DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

A Ferrari évekig a saját maga ellensége volt

A Ferrari egyik korábbi első embere, Pat Fry szerint néhány éve a Ferrari szűklátókörű volt, csak rövid távra tervezett és rendkívül elavult technológiát használt. Ezért nincs 10 éve világbajnoki cím?

Pat Fry 2010 és 2014 között dolgozott a Ferrarinál, mint technikai igazgató. Amikor a Scuderiához került, megdöbbent azon, mennyire rövid távon gondolkodik mindig az istálló. Különösen korábbi munkaadójához, a McLarenhez képest volt elavult a technológia és a gondolkodásmód is. A Sky Sports F1 szaklapnak nyilatkozott a szakember.

A jó szimulátor és szélcsatorna elengedhetetlen egy élcsapatnak


„Amikor 2010 közepén a Ferrarinál elkezdtem a munkát, rendkívül meglepődtem, mennyire ódon technológiával dolgoztak például a McLarenhez viszonyítva. Az eszközök, amikkel a szimulációkat végezték nagyjából 10-12 éve nem voltak igazán aktuálisak, addigra régen túllépett rajta az idő” – kezdte visszaemlékezését a közel öt szezonon át az olasz csapat egyik vezetőjeként tevékenykedő Fry.

„A szélcsatorna úgyszintén régimódi volt. A befújt levegő sebessége rettentően lassú volt, nehéz volt úgy fejleszteni, hogy sejthetően nem megfelelő adatokat kapunk a szélcsatornából. Érkezésem után legalább hat hónapig tartott rájönniük, mi a gond vele, majd közel 1,5 évig, mire végre megreparálták” – mutatott rá az egyik legnagyobb nehézségre Pat Fry.

Évekig hamis adatokat adott a Ferrari szélcsatornája

„Jó három évembe került, mire legalább az eredeti gondokat megoldottuk. Ugyanis az alapvető koncepcióval nem tudtam megbirkózni. Mindenki elképesztően rövid távra tervezett, ebben bizonyára szerepet játszott az is, hogy a Ferrari mindig óriási eredménykényszerben van, nagy a szakembereken a nyomás. Mindig csak a következő hétvégéből akarták kihozni a legtöbbet, de az embernek szüksége van hosszú távú tervekre is, amik több éven átívelnek. Szerintem mindenki azt gondolta, hogy három éven belül az élre kell kerülnünk, de senki nem tett érte. Mindig mindent viharsebesen akartak megoldani” – tette hozzá az egykori technikai igazgató.

„A szimulátorral kapcsolatban is azt gondolták, hogy az övék a jó, miközben pontosan tudtam, hogy a McLarené jobb. Egy évbe telt, mire nagyjából a McLaren szintjére emeltük a szimulátort, bár véleményem szerint akkor sem értük utol. Egyébként a kapcsolat a csapaton belül remek volt, szerettem ott dolgozni. Az a szélcsatorna pedig, ami most van nekik, sokkal jobb már, az elmúlt 5-6 évben rengeteget fejlődött a korábbi elavult technológiájuk. A mérnökök és a munkaerő kiváló immáron náluk is” – fejezte ki a különbséget Fry.

Így lehet képes tíz év után elhódítani végre újra a világbajnoki címet a Ferrarinak Sebastian Vettel? A Mercedes ugyan még előnyben van, de a Scuderia nagyot ugrott előre tavaly óta. És hogy néha a hosszú távú tervezésnél is óriásit lehet esni? „Természetesen igen, senki nem hitte volna, hogy a McLaren-Honda együttműködés ennyire nem fog működni, pedig nagyon hosszú távú tervek születtek. Itt kellett döntenie a McLarennek, ha a Hondával marad, további fájdalmas évek jöhetnek, míg eljön a siker. A Renault a rövidebb távú megoldás, hosszú semmiképpen, mert a Renault gyári csapata és a Red Bull mellett valószínűleg nehéz lesz világbajnoknak lenniük” – zárta gondolatait Pat Fry.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: