DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Kínai statisztikák: Ricciardo, a felzárkózás királya

Gondoltátok volna, hogy Kimi Raikkönen karrierje egyik legjobb időmérős sorozatát teljesíti? És hogy a Ferrari 14 éve nem uralta így a szombatokat? Ezek és számos további érdekesség a Kínai Nagydíj statisztikai összefoglalójából.

Daniel Ricciardo karrierje 6. győzelmével is tovább folytatta azt az elképesztő sorozatát, miszerint mindig az első három helyen kívülről rajtolva nyeri a futamokat: kétszer 4., egyszer 5., kétszer 6., egyszer pedig a 10. pozícióban állt a rajtrácson a sikereit megelőzően. Ehhez képest éles kontraszt, hogy Sebastian Vettel viszont eddigi mind a 49 győzelmét az első három hely valamelyikéről indulva szerezte, sőt, öt kivételével mindegyiket az első sorból.

Denny Hulme számít rekordernek azon versenyzők közül, akik egyik győzelmüket sem a pole-ból rajtolva szerezték, ő nyolc alkalommal diadalmaskodott így. Ricciardo már csak két további sikerre van ettől, de persze amint nyer egy futamot az élről indulva, neve törlődni fog erről a listáról.

ricc_1



A Red Bull korábban csak egyszer, 2009-ben tudta megnyerni a Kínai Nagydíjat – az még a csapat legelső győzelme volt, most már 56-nál járnak.

Lewis Hamilton pontszerző sorozatával új rekordot állított fel: egymást követő 28. futamán ért célba pontot érő pozícióban a sanghaji 4. helyével, ezzel Kimi Raikkönen 27 versenyes rekordját adva át a múltnak, amit a finn a 2012-es bahreini és a 2013-as magyar futam között jegyzett. Hamilton sorozata a 2016-os Japán Nagydíjon kezdődött, azt követően, hogy egy héttel korábban Sepangban az élről esett ki, megpecsételve ezzel azévi bajnoki esélyeit. Persze a pontrendszer változott az évek során, de ha a top10-es célba érkezések sorozatát tanulmányozzuk a kezdetek óta, akkor is ugyanez az eredmény.

Ahhoz, hogy Hamilton a leghosszabb kiesés nélküli rekordot is átvegye, amit most 33-mal Nick Heidfeld tart, még az Osztrák Nagydíjig hátralévő következő hat versenyen is célba kell érnie.

A Ferrari most már tényleg évtizedes magasságokban jár idei formájával. Legutóbb a 2012-es Brit és Német Nagydíjon fordult elő, hogy a csapat két egymást követő versenyre pole-t szerezzen, olyan pedig a 2006-os USA és Francia Nagydíj óta most először történt, hogy két egymás utáni versenyen is a Ferrarié legyen az első rajtsor. Sanghajban pedig korábban csak egyszer nyertek időmérőt, még a 2004-es első ottani nagydíjon.

Kicsit észrevétlenül, de Kimi Raikkönen karrierje egyik legjobb időmérős sorozatában jár éppen. A finn a szezon eddigi mindhárom futamának a második helyről vágott neki, ilyen hosszú első rajtsoros sorozata pedig korábban csak egyszer volt: még 2005-ben a San Marinó-i és az Európa Nagydíj között zsinórban négy futamot is az első sorból kezdhetett meg, amiben akkor három pole is volt.

00118003_607

És ki gondolta volna, de a sosem az igazi időmérőkirályok közé tartozó Raikkönen most szombaton még rekordot is döntött: ötödik alkalommal rajtolt Sanghajban az első sorból úgy, hogy közben pole-t még egyszer sem szerzett ott, olyen pedig korábban soha egyetlen versenyzővel sem történt, hogy bármelyik pályán öt elsősoros rajtja legyen pole nélkül.

Valtteri Bottas a 100. nagydíjrajtját ejtette meg Sanghajban, s a jelenlegi mezőnyben ő a kilencedik, aki eljutott eddig a mennyiségig. Azzal pedig, hogy 18 körön át vezette is a mezőnyt, stílusosan a Mercedes történetének 100. olyan versenyét is abszolválta, amelyen a csapat legalább egy kör erejéig az élen állt.

Három futam elteltével a Mercedesnek még mindig nincs győzelme 2018-ban, ami példátlan a hibridkorszak kezdete óta. Mi több, a német csapat az elmúlt hat futamból is csak egyet tudott megnyerni, Hamilton pedig tavaly Austinban állt utoljára a dobogó tetején, amikor még négyszeres bajnoknak sem mondhatta magát.

Azért is szimbolikus a Mercedes hétvégi veresége, mert – bár az elmúlt években mindenhol jók voltak – Sanghaj számított a csapat talán legerősebb vadászterületének. Már 2012 óta ők szerezték itt az összes pole-t, egészen mostanáig.

Nico Hülkenberg különös sorozata Kínában is folytatódott: ez már az egymást követő hatodik verseny volt, amelyet a Renault németje a 7. rajtkockából indulva kezdett meg – még ha ezen helyezések némelyikét csak mások rajtbüntetése eredményezte is.

00118003_755

Fernando Alonso idén már három futam alatt több pontot szerzett a McLaren-Renault-val, mint Honda-motorral felvértezve a teljes 2015-ös vagy 2017-es szezon alatt. A mostani volt Alonso első pontszerzése Sanghajban a Ferrari elhagyása óta.

Sebastian Vettel csak a 8. helyen ért célba, ami a második legrosszabb helyezése a Ferrarival (a 2016-os Brit Nagydíj 9. pozíciója után) és a második legrosszabb eredménye Sanghajban (2008-ban 9. a Toro Rossóval).

Lance Stroll idén eddig mind a három futamát a 14. helyen fejezte be. Nem olyan ritka viszont ez a sorozat, mint amilyennek tűnik, hiszen az előző szezon utolsó három versenyén Pascal Wehrlein búcsúztatta F1-es karrierjének eddigi szakaszát három 14. hellyel.

Bár Brendon Hartley révén öt körrel a leintés előtt volt egy kiesője a futamnak, a táv 90%-át teljesítve mindenkit értékeltek a végeredményben, ami először történt meg a 2016-os Japán Nagydíj óta, összesen pedig 8. alkalommal az F1 történetében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: