DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Miért volt Bottas ennyivel gyorsabb Strollnál?

A finn F1-es pilóta az utolsó métereken előzte meg újonc társát a bakui futam végén - azonban döbbenetes, hogy a leintésnél 34 km/h volt közöttük a sebességkülönbség.

Az izgalmas Azerbajdzsáni Nagydíj a leintés pillanatában is tartogatott még fordulatokat: a verseny utolsó szakaszában Valtteri Bottas körről körre közelebb került Lance Strollhoz, hogy a célban 105 ezreddel, azaz egészen pontosan 9,5 méterrel előzze meg riválisát a második helyért. A Williams pilótáját nem érdekelte, hogy a dobogó melyik fokára állhatott fel, hiszen már a top 3-as befutótól is elállt a szava – a kanadai ezzel egyébként minden idők legfiatalabb dobogós újonca lett.



„Az egyenes elején tudtam, hogy el fogom kapni Strollt. Nem tudtam pontosan, hol a célvonal, ezért végig nyomtam a gázt” – idézte Bottast az Auto Motor und Sport, amely leírta, hogy a célvonal 104 méterrel hátrébb van a rajtvonaltól Bakuban, a portál elemzésében pedig arra volt kíváncsi, hogy miért volt képes ilyen könnyen megelőzni a finn a 18 éves pilótát.

A Mercedes mérnökei három tényezőnek tudták be Bottas gyorsaságát: a finn működésbe hozta az energiatároló-rendszert, előnye származott Stroll szélárnyékából, és 610 méterrel a célvonal előtt nyithatta a hátsó szárnyát is. A Szocsiban győzni tudó nastolai mindössze 115 méterrel a célvonalt megelőzően érte utol a Williamst, kettejük sebességkülönbsége pedig óriási volt: A Mercedes 346, míg az FW40-es 311,9 km/h-val repesztett a leintés pillanatában – vajon mi volt az oka annak, hogy a W08-as 10%-kal gyorsabb tudott lenni a másik autónál?

Az AMuS szerint a hátsó szárny nem volt képes nagyobb előnyhöz juttatni egy pilótát 20 km/h-nál, és úgy vélik, két lehetséges okot lehet felhozni a Williams hirtelen lassúvá válására: vagy kiürült az autó energiatárolója, vagy Stroll túl korán lépett le a gázról a célegyenesben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: