DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

Tilke: A vietnámi pálya hatalmas kihívás lesz

A Formula-1 1950 óta 32 országban rendezett már futamot. Ez a szám 2020-ban a Vietnámi Nagydíj érkezésével 33-ra bővül. Hermann Tilke, a pálya tervezője az Auto Motor und Sportnak árult el izgalmas részleteket az új aszfaltcsíkról.

A Vietnámi Nagydíj rendezése, amit novemberben erősítettek meg hivatalosan, a Liberty Media hatalomátvétele óta az első új helyszínnek számít a Formula-1 versenynaptárában. Az amerikai vezetés célja ugyanis kifejezetten az volt, hogy az olyan tradicionális versenyhelyszínek mellett, mint Monza, Hockenheim vagy Silverstone, új, egzotikus országokba is elvigyék a királykategóriát. Így a tervek szerint Hanoi utcáin 2020 áprilisában tartják az első F1-es nagydíjhétvégét.

A pálya tervezése elsősorban annak a Hermann Tilkének a nevéhez köthető, aki többek közt a malajziai, a bahreini, a bakui, szingapúri vagy a törökországi versenypályákat is megálmodta. A német Auto Motor und Sport megkeresésére a német szakember elmondta, az 5 656 kilométeres, 22 kanyarral és közel másfél kilométer hosszú padlógázas szakasszal – ami a harmadik leghosszabb lesz a 2020-as versenynaptárban Spa-Francorchamps és Baku után – rendelkező hanoi pálya építésének még ebben a hónapban nekikezdenek.



„Így nagyjából egy évünk lesz arra, hogy mindent időben befejezzünk. Ez eléggé ambiciózus célkitűzés, de nem az első alkalom lesz, hogy ilyen rövid idő áll rendelkezésünkre. A bahreini pályát például mindössze 14 hónap alatt húztuk fel” – mondta Tilke, aki megcáfolta azt a feltevést, amely szerint az utcai pályákat könnyebb megtervezni, majd megépíteni egy valódi versenypályánál, csupán amiatt, hogy az alap, vagyis az út már adott. „Ez nem igaz, mivel itt sokkal több részletre kell odafigyelnünk, mint egy teljesen új aszfaltcsíknál, szóval mindkettő hasonló erőfeszítéseket igényel.”  Mint mondta, a vietnámi pálya harmadát csak ezután fogják megépíteni, a maradék kétharmadot viszont teljesen újra kell aszfaltozni, „azt ugyanis eredetileg nem Formula-1-es autóknak tervezték.”

A német elmondta, a hosszú egyenes végén foglalnak majd helyet a több mint 35 ezer ember befogadására képes lelátók, „amiktől olyan hangulat lesz a pálya ezen részén, akár egy futballstadionban.” A vonalvezetést pedig többek közt a Nürburgring első szektora, illetve a szuzukai S-kanyarok inspirálták, így a nagysebességű részek lassú, hajtűkanyarokkal keverednek. Tilke szerint ennek köszönhetően minden adott lesz ahhoz, hogy a pálya a mérnököknek és a versenyzőknek is kihívást jelentsen. „Akárcsak Bakuban, itt is kompromisszumot kell majd kötniük a szárny beállításaival kapcsolatban, hiszen a három egyenes miatt nem veszíthetnek sok időt, de a szűk részeknél viszont szükségük lesz a nagyobb leszorítóerőre. Ezért azt hiszem, eseménydús futamokra számíthatunk.”

A hanoi pálya egyik érdekessége a „gyors” bokszutca lesz, tekintve, hogy jóval rövidebb lesz a megszokottnál, ezért a kerékcserére szánt idő is megrövidül. Tilke elárulta, ezt az F1 vezetőségének külön kérésére alakították ki így. „Azzal, hogy a pilótáknak nem kell túl sokat a bokszban lenniük, időt tudnak majd spórolni, ezért több lehet a kerékcsere, ami a csapatok számára változatosabb stratégiára ad lehetőséget.”

A német tervező szerint a pálya kialakítása mellett a város hangulata, különlegessége is egy vonzó tényezőként szolgálhat azok számára, akik a helyszínen szeretnének résztvenni egy F1-es futamon. „Hanoi egy nagyon vagány város. Egyik része egzotikus, a másik pedig nagyon modern, illetve vannak olyan épületek is, amiket még a francia megszállás idejéből restauráltak. Az éttermek szempontjából a szurkolók számára a street-foodtól kezdve a magas színvonalig nagyon széles választék áll rendelkezésre, ezért biztosan megéri ellátogatni” - vélekedett Hermann Tilke.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: