DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Tovább gyűrűzik a bahreini teszt ügye

A Nemzetközi Automobil Szövetség arra kérte az F1 gumiszállítóját, a Pirellit, hogy hivatalos levélben magyarázzák el a csapatoknak, miért lényeges számukra, hogy az egyik előszezoni tesztet Bahreinbe vigyék 2017-ben.

A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe nemrég kifejtette, hogy akár veszélyeket is rejthet magában, ha nem próbálják ki melegebb körülmények között is a Pirelli 2017-es gumijait, ám tervezetüket egyelőre több csapat, közöttük a Red Bull is meggátolta. A Motorsport.com információi szerint Charlie Whiting a Mercedes részéről Niki Laudával, a Red Bull oldaláról pedig Christian Hornerrel találkozott, de nem sikerült megegyezni a teszt ügyében. Ennek érdekében Whiting felszólította a Pirellit, hogy érveljenek ők a teszt fontossága mellett.

„Nem titok, hogy mi Bahreint részesítjük előnyben” - nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli technikai vezetője. „Számunkra ez azért lenne jobb, mert sokkal reprezentatívabb, és sokkal jobban meg tudjuk érteni a keverékek működését. Persze a vita még mindig nyílt Bahrein és Barcelona között. Megértem a csapatok helyzetét, hogy tesztelni akarják, hogy tesztelniük kell az autót, hogy megnézzék, minden jól működik-e. Így Barcelona egy lehetőség a számukra. Azonban amire mi vagyunk kíváncsiak - a gumik sérthetetlensége, a karkasz, a konstrukció -, azokat illetően házon belül végezzük a teszteket, nem a pályán.”



Isola szerint azonban ezek a próbák azonban nem elegendőek. „A tesztek során a csapatoktól kapott információkra hagyatkozunk, hogy milyen teljesítmény várható 2017 elején és végén, így van némi elképzelésünk a fejlődés mértékéről. Annak érdekében, hogy megőrizzük az abroncsok épségét, a 2017 végi szimulációkat vesszük alapul. De ami a keverékeket illeti, ezt nehéz házon belül kipróbálni. Persze vannak ötleteink és elképzeléseink, de lényegében egy pálya adja meg a valós adatokat a keverékekről.”

Az olasz szakember szerint a kemény abroncs kivételével az összes gumit ki tudnák próbálni Bahreinben. „Nem rossz, hogy négy keveréket is tesztelhetünk, a kemény viszont túl kemény Bahreinben. Persze ezt is lehet használni, és megérteni, hogyan működik, de nem ez a legideálisabb pálya ebből a szempontból. Bahreinben komoly tapadásra van szükség, mi pedig azon dolgozunk, hogy csökkentsük a túlmelegedés mértékét, ez pedig főleg a hátsó abroncsok felől jön. Bahreinben ezt nagyszerűen lehet próbálgatni, mely hasonló a barcelonai hármas szektorhoz - itt a pilóták folyamatosan túlmelegedésre panaszkodnak, és hogy elvész a tapadás a hátsó abroncsokról.”

Isola úgy véli, hogy bár van tapasztalatuk Barcelonában, a hűvösebb időjárás megnehezítheti a problémák felismerését. „Lehet mintával dolgozni, de ha olyan problémával szembesülsz, mint a szemcsésedés, ez torzíthatja a végeredményt. Barcelonai körülmények között normális, hogy teszteled az abroncsokat, rengeteg dolgot megértesz, és meg tudod jósolni, hogy mi történhet több másik pályán. Barcelona egy olyan pálya, ahol a bal elsőt komoly terhelés éri, ennek következtében jobban is szemcsésedik, majd fellép az alulkormányzottság - ilyen körülmények között nehéz megérteni az autó igazi teljesítményét.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: