A Renault, a Ferrari és a Honda azért kampányol jelenleg, hogy az idei év tapasztalatai nyomán jövőre is engedélyezett legyen az évközi motorfejlesztés.
Mint ismeretes, idén ezt csak amiatt tehetik meg a csapatok, mert a szezon előtt a Ferrari rávilágított, hogy az FIA által megszabott homologizációs határidő valójában nem is létezik a szabálykönyvben. Eredetileg a résztvevők abban állapodtak meg, hogy minden év február 28. után be kell fagyasztani a motorfejlesztéseket, és az erőforrásokhoz csak a szezon vége után lehet ismét hozzányúlni.
Miután fény derült erre az adminisztrációs hibára, a gyártók számára megmaradt zsetonok mennyiségének megfelelően engedélyezik számukra a motorok teljesítményt célzó fejlesztését is idén, ám az FIA immár ügyel a szabály megfogalmazására, így a tervek szerint jövőre már tényleg kötelező lesz mindenkinek leadni február 28-ig a szezonra épített motor specifikációját.
A befagyasztást eredetileg a költségek kordában tartása miatt rendelték el évekkel ezelőtt, ám mint a Renault F1-es programjának vezetője, Cyril Abiteboul rámutat, valójában egyáltalán nem növekednek a kiadások azáltal, hogy az év elejére tervezett fejlesztéseket most néhány hónappal később vetik be.
„Nem látok semmilyen kapcsolatot az év közben elhasznált zsetonok és a költségvetés között, éppen azért, mert a zsetonrendszer továbbra is érvényben marad. Mi sem támogatjuk, hogy a gyártók azt fejlesszenek, amit csak akarnak. Viszont azt szeretnénk, hogy a megszabott zsetonok korlátai között bármikor bevethessük az újításokat. Ha a szezonra befagyasztjuk, és csak annak a végén engedélyezzük a fejlesztéseket, éppen az az, ami nem tesz jót a költségvetésünknek és az erőforrásaink elosztásának a gyárunkon belül” - érvelt Abiteboul.
Persze már késő van ahhoz, hogy könnyedén bele lehessen nyúlni a 2016-os szabályokba. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, minden csapat beleegyezésére szükség van, de a Mercedes nem örül a javaslatnak, hiszen a riválisok fő célja ezzel az lenne, hogy könnyebben felzárkózhassanak rájuk a szezon során. A Renault-nál azonban bíznak benne, hogy meg lehet győzni a címvédőket.
„A Mercedesnek minden oka megvan arra, hogy próbáljon lelassítani minket a felzárkózásban. Ez része a versengésnek. Viszont az is része, hogy kipróbáljunk valami újdonságot. A Mercedesnél azt gondolják, hogy ezáltal megnövekednének a költségek, de én kétlem, hogy ez lenne a helyzet, ha a zsetonok helyzetét megfelelően kezeljük” - mondta Abiteboul.