Az elmúlt években a mezőny tagjai döntöttek arról, hogy az idei szezonra az F1 látványosabbá tétele érdekében elérik, hogy az autók ismét szikrákat szórjanak, amint a pályán egy-egy kisebb egyenetlenségre hajtanak rá. Ehhez arra volt szükség, hogy az autók padlózatának hátulján elhelyezkedő, korábban sűrűbb fémből készült csúszásgátlókat gyorsabban kopó titánelemekre cseréljék le. A szikrák annak rendje szerint idénre meg is érkeztek, és bizonyos helyszíneken, például Bahreinben tényleg látványos módon szóródtak az autók hátuljából.
Amikor a Red Bull is támogatta ezt a módosítást, valószínűleg még ők sem gondolták át, hogy az komoly következményekkel jár majd a teljesítményükre nézve, néhány rivális csapat viszont a vélekedések szerint éppen ezzel a hátsó szándékkal erőltette a szikrák visszatérését.
De miről is van szó? A Red Bull a 2010 és 2013 közötti domináns korszakában elsősorban az aerodinamikai hatékonyságának köszönhette sikereit. Az Adrian Newey által megálmodott dizájn egyik kulcselemét pedig mindig is az autó hasmagasságával való bűvészkedés lehetősége jelentette. A Red Bullok híresek voltak arról, hogy autóik „dőlése” nagyobb volt, mint a riválisoké. Ez annyit jelent, hogy a hasmagasságot az első szárny környékén képesek voltak rendkívül alacsonyra állítani, ami hatékonyabb légáramlatokat biztosított az autó alatt, és a hátsó kemény csúszásgátlók miatt nem kellett tartaniuk attól, hogy a padlólemezre erősített falemez a megengedettnél jobban elkopik.
Idén viszont a szikrákat szóró, titánból készült csúszásgátlók már elvékonyodnak a verseny közben, így a csapat nem állíthatja túl élesre a dőlésszöget, hiszen a lemez elkopásával a kizárás veszélyét kockáztatják. Ezzel pedig a Red Bull az egyik erősségét ölték ki a szabályok.
Hogy a csapat problémáit nem egyedül a Renault motorok okozzák, azt mutatja, hogy a nemrég még a csúcsot uraló energiaitalosokkal gyakran még a fiókcsapat, a szintén Renault-t használó Toro Rosso pilótái is képesek tartani a lépést.
A paddockban már a szezon kezdete óta hallani olyan sejtéseket, hogy az új csúszásgátlók jelentik a fő akadályt a Red Bullnak, ám a csapat kellő bizonyítékok hiányában sokáig cáfolta ennek valóságtartalmát. A Motorsport értesülései szerint azonban az ausztriai teszten elvégzett intenzív aerodinamikai elemzés felnyitotta a négyszeres bajnokok szemét, és immár ők is elismerik, hogy az autó hátulján, illetve az első szárny dimenzióin történt változtatások nehezítették meg a dolgukat.
Ki gondolta volna, hogy egy a rajongók kedvéért bevezetett, ártalmatlannak tűnő látványelem ekkora hatást képes gyakorolni az erősorrendre...