Egyre nő a várakozás a szakemberekben és a Formula-1-es rajongókban, ahogy erősen közeledünk a 2018-as szezon kezdetéhez. Mindenki tele van reményekkel, hogy izgalmas évadot láthatunk, a középcsapatok felzárkóznak és sokesélyes versenyek tanúi lehetünk. Nem tartozik azonban ezek közé Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.
Brown pesszimistán áll az esélylatolgatáshoz olyan téren, hogy biztos benne, a Mercedes dominanciája folytatódni fog. A McLaren-főnök szerint a jelenlegi szabályozás remek táptalaja annak, hogy a német gyártó továbbra is legyőzhetetlen maradjon, az amerikai szakember szerint jó esélye van annak, hogy egészen 2021-ig ne találjon legyőzőre a Mercedes, amikor is az új motorszabályok „megnyomhatják a reset-gombot”.
A McLaren első embere szerint a Ferrari talán kihívója lehet a Mercedesnek 2018-ban is, de csak kevés esélyt ad az olaszoknak is arra, hogy letaszítják a trónról a 2014 óta folyamatosan uralkodó németeket. „Fel kell tennünk a kérdést magunknak, ha a Mercedes zsinórban hét világbajnoki címet szerezne, hogy milyen hatással lesz ez a sportra? Egészséges lenne ez számunkra? Márpedig a jelenlegi szabályok és költségek mellett azt kell mondanunk, a következő három év magasan legnagyobb esélyese (a német gyártó)” – nyilatkozta pesszimistán Zak Brown.
„2021-ben van egy lehetőségünk javítani ezen, de inkább most kellene, mert a Formula-1 sokkal szórakoztatóbb és értékesebb lenne, ha négy, öt, hat csapat lenne folyamatosan esélyes a futamgyőzelmekre, netán a világbajnoki címre” – tette hozzá a szakember.
A McLaren többek között éppen ezért támogatja a költségcsökkentési elveket is. Utoljára igazán sokesélyes és kiszámíthatatlan 2012-ben volt a Formula-1, amikor hat különböző istálló is képes volt futamot nyerni, gondoljunk csak Pastor Maldonado teljesen váratlan, kitűnő teljesítményére Spanyolországban. Abban az évben nyert a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, a Mercedes, a Lotus és a Williams is.
Korábban inkább az volt jellemző, ha egy csapat komoly dominanciába került, arra relatíve gyorsan reagáltak a szabályalkotók, megpróbálva letörni ezt az erőfölényt. A befújt diffúzorok 2011-es korlátozása, majd tiltása a Red Bull, a szabályok rendszeres változtatása és a pontozás átalakítása a Ferrari (és Michael Schumacher), az elektronikai segédeszközök, köztük az aktív kerékfelfüggesztés tiltása a Willams ellen ment, amikor látványos fölénybe kerültek. Jelenleg ilyen szándék nem látszik az FIA vezetésében, pedig Brown szerint unalomba fulladhat a következő néhány év a Mercedes tartós fölénye miatt.