Eközben ismerte meg a néhai Jules Bianchi édesapját, Philippe Bianchit, aki Brignoles-ben egy gokartpályát üzemeltett. A fiatal Leclerc itt kezdett el gokartozni, majd elég gyorsan kiderült, hogy ennek a fiúnak igenis van keresnivalója a versenypáyákon. Nyolc évesen nyerte meg a francia gokartbajnokságot a korosztályában, amit további sikerek követtek.

Mindeközben a nála nyolc évvel idősebb Jules Bianchi már a Formula Renault 2.0-ban és a Formula 3 Euro Series-ben sikert sikerre halmozott. Szüleik barátsága által ők is jó viszonyt ápolták, mi több Jules volt Charles keresztapja a viszonylag kis korkülönbség ellenére. A feltörekvő Bianchi beajánlotta Leclerc-t menedzserének, Nicolas Todtnak. 2011-ben végül Leclerc tagjává vált Jean Todt fiának az akadémiájának, az All Road Management-nek. Ezután újabb bajnoki címet szerzett a WSK Euro Series-ben, immáron a francia ART Grand Prix csapat támogatásával. Utolsó évét a gokartozás világában 2013-ban teljesítette, és második helyen végzett a CIK-FIA World KZ bajnokságban Max Verstappen mögött.

lec4

Őrült vágta a ranglétrán

2014-ben lépett fel az együléses versenyautók világába, karrierjének ezt a szakaszát a száguldás jellemezte a pályán kívül is. Az egyik kategóriából szárnyalt felfele a másikba, évről évre lépett feljebb. Azzal a Fortec csapattal indult a Formula Renault 2.0-ben, amely pilótasoraiban volt többek között Juan Pablo Montoya, Jamie Green, James Rossiter, Mike Conway vagy éppen Heikki Kovalainen. Két győzelemmel és további öt dobogós hellyel a második helyen végzett a bajnokságban.

A következő esztendőben az FIA Formula 3 European Champsionshipben a holland Van Amersfoort Racing színeiben a negyedik helyen végzett Felix Rosenqvist, Antonio Giovinazzi és Jake Dennis mögött, akik valamennyien jóval nagyobb tapasztalattal rendelkeztek már ebben a szériában is. Az újoncok között viszont nem talált legyőzőre, maga mögé utasította többek között George Russellt, Lance Strollt és Alexander Albont.

2016 újabb fordulópontot jelentett a pályafutásában. A GP3-as szériát három győzelmet szerezve megnyerte, 25 ponttal harcolt ki több pontot, mint a második helyezett Alaxander Albon. Mindeközben lehetőséget kapott a Haas alakulattól, hogy a Brit Nagydíj első szabad edzésén életében először vezethessen Formula-1-es masinát.

A következő évben sokkolta ellenfeleit. A Formula-2-es bajnokságba vezetett útja a GP3-ból, 72 pontos előnnyel győzte le a Prema Racing színeiben a jóval több tapasztalattal rendelkező társait. Azért is volt csapásszerű a vereség az ellenfelei számára, mert szinte kivétel nélküli az, hogy egy versenyző az F2-es sorozatban debütáló évében jól szerepeljen, és képes legyen megküzdeni a magas gumikopással és a kevés tesztelési lehetőséggel.

lec2

Miután megnyerte a Formula-1 előszobájának számító sorozatot, a következő évben egyenes út vezetett a királykategóriába. Az Alfa Romeo Sauber istálló pilótája lett, és már a szezon előtt nagy dilemmával találta szembe magát. Mivel a hetes szám a kedvence, ezt akarta szerencseszámának választani, de ez Kimi Räikkönenhez tartozik éve óta. A második választása, a tízes szintén foglalt volt Pierre Gasly miatt. Végül a tizenhatos számot választotta, ugyanis a számjegyek összege hetet, a szerencseszámát teszik ki.

Az Alfa Romeo Saubernél töltött debütáló éve után a Ferrari olyanra szánta el magát 2019-ben, amire szinte még sohasem: egy tapasztalatlan, szinte még újoncnak számító pilótát szerződtetett le. Az persze már csak azt a bizonyos habot jelenti a tortán, hogy ezzel legutolsó világbajnokától, Kimi Räikkönentől kellett megválnia az olasz csapatnak. Leclerc, miután felhúzta a Ferrari-overállját, nem mutatott semmilyen megilletődöttséget, már a második versenyhétvégéjén első rajtkockát szerzett. Rajong a Ferrariért, és megfogadta, hogy mindent megtesz a sikerért „Az egész világon óriási a szeretet a Ferrari iránt, ami már-már egészen őrületes! De valójában ez [a szenvedély] igaz a csapaton belüli légkörre is. Elképesztő az, amilyen erőket mozgatnak meg minden egyes területen és az is, hogy hány főből áll az alakulat.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?