DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Mögötte halt meg Surtees, mégsem hisz a halóban

Mellette repült el a leszakadt kerék, amely eltalálta a 18 éves pilóta fejét. Jolyon Palmer mégis úgy véli, ilyen jellegű baleset, vagy olyan tragédia, mint Justin Wilsoné, nem történhet meg az F1-ben.

A jövőre bevezetendő fejvédő eszköz, a halo egyik legfőbb funkciója, hogy az autókról leszakadó, nagyméretű tárgyakat – elsősorban gumiabroncsot – képes elhárítani. 2009-ben pontosan ezen okból veszítette életét Henry Surtees, a világbajnok John Surtees egyetlen fia a Brands Hatch-i Formula-2-es versenyen. Abban a mezőnyben versenyzett Jolyon Palmer is, és a baleset pillanatában épp Surtees előtt haladt.

„Tulajdonképpen a Henry előtti autó voltam, és láttam a kereket, amely felé repült. De hogy őszinte legyek, akkoriban el sem tudtam képzelni, mi történhet. Fiatal, naiv versenyző voltam, és amikor megtörtént, meglepett engem, hogy a motorsport veszélyeket hordoz. Ennek ellenére azóta nyolc éve versenyzem, és egyszer sem aggódtam emiatt, pedig a baleset nem is történhetett volna közelebb hozzám” – idézte fel a planetf1.com által idézett Palmer.

A Renault brit pilótája nemcsak nem fél a veszélyektől, de egyenesen úgy véli, hasonló baleset nem történhet a Formula-1-ben, mert eddig sem történt: „Nem vagyok naiv vagy tiszteletlen, de úgy vélem, az együlésesek lényege a nyitott tető, ami pedig Henry balesetét illeti: Brandsban versenyeztünk, ahol a gyors kanyarok mellett nagyon kicsi bukótér volt. Aztán kerékrögzítő kötegek sokkal erősebbek a Formula-1-ben.”



„Talán nagyon szerencsések voltunk, de 60-70 év során a Formula-1-ben nem történt haláleset ilyen okból kifolyólag. Lehet, hogy a jövőben sem fog történni. Nem hagyom figyelmem kívül a veszélyt, mert ahányszor csak versenyeztem, mindig tudtam, hogy egy kis veszély leselkedik rám. De a versenyzőket nem lehet buborékba zárni. Az olyan problémák, mint ami akkor volt az F2-ben, vagy az IndyCarban, ahol Justin Wilson balesete történt, nem merülnek fel a modern Formula-1-es pályákon, ahol óriásiak a bukóterek, mint a Copse kanyarban” – vélekedett Palmer.

Az FIA számos múltban történt balesetet szimulált halóval felszerelt autóval. Az eredmények szerint az eszköz megmentette volna Surteest és Wilsont, ahogyan Maria de Villotát és az 1995-ben elhunyt Marco Campost.

Palmer honfitársa, Jackie Stewart, aki saját 1966-os, majdnem halálos spái balesete után a biztonság élharcosa lett, nemrég épp arról beszélt, mindig akadnak olyanok, akik megkérdőjelezik a sport veszélyei ellen vívott harcot:

„Az én nézőpontom: ha megmenthet egy életet… ha ezek az emberek is annyi temetésen lettek volna, annyi közeli barátot láttak volna meghalni, mint én… Ennek mind vége, mert van egy technológia, amely megvéd. Attól tartok, egyetlen negatívumot sem tudok mondani a halóról. Olvasom a publicisták véleményét, akik azt mondják, itt a Formula-1 vége, ezt már nem bírom. Az én időmben ugyanezt mondták: ’Stewart el fogja pusztítani a motorsportot’, mert a biztonságért harcoltam. Annak idején a zárt sisak bevezetését is kritizálták” – mondta az Autosport lapnak a háromszoros világbajnok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: