DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Világbajnok csapatok a mezőny végén

Elképesztően sokat változott a Formula-1 arculata. A korábban hosszú ideig domináló McLaren és Williams istálló nem először küzdött egymás ellen a sereghajtó pozíciókban.

A McLaren az 1970-es évek óta folyamatosan (időnként két-három év kihagyással) meghatározó tényező volt a száguldó cirkuszban, mindig abszolút élcsapatnak számított, kiváltság volt Wokingban dolgozni és a patinás istállónál versenyezni. Gondoljunk csak a Lauda-Prost, vagy a Senna-Prost érára, amikor évekig szinte érinthetetlenek voltak az élen.

2012 után valami megtört a sokszoros világbajnok csapatnál, 2014-ben még egyetlen futamon dobogóra állhatott Magnussen (és Button, bár ő csak utólag, egy kizárás miatt), azóta nemhogy a futamgyőzelem, de a pódium is távoli álom. Év elején úgy tűnt, a Renault-motorral legalább a dobogóért csatázhatnak, de a McLaren visszafelé lépked, már a pontszerzés sem megy önerőből, az autók a Q2-ben, időnként már a Q1-ben is kihullanak. Vasárnap Fernando Alonso az utolsó körben kiesett (bár előtte sem volt esélye az első tízbe kerülni) felfüggesztés-törés miatt.

Stoffel Vandoorne célba ért, de megint az első tízen kívül, zsinórban harmadszor távozott üres kézzel a McLaren, az autó pedig a pilóták bevallása szerint lassú. „A pontszerzéshez szerencsére lett volna szükségünk, előre tudtuk, ha mások nem kerülnek bajba előttünk, nem kerülünk az első tízbe. Az időmérőhöz képest jobb volt a tempónk, de még mindig kevés.”

„Ha szombatonként javulni tudnánk, a versenyünk is jobban alakulna. Pozitívum, hogy a végén Fernandót és Ericssont is megelőztem, de sajnálatos, hogy ez sem ért pontot. Semmi különös gond nincs az autó egyensúlyával, egyszerűen lassúak vagyunk, nincs meg a tempó” – mutatott rá Stoffel Vandoorne, akit végül a 12. helyen intettek le.

Jellemző kép a hétvégéről: Williamsek és McLarenek a mezőny végén


A Williams a nyolcvanas és a kilencvences években rendre világbajnoki esélyes istálló volt, hatszor el is hódították a címet. Bár a 2000-es évek második felében már jött egyszer egy mélyrepülés, azért 2012-ben ismét összejött egy futamgyőzelem, a turbóéra beköszöntével pedig a harmadik helyre ugrottak előre az erősorrendben, számos dobogós helyezéssel a hátuk mögött.

A gárda folyamatos hanyatlásnak indult, de az idei év egyelőre mindent alulmúl. Önerőből teljesen esélytelen a pontszerzésre is az istálló (Mercedes-motorral!), egyre gyakoribb látvány, hogy a két grove-i versenyautó az utolsó két helyet foglalja el a borzalmasan rosszul megtervezett autó miatt. Ráadásul anyagi nehézségek is fenyegetik a csapatot.

Le Castellet-ben is a sereghajtók között köszönthettük Lance Strollt és Szergej Szirotkint. A kanadai az utolsó körökben még bal első defektet is kapott a pálya egyik legveszélyesebb részén, de szerencsére nem törte össze az autót. Az eltérő gumistratégia nem jött be, a folyamatos vibráció miatt végül felrobbant a Pirelli. Szirotkin befutott, de csak a 15. pozícióban, tehát utolsóként intette le a kockás zászló.

Rob Smedley természetesen továbbra is elkeseredett a csapat teljesítménye miatt. „Elképesztően rossz az autó tempója magas és alacsony üzemanyagszint mellett is. Megpróbáltuk, hogy az első körös biztonsági autó miatt rögtön feltesszük a lágy keveréket és végigmegyünk vele, aztán megpróbáljuk magunk mögött tartani a később cserélőket.”

„Egy ponton Szergej elvesztette a DRS-t, így a hátulról érkező Ericsson és Hartley is előzni tudott. Ez egy újabb, nagyon nehéz hétvégénk volt, a pilóták jó munkát végeztek, megtették, amit csak lehetett. Muszáj fejlődnünk, folytatjuk, amit elkezdtünk” – tette hozzá Smedley

A McLaren és a Williams számára innen már csak felfelé vezethet az út.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: