DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Vétójogával is élt a Ferrari a tegnapi ülésen

Tegnap ülésezett az F1 Stratégiai Csoportja, ennek során pedig számos téma terítékre került. Több aerodinamikai változásra is számíthatunk 2019-ben, ám nem ment minden beszélgetés zökkenőmentesen.

Londonban tartotta tárgyalását az FIA, a FOM és a nagyobb csapatok képviselőit tömörítő Stratégiai Csoport. Üléseik során a jelenlévők ötletekkel, szabálymódosítási javaslatokkal állhatnak elő, ám a testület önmagától egyetlen előíráson sem változathat.

Először is: visszatérhet a hányattatott sorsú cápauszony. A tavalyi szezonban bevetett, majd az FIA által 2018-ra betiltott elemet a csapatok közös megegyezéssel egyszer már majdnem visszahozták a Formula-1-be, ám az utolsó pillanatban a McLaren keresztbe húzta a többiek számításait. Mivel azonban egészen nagy hirdetési felületet ad a motorborítás meghosszabbítása, így tegnap ismét felmerült az elem 2019-es ismételt legalizálása. Úgy hírlik, többen is támogatták ezt a javaslatot. 

ferrari_2017_capauszony



A McLaren és a Ferrari is aerodinamikai javaslattal rukkolt elő. A wokingiak az autók oldalsó hűtőnyílása előtti terület (angolul bargeboard) módosítását vetették fel. Saját megoldásukkal egyrészt esztétikai javulást érnének el, másrészt a hirdetéseknek is ideális felületet adnának. A maranellóiak a hátsó szárnyak véglapján kívántak egyszerűsíteni, ezáltal olcsóbbá is tenni azt. Összességében mindkét felvetés pozitív fogadtatásban részesült.

Nem úgy a Ross Brawnék által felvetett aerodinamikai ötlet. Az F1 szakmai ügyeiért felelős igazgatója egy egyszerűsített első szárny modelljét mutatta be a csapatoknak, ám a javaslat erős ellenállásba ütközött. Bizonyos források szerint a Ferrari még a vétójogát is bevetette a terv ellen, így a vezetőszárnyak ilyen jellegű változtatása nem fog megtörténni.

fia_logo

Egy másik 2019-re tervezett módosítás a versenyzői minimumsúly lesz, így külön mérlegelnék az versenyautókat és a pilótákat. A tervek szerint a jövőre kezdődő szezonban 80 kilogramm lenne a versenyzők minimumsúlya, aki pedig ezt nem éri el, annak valamilyen formában ballasztot kellene majd cipelnie. Ezzel a szabállyal egy csapásra eltűnne a kisebb termetű pilóták előnye.

Az egy szezonban felhasználható motorok számát a Red Bull szeretett volna növelni, mindhiába. Javaslatuk süket fülekre talált, így az idei szezont mindenkinek három motorral kell majd teljesítenie.

Bár több témában is egyetértett a Stratégiai Csoport, ezek egyelőre még csak ötletek. Ahhoz, hogy szabály is váljon belőlük, előbb az F1 Bizottságának, aztán pedig az FIA Motorsport Világtanácsának jóváhagyása is szükséges.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: