DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Lassan megszületik a megoldás az előzések problémájára

Amikor az F1 új vezetésében tavaly Ross Brawnnak is kulcsszerepet adott, elsődleges céljuk az volt, hogy a sportág technikai oldalát is megreformálják - a szakember már most látja a fejlődést az előzésekkel folytatott kutatások terén.

Noha még csak második évükben járnak az újgenerációs F1-es autók, már egy ideje a 2021-es változásokon a hangsúly. Amellett, hogy erőforrások terén is módosítás várható, aerodinamikai szempontból is forradalom jöhet. Az előzések lehetővé tétele neuralgikus tényezői a gépeknek, az idei modellekkel pedig csakugyan nehéz követni az elől haladót, ahogyan az egy héttel ezelőtt bebizonyosodott. Ross Brawn és csapata különös figyelmet fordít erre a problémára – a Ferrari és a Mercedes korábbi szakembere szerint már látszanak a kutatások eredményei.



„Már hat-kilenc hónapja folynak a vizsgálatok, mellyel az a célunk, hogy lehetővé tegyük az autók egymással való hatékonyabb versenyzését” – nyilatkozta Brawn a Sirius XM rádiónak. „Magas szinten kell tartanunk az aerodinamikai teljesítményt, de olyan módon, hogy barátságosabbak legyenek a körülötte lévő autók számára. Majdnem egy erőtér jött létre itt mostanság, egy buborék minden autó körül. A hátul haladó pedig mihelyst 1,5-2 másodpercre közel kerül hozzá, nagyon sokat veszít a teljesítményéből.”

„Elkezdtük a programot, és nagyon izgatott vagyok amiatt, amit látok. Az első szárny érzékeny terület két szempontból, egyrészt hogy milyen turbulenciát hoz létre, másrészt az elől haladó által keltett turbulencia miatt. Nem ez az egyetlen érzékeny terület. Ott az összes tartozék, és az első kerekek mögött látható bargeboardok ugyanolyan érzékenyek. Aztán ott van a padlólemez hátsó része és a hátsó aerodinamika is.”

Brawn hozzátette, hogy egyes változásokat már 2019-ben és 2020-ban is bevezethetnek az F1-ben. „Az egészet figyeljük, nem szabad egy elemet kivennünk, anélkül, hogy megértenénk az összhatást. Holisztikus megoldást keresünk, minden egyes elemre kiterjedően. Ismerjük a teljesítményvesztés fokát, amikor egy autó egy másikhoz közelít, és már találtunk módot arra, hogy hogyan csökkentsük az elől haladó autó által keltett turbulenciát, és a hátul haladó turbulenciára való érzékenységét. Megfelelően strukturált módon, ez lesz az a megoldás, amit 2021-ben alkalmazni fogunk, és bármi, amit addig megtanulunk, és amiről úgy érezzük, hogy biztonságos és korrekt, szintén fel fogjuk használni” – tette hozzá a szakember.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: