Amióta a csapatok hosszú élettartamú erőforrás-elemeket használnak a Forma-1-ben, alig telik hétvége anélkül, hogy egy-egy pilóta ne rajtrácsbüntetéssel vágna neki az adott versenynek, főleg a szezon második felében. Belgiumban Stoffel Vandoorne-t büntették 65 helyes visszasorolással, melynek egyrészt kevés értelme volt, másrészt összezavarja a rajongókat is. Ross Brawn úgy gondolja, sürgős megoldásra van szükség, ha az F1 hosszú távon vonzóvá szeretne válni a rajongók szemében.
„Gyűlölöm, hogy technikai hibák befolyásolják a versenyzést” - nyilatkozta a szakember a Motorsportnak. „Persze lehet azt gondolni, ha egy autó lerobban a versenyen, az is műszaki probléma, de szerintem a rajongók megértik ezt. Azt viszont kevésbé tudják megemészteni, hogy a hősük a mezőny hátsó feléből indul motorcsere miatt, hiszen ez nem tesz jót a sportnak. Erre megoldást kell találnunk, valamilyen más büntetésformával, vagy a büntetések eltörlésével, és meg kell tanulnunk együtt élni vele.”
Brawn elmondta, az FIA-val együtt már régóta dolgoznak az ügyön, ám válaszokkal egyelőre nehéz előállni - de reméli, hogy legkésőbb az új motorformula életbe lépésekor, 2021-re meg fog oldódni a helyzet. „Lehet, hogy már előtte elő tudunk állni egy megoldással, mert ez hihetetlenül népszerűtlen a Forma-1-ben. Az egyik ötlet a konstruktőri pontok levonása volt, de lehet ettől diszkrétebb büntetéseket is kitalálni. Korábban használtuk a zsetonrendszert, ami egyébként nem volt rossz, csak kicsit komplikálttá vált.”
A brit úgy véli, hogy a büntetések átformálása mellett a DRS-t is el szeretné törölni a Forma-1-ben. „Ez egy kompromisszum, és jobb megoldásra van szükségünk. Mégpedig azért, mert az előzések elősegítése érdekében lett kitalálva, nekünk pedig az kell, hogy az autók képesek legyenek egymás szélárnyékában autózni, és megelőzni a másikat. Számomra az jelenti a megoldást - melyen el is kezdtük dolgozni -, hogy tovább fejlesztjük és tervezzük az autókat, így egymás közelében harcolhatnak majd.”
„A jelenlegi Forma-1-es autókat teljes mértékben arra tervezték, hogy magától működjön. A csapatok, amikor a szélcsatornát használják, és a saját CFD-programjukat dolgozzák ki az autó megtervezéséhez, mindezt elkülönülve teszik. Amikor egy másik autó kerül a közelébe, nem fog úgy működni. Azon dolgozunk, hogy megteremtsük annak lehetőségét, hogy az autók egymáshoz közel is változatlan teljesítményűek legyenek, és hogy ehhez milyen tervezésre van szükség.”
„Amikorra ezt megcsináljuk, valószínűleg 2021-re, akkor az autóknak valószínűleg már nem lesz szükségük DRS-re. Felmerülhetnek más megoldások is ennek kiküszöbölésére, de a DRS mesterkéltsége nélkül - egy kevert opció lesz majd. A rajongók nagyszerű előzéseket, nem pedig gombnyomásra történő manővereket szeretnének látni” - tette hozzá Brawn.