DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Több üzemanyag, sokkal jobb versenyek?

Egyre több F1-es szakember vélekedik úgy, hogy ha nem lenne ennyire szabályozva az elfogyasztható maximális üzemanyagmennyiség, sokkal inkább visszatérnének az izgalmak a sportágba.

A megváltozott aerodinamika miatt sokkal komolyabb turbulenciát okoztak a Formula-1-es versenyautók maguk mögött, még inkább megnehezítve az előzéseket, amiből korábban sem történt valami sok. Ezt próbálják kiküszöbölni azzal, hogy az idei évre drasztikusan megváltoztatták a szabályokat az első és oldalsó szárnyelemekre vonatkozóan.

A másik problémát a gumi- és üzemanyagspórolás jelenti, alig van a versenyeknek olyan szakasza, amikor egy pilóta igazából ki tudja autózni az autóban rejlő maximumot, mivel vagy az abroncsait kell kímélnie, vagy az üzemanyagfogyasztást kell visszafognia. 2017-hez képest tavaly már egy kicsit javult a helyzet, a korábbi maximális 100 kilogramm helyett tavaly már 105-öt használhattak fel a pilóták egy-egy versenyen.

Izgalmasabb lehet a verseny, ha nem kell spórolni az üzemanyaggal


Idén újabb könnyítés, már 110 kilogrammos fogyasztásig is elmehetnek, de a Renault technikai igazgatója szeretné, ha ennél jóval tovább mennének a szabályalkotók. „Ezek a lépések, amivel emelik a maximális üzemanyag-limitet, sokkal jobb versenyekhez vezetnek, mivel a pilóták jóval gyakrabban nyomhatják úgy, ahogyan ők szeretnék” – idézi Marcin Budkowskit a Motorsport.com.

„Ha mindezt összevetjük az új gumiválasztékkal is, ami jóval konzervatívabb, mint a tavalyi évben, kevésbé láthatunk majd folyamatos gumikímélést. Ennek okán jóval több egykiállásos stratégiával találkozunk majd, de legalább a pilóták nem csak a kíméléssel lesznek majd elfoglalva, hanem rendesen odaléphetnek az autónak.”

„Optimista vagyok a több felhasználható üzemanyag miatt. Kompromisszumot kell kötni, mivel hogy jobban nyomhassuk a gázt, nagyobb súlyt kell cipelni, de tavaly így is akadt olyan futam, ahol a 105 kiló sem volt elegendő és láthatóan spórolni kellett” – tette hozzá Budkowski. Korábban a Haas csapatfőnöke a versenyek lerövidítésében látta az egyik megoldást az üzemanyag-problémára, de ez egyelőre nem került terítékre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: