DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Aki kitúrná Kubicát – ki az a Szergej Szirotkin?

Már négy éve majdnem debütált az F1-ben, és még mindig csak 22 éves. Nem kevésbé ígéretes, mint a korábbi orosz pilóták, ám a rajongók mégis elsőszámú közellenségként tekintenek rá.

A december második felében érkező hírek alapján meglehetősen nagy az esély rá, hogy nem a közönségkedvenc és nagy visszatérésre vágyó Robert Kubica lesz a befutó a Williams még szabadon álló 2018-as ülésére, hanem az esélyesek között utolsóként felbukkanó orosz Szergej Szirotkin. Sokrétűek lehetnek az indokok arra, hogy miért változtatott preferenciáján a csapat, a sejtések szerint Szirotkin nemcsak fizetőképességében teljesít jobban, hanem a teszteredményeiben is.

Az orosz pilóta neve vélhetően sokak számára ismerősen csengett már, amikor az elmúlt hetekben feltűnt a Williamsszel kapcsolatos hírekben, elvégre 1995-ös születése ellenére is több mint négy éve az F1 körül sertepertél, amely során végig fluktuált az esélye annak, hogy vajon egy napon megejtheti-e debütálását.

DQ3X6RgWkAEZDTL



A legjobb sansza az eltelt négy év során erre akkor volt, amikor még mindenkit meglepve robbant be a neve a köztudatba. Még amikor a 18. életévét sem töltötte be, 2013 júliusának közepén váratlanul jelentette be az akkor még Nico Hülkenberget és Esteban Gutierrezt foglalkoztató Sauber, hogy megkezdte Szirotkin felkészítését az F1-es debütálásra, amit 2014 kezdetén fog megejteni a csapattal. A megállapodás mögött persze ekkor is pénzügyi okok álltak, a versenyző ugyanis az Orosz Nemzeti Repüléstechnikai Intézet elnökeként székelő apja, valamint néhány egyéb vaskos szponzor támogatásával kopogtatott be Hinwilbe.

Ha megvalósult volna a debütálása 2014-ben, a hibridkorszak kezdetén, Szirotkin 18 és fél évesen a Formula-1 valaha volt legfiatalabb versenyzője lett volna – ami akkor még nagy szónak tűnt, azóta viszont minden páratlan évben jött már egy-egy pilóta, aki ennél az életkornál is fiatalabban kezdett: előbb Max Verstappen, majd Lance Stroll.  Szirotkin várható debütálása már csak azért is korainak tűnt, mert egy Formula Abarth, egy Auto GP és egy WSR-szezon állt még ekkor csak a neve mellett, ám végül Sauber által beígért előléptetése tisztázatlan okokból nem is történt meg, így lemaradtunk arról, hogy Danyiil Kvjattal együtt két orosz tizenéves is egyszerre ugorjon fejest a legnagyobbak világába.

A pilóta egy időre eltűnt az F1-es radarról, a következő három évet a legmagasabb utánpótlás-szériákban, a WSR 3.5-ben és a GP2-ben töltötte, minden évben nyert futamot, és utóbbi sorozatban töltött két szezonját egyaránt a harmadik helyen zárta összetettben. Teljesítménye nem volt az a nagyon kimagasló, amit már messziről kiszúrnának az F1-es tehetségvadászok, de bőven összegyűjtötte a szuperlicensz megszerzéséhez elegendő pontmennyiséget, így 2017-ben már nem is indult semmilyen felkészítő-sorozatban.

00117017_191

Az előző évben kapcsolatba lépett ugyanis a Renault F1-es csapatával, ami ismét megnyitotta számára a lehetőséget a királykategóriába való beszállásra. Idén az enstone-iak elsőszámú tesztpilótájaként ténykedett, eddigi hét pénteki szabadedzés-részvételéből négyet ebben a szezonban ejtett meg, bár nem túl nagy szerencsével: Szocsiban és Barcelonában is korán műszaki hiba áldozata lett, Sepangban pedig az eső zárta rövidre programját. Jolyon Palmer gyenge formáját látva nem tűnt reménytelennek azon célja, hogy 2018-ra megszerezze magának a csapat versenyzői ülését Hülkenberg mellett, ám amikor ősszel kissé hirtelen a Renault letette névjegyét Carlos Sainz mellett, ezzel bezáródtak a kapuk Szirotkin előtt. Pontosan ugyanígy maradt hoppon az ülésért folyó harcban meglévő riválisa, Kubica is, így mindketten új lehetőség után voltak kénytelenek kutatni, és külön utakon ugyan, de a Williamsnél ismét egymás ellenfeleivé váltak a mezőny utolsó szabadon maradt jövő évi üléséért.

Szirotkin és Kubica első párharcából, ahol a Renault ülése volt a tét, mindketten vesztesen jöttek ki, a Williamsnél viszont valamelyikük bizonyosan a győztes oldalra kerül. Még az is elképzelhető, hogy mindketten, ha van valóságtartalma azon értesülésnek, miszerint a lengyel egyelőre csak a 2018-as első hét futamon való részvételét finanszírozná.

Hamarosan megkapjuk a választ 2017 utolsó és/vagy 2018 első nagy kérdésére!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: