DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek
F1

Megdőlt az előzési rekord az F1-ben! - Kínai statisztikák

Észrevettétek, hogy a Kínai Nagydíj során több előzés zajlott le a mezőnyben, mint az F1 történetének bármelyik korábbi futamán? De a nulla kieső, Rosberg sérthetetlensége és Hamilton kálváriája számos további statisztikai különlegességet is szült.

A Kínai Nagydíj sporttörténelmi jelentőségű volt abból a szempontból, hogy olyan sok előzés zajlott le a verseny során, amennyire korábban még egy Formula-1-es futamon sem volt példa. Az első kört és a bokszkiállásokat nem számítva összesen 128 előzést számoltak össze a statisztikusok, ami több az eddigi rekordnak számító 2012-es Brazil Nagydíj 112-jénél. Ez a hihetetlenül magas szám körönként átlagosan több mint két előzést jelent, és még csak eső sem kellett hozzá. Az viszont igen, hogy az élmezőny több tagja is a sor végére csússzon az első körök után.

 Dppi_00116003_546



Még csak három verseny telt el az idei, minden korábbinál hosszabb szezonból, de a számok máris Nico Rosberg bajnoki címszerzése mellett szólnak. Korábban ugyanis még senki nem csúszott le az év végi diadalról, aki három győzelemmel kezdett egy idényt: eddig ilyen meggyőző nyitányt csak Michael Schumacher (1994, 2000, 2004), Damon Hill (1996), Nigel Mansell (1992) és Ayrton Senna (1991) tudott produkálni.

Rosberg zsinórban immár hatodik győzelmét szerezte, amivel pedig még a fentinél is exkluzívabb társaságba került, ennél többet ugyanis az F1 történetében csak Alberto Ascari, Michael Schumacher és Sebastian Vettel volt képes egyhuzamban nyerni. Rosberg ráadásul immár azt is elmondhatja magáról, hogy több F1-es futamot nyert zsinórban, mint apja, Keke teljes pályafutása alatt.

A Mercedes németje 17 elsőségével immár egyedüliként vezeti a legsikeresebb bajnoki cím nélküli pilóták rangsorát. Persze ha egyszer vb-címet szerez, a rekord visszakerül Stirling Mosshoz.

Rosberg egyúttal a Mercedes 100. dobogóját is megszerezte, amivel a stuttgarti márka utolért egy másik gyári csapatot, a Renault-t ebben az összesítésben.

Dppi_00116003_552

Zsinórban nyolc futamra sajátította ki az első rajtsort a Mercedes, ez a sorozat azonban most Lewis Hamilton időmérős műszaki hibájával megszakadt. Egyúttal pedig a 2014-es Magyar Nagydíj óta először fordult elő, hogy a kvalifikáció első három helyén három különböző csapat pilótája végezzen.

Hamilton az elmúlt hat évben mindig ott volt a kínai dobogón, ám most lecsúszott róla, Rosberg pedig ötödször állt a pódiumra Sanghajban, ebből a szempontból pedig ez a legsikeresebb pályája.

Sebastian Vettel 81. dobogós helyét szerezte, ezáltal ismét egálban került csapattársával, Kimi Raikkönennel az örökranglista ötödik helyén.

Danyiil Kvjat a tavalyi Magyar Nagydíj után másodszor végzett a dobogón, és érdekes módon most is ugyanúgy Vettel és Ricciardo között ért célba, mint a Hungaroringen.

Daniel Ricciardo a szezon eddigi mindhárom futamán a negyedik helyen ért célba. Hasonló tettre őt megelőzően egy másik ausztrál volt képes, szintén a Red Bullban. 2012-ben Mark Webber négy negyedik hellyel kezdte az évet, de 2007 kezdetén Nick Heidfeld is háromszor maradt csak éppenhogy le a dobogóról.

Sergio Perez, a 11. helyezések rekordtartója ismét ebben a pozícióban fejezett be egy futamot, karrierje során már 17. alkalommal. Kínában pedig a jelek szerint különösen ragaszkodik ehhez, hiszen az elmúlt öt év során négyszer is 11. lett Sanghajban, éppen lecsúszva a pontszerzésről.

Dppi_00116003_511

Nico Hülkenberg nem csak különös büntetéseivel hívta fel magára a figyelmet a hétvégén, hiszen noha csak a 15. helyen ért célba, közben megfutotta a verseny leggyorsabb körét. A Force India negyedszer jegyzett ilyet, a német pedig másodszor a 2012-es Szingapúri Nagydíj után.

Érdekes, hogy míg két hete Bahreinben megdőlt a körrekord, addig Sanghajban messze volt a mezőny a mindenkori etalonnak számító időtől. Rosberg 1:35,4-es pole-köre három másodperccel lassabb volt Michael Schumacher 1:32,2-jénél, amit 2004-ben furcsa módon nem az időmérőn, hanem a versenyen ért el. Ehhez képest Hülkenberg futamon mért 1:39,8-a hét és fél másodperccel rosszabb volt most: persze a hátrány egy része a feltankolt autókból származik, a másik pedig a pálya karakteréből, hiszen a sodrós kanyarokban napjainkban nem olyan gyorsak az autók, mint egy évtizeddel ezelőtt.

A hétvégén újabb mérföldkőhöz érkezett a hibrid korszak technológiája azáltal, hogy a versenyen elstartolt mind a 22 autó eljutott a célig. Ez még csak a negyedik futam volt az F1 900-nál is több nagydíjat számláló történetében, amelyen egyetlen kiesőt sem jegyeztek. A 2016-os Kínai Nagydíj ezzel az 1961-es Holland Nagydíj, a 2005-ös Olasz Nagydíj és a 2011-es Európa Nagydíj exkluzív sorához csatlakozott.

Dppi_00116003_551

Tavaly az eddigi legkisebb különbségű győzelem született Sanghajban, amikor Hamiltont hét tizeddel Rosberg előtt intették le, ellenben a német most a pálya 13 éves F1-es történetének legnagyobb arányú győzelmét aratta azáltal, hogy 37,776 másodperccel előbb ért célba, mint a második helyezett Vettel.

A szezon első három futamának rajtjánál eddig nem volt szerencséjük a pole-ból indulóknak, hiszen az első kör végére mindháromszor elveszítette a vezetést az a pilóta, aki az élről indult. Legutóbb a 2002-es szezon kezdetén fordult elő ilyen.

Mindazonáltal Rosberg hamar visszaszerezte a vezetést és a győzelemig menetelt, amivel újabb különlegességet ért el: a Pirelli 2011-es visszatérése óta ő lett az első, aki úgy nyert meg egy futamot, hogy nem a hétvégén használható leglágyabb gumikeveréken rajtolt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: