Idén is elkészítettük hagyományos F1-es évértékelőnket, amelyben 12 napon át, 12 kategóriában szavazunk a szezon legjobb, legrémesebb vagy éppen legemlékezetesebb szereplőiről és történéseiről. Ma arra emlékezünk vissza, mely hírek gyakorolták ránk a legnagyobb hatást az év során.
Balogh Tamás: Robert Kubica jövő évi szerződése és Fernando Alonso kvázi-visszavonulása közül azért tettem előbbit az első helyre, mert bár a spanyol személyében a Formula-1 korszakos egyénisége távozik a mezőnyből, a lengyel visszatérése azonban a sportág egész történetének egyik legnagyobb szenzációja – még akkor is, ha az idei sereghajtó alakulatnál kapott ülést. Kimi Raikkönen ferraris távozását és sauberes leigazolását, valamint Charles Leclerc „előléptetését” egy kalap alá vettem, hiszen nagyjából fél órán belül jelentették be mindhármat, és különben is nehéz lenne eldönteni, hogy a Jégember elküldése, első csapatához való visszatérése vagy a Ferrari tőlük szokatlan lépése, miszerint egy roppant fiatal és relatíve tapasztalatlan pilótát szerződtetnek, bír nagyobb hírértékkel.
1. Kubica visszatér
2. Alonso távozik
3. Raikkönen és Leclerc helyet cserél
Bognár Viktor: A teljesen váratlan bejelentések ma már ritkák, de Ricciardo nyári döntése tényleg mindenféle előjel nélkül érkezett (hasonlóan Nico Rosberg 2016-os visszavonulásához), így nekem simán ennél esett a legmélyebbre az állam. Raikkönen átigazolása kicsit más érzelmi töltetet hordozott, ott lehetett hallani róla sejtéseket, egyszerűen csak nehéz volt elhinni, hogy tényleg megtörténhet. De 2018 megdöbbentő hírei között helye van Sergio Marchionne sajnálatos halálának is, aminek hatásai messzire érhetnek.
1. Ricciardo a Renault-hoz igazol
2. Marchionne váratlan halála
3. Raikkönen a Sauberhez igazol
Czinege Ádám: Annyi átigazolás történt a szezon során, hogy elég nehéz választani a témával kapcsolatban. A legnagyobb vizet szerintem mégis a Red Bull Hondára váltása kavarta a Renault-val való szakítás után. Fernando Alonso visszavonulása bár várható volt, mégis bombahír, mivel a spanyol meghatározó és ikonikus alakja lett a sportnak. Kimi Raikkönent is majdnem elveszítette a száguldó cirkusz, de a finn – miután a Ferrari kiadta az útját – helyet talált annál az alakulatnál, ahol kezdte karrierjét: a Saubernél.
1. A Red Bull Hondára váltása
2. Fernando Alonso visszavonulása
3. Kimi Raikkönen a Saubernél
Dezső Attila: Alonso a nyári szünet kellős közepén robbantotta a bombát, amikor bejelentette, hogy jövőre már nem lesz az F1-es mezőny tagja, de szintén ebben az időszakban vált nyilvánossá az is, hogy Daniel Ricciardo elhagyja a Red Bullt a Renault kedvéért. Raikkönentől azt vártuk, hogy búcsúzik a Ferraritól és szögre akasztja a bukósisakot, erre mindenki meglepetésére bevállalt még két évet a Scuderia ügyfélcsapatánál.
1. Fernando Alonso visszavonul
2. Daniel Ricciardo a Renault-hoz igazol
3. Kimi Raikkönen a Sauberhez igazol
Gellérfi Gergő: Elsőre Daniel Ricciardo renault-s átigazolása jutott eszembe, de aztán végül három másik sztori leszorította ezt saját dobogómról. Egy olyan, amiről tudtuk, hogy bekövetkezik, mégis elképzelhetetlennek tűnt, egy olyan, amit nagyon szerettünk volna, mégis elképzelhetetlennek tűnt, és egy olyan, ami aztán tényleg teljesen elképzelhetetlennek tűnt.
1. Fernando Alonso visszavonul
2. Robert Kubica visszatér
3. Kimi Raikkönen a Sauberhez igazol
Gobodics Tamás: Nálam átigazolási hírek viszik a prímet: Alonso visszavonulása talán várható volt, de mégis az F1 elmúlt másfél évtizedének egyik leginkább ikonikus alakja intett búcsút a sportágnak. Ami még befér a top3-ba, az a Raikkönen-Leclerc csere, főleg az előtte keringő pletykákkal, a monzai eseményekkel, Sergio Marchionne halálával kiegészítve, illetve még Daniel Ricciardo távozása, ami kicsit talán a semmiből jött, párpercenként jöttek a különböző közlemények róla.
1. Alonso visszavonulása
2. Raikkönen-Leclerc csere
3. Ricciardo távozása
Héjas Szilárd: Na, ez az a téma, ami nem is lehet kérdés. Daniel Ricciardo mindenkit sokkolt azzal a bejelentésével, hogy jövőre a Renault-nál folytatja. Mindenki a hosszabbítás bejelentését várta, már ő is elkészítette ezt a videót, aztán mégiscsak a Renault mellett döntött. A második és harmadik helyre a Ferrari üléséért folyó hercehurcát tenném. Egyrészt már az meglepett, hogy egy 20 éves fiatalember egyáltalán szóba jött a Ferrarinál, de ha már így alakult, az még inkább meghökkentett, hogy Raikkönen nem a visszavonulás, hanem az Alfa Romeo Sauber mellett döntött.
1. Ricciardo a Renault-nál
2. Raikkönen a Saubernél
3. Leclerc a Ferrarinál
Strommer Benjamin: Szívesebben tennék a lista élére egy pozitív kicsengésű epizódot, de sajnos egy gyászhír volt az, amely idén a legnagyobb hatást gyakorolta rám: minden előzmény nélkül derült fény arra, hogy az erőskezű Ferrari-elnök, Sergio Marchionne hetek óta súlyos betegséggel fekszik kórházban, pár nappal később pedig már tragikus haláláról szóltak a beszámolók. A Formula.hu idei tíz legolvasottabb híre közül három Kimi Raikkönenről szólt, számomra mégis Daniel Ricciardo csapatváltása volt nagyobb horderejű – mivel egyáltalán nem számítottunk rá. És bármilyen furcsa, a rajtrácslányok bevett szokásának megszüntetéséről is 2018-ban döntöttek: amekkora port kavart akkor, annyira nem foglalkozunk velük most.
1. Sergio Marchionne betegsége és tragédiája
2. Ricciardo a Renault-hoz igazol
3. Száműzik a rajtrácslányokat
A végeredmény: Nem meglepő, hogy a pilóták jövőjével kapcsolatos hírek uralják listáinkat egy olyan szezon végén, amely során rengeteg 2019-es mozgolódást jelentettek be. Szoros pontversenyben Alonso távozása került nálunk az élre, amire ugyan az egész év során lehetett számítani, a spanyol pilóta kalibere miatt mégis a talán legmeghatározóbb változást jelenti a mezőnyben. Még a teljesen váratlan Ricciardo-átigazolást is megelőzte, na meg Raikkönen és Leclerc helycseréjének bejelentését is, annak ellenére, hogy a két pilóta mozgásának szoros kapcsolata és a szinte egyszerre érkezett sajtóközlemények miatt egy kalap alá vettük a két eseményre érkezett szavazatokat.
1. Alonso visszavonul 13 pont
2. Ricciardo a Renault-hoz igazol 11 pont
3. Raikkönen és Leclerc helycseréje 9 pont
4. Kubica visszatér 5 pont
5. Marchionne halála 5 pont
Korábbi ranglistáink:
Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen, 3. Charles Leclerc
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Sauber, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Kimi Raikkönen, 2. Sauber, 3. Haas
Az év csalódása: 1. McLaren, 2. Williams, 3. Valtteri Bottas
Az év újonca: 1. Charles Leclerc, 2. Szergej Szirotkin, 3. Pierre Gasly
Az év versenye: 1. Azerbajdzsáni Nagydíj, 2. USA Nagydíj, 3. Német Nagydíj
Az év előzése: 1. Ricciardo Bottast Sanghajban, 2. Vettel Bottast Silverstone-ban, 3. Hamilton hármat Szahírban
Az év bukása: 1. Spái rajtbaleset, 2. Ericsson Monzában, 3., Hartley Silverstone-ban
Az év balhéja: 1. Verstappen és Ocon, 2., Hamilton és a bokszbejárat, 3. A Mercedes csapatutasítása