DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

F1-es motorral egy utcai autó két litert fogyasztana

Ezt a példát is felhozta az FIA szakembere, Gilles Simon, aki arra próbált rávilágítani, mérnöki szempontból miért csúcstechnológia az F1-es motorformula, és milyen hatással van az autóiparra.

Ha a Formula-1-ben használatos hibrid V6-os motorokról esik szó, az egyszeri nézőnek a kis lökettérfogat (1,6 liter), a bonyolult energia-visszaforgató rendszerek és a halk hang jutnak eszébe. Gilles Simon, az FIA szeptemberben munkába állt új technikai igazgatója kissé árnyalta a képet, és betekintést nyújtott abba, mire képesek a királykategória erőforrásai – az utcai autókra vetítve.

„A legjobb F1-es motorok 50 százalék hatékonysággal működnek, de mit jelent ez?” – mondta Ferrarinál és konzultánsként McLaren-Hondánál is dolgozó szakember. „Ha az utcai autód ezzel a hatékonysággal működne, körülbelül két litert fogyasztana 100 kilométeren, ami figyelemreméltó. De hogyan ülteted át ezt egy 800 feletti lóerős autóra, amely az idő 70 százalékában teljes terhelés alatt van? Ebben az esetben az autód fogyasztása felszökik, de a hatékonyság magas marad, a lóerőkhöz szükséges elégetett üzemanyag aránya kedvező.”



„Egyes számokat nehéz lenne elmagyarázni, másokat át lehet ültetni. Ha egy versenyen, egy körön vagy 100 kilométeren való üzemanyag-fogyasztásról beszélünk, természetesen magas a nagy sebesség miatt. De próbáljanak meg ugyanolyan gyorsan menni bármelyik autóval, a kétszerese lesz. Fontos, hogy ez rendesen el legyen magyarázva, így mindenki, aki rendelkezik józanésszel, megértheti, hogy technikai szempontból mi számít jó teljesítménynek” – vezette le Gilles Simon, miért csúcstechnológia a jelenlegi F1-es motorformula.

Kitért arra is, hogyan hat a Formula-1 követendő példaként az autógyárak számára: „Júniusban egy benzinmotor-konferencián jártam, ahol megtudtam, hogy legalább két nagy OEM (jelentése ebben az esetben autógyárak beszállítója) programot indított a kipufogó energia-visszanyerésének kidolgozására. Tudták, hogy ez is lehetséges megoldás, de korábban sosem tudták összeállítani a költségvetést a kutatásra. Amint azzal érveltek, hogy ezt a rendszert használják az F1-ben, máris megvolt az összeg. Ez a vezető hatás mindig érvényesült, és úgy hiszem, továbbra is fontos az iparág és sport számára.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: