DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

„Adnunk kell egy esélyt Azerbajdzsánnak”

Kevesen tudják, de a jövőre érkező bakui F1-es futam mögött egy többszörös futamgyőztes áll – a Blancpain-sorozat promótere pedig úgy véli, hogy a rendezésben sokat számít majd a GT-futamok tapasztalata.

Nagy vihart kavart a bejelentés, miszerint 2016-ban Azerbajdzsán fővárosa, Baku Formula-1-es futamot rendezhet, méghozzá Európa Nagydíj néven. Az F1Racing magazin újságírója, Stuart Codling utánajárt, hogy mit várhatunk a legújabb F1-es helyszíntől, mely GT-futamainak köszönhetően már felkerült az autóversenyzés térképére.

Persze tegyük hozzá, hogy a GT-pálya a város egyik másik részén fekszik, az F1 által használt utcai aszfaltcsíkot Hermann Tilke álmodta meg. Volt azonban egy másik fontos személy is a történetben, a háromszoros F1-es futamgyőztes Theirry Boutsen, aki kulcsszerepet vállalt a futam életre hívásában, mely – ahogy azt Codling is kiemeli cikkében – gyönyörű környezetben fut majd, nem is fog hasonlítani a valenciai betondzsungelre.

baku_render2



„Párszor üzleti úton jártam itt, gyönyörű és érdekes hely” – idézi az F1Racing Boutsent. „Baku fantasztikus építészeti és történelmi szempontbók is, egy nagyon dinamikus város. Felismertem, hogy nagyon jó helyszín lenne egy utcai futam számára” – mondta Boutsen, aki a spái 24 órás első emberével és egy másik belga promóterrel tette meg az első lépéseket. A kezdeti nehézségeket követően 2014-ben már kifogástalan GT-futamot rendezett a városban a Blancpain-sorozat.

„2013 még nehéz volt, nagyon nehéz” – nyilatkozta a többek közt e bajnokságot is szervező Stephane Ratel. „Ám aztán hamar hozzászoktak, és 2014-ben már nem volt probléma. Az első év azért is volt bonyolult, mert nem volt meg a rutinjuk a pályaépítésben, így egészen péntek estig le sem zárták az utakat. Oké, a betonfalak ott voltak, de a kerékvetőket még ekkor sem fektették le. Egyszerűen nem tudtuk meggyőzni őket, hogy ez így képtelenség.”

baku_render3

„2014-ben már szerdán lezárták az utakat, ez hatalmas különbség! Így van idő előkészíteni a pályát és a mentési procedúrákat megtervezni. Ez is egy tanulási folyamat...” – folytatta Ratel. „Reméljük, hogy 2015-ben is itt lehetünk, és készen fognak állni az F1-re is. A pálya ugyan máshol lesz, de a szervezéssel kapcsolatos tapasztalat meglesz, továbbá, ami majdnem ilyen fontos, a sportbírók is kellően tapasztaltak lesznek.”

A GPDA vezetője, Alex Wurz többször is ellátogatott már a városba, és ő is csak pozitívan tudott Bakuról beszélni: „Nagyszerű lesz. Keményen próbálkoznak, hogy minden rendben legyen. Közép-Ázsia egy masszív, növekvő piac, amiről nem lehet nem tudomást venni. Az első tapasztalatom pozitív meglepetés volt, ők messze a legfejlettebbek az egykori szovjet államok közül. Növekszik a középosztály, egyfajta cannes-i lüktetése van az egész városnak. Adnunk kell egy esélyt, hogy megmutassák magukat.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: