DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő
Retro

Retro – Törlik Spát a versenynaptárból

2006-ban olyasmi történt, amire korábban csak ötször volt példa az F1 történetében: a száguldó cirkusz nem látogatott el Belgiumba – épp ma kilenc éve szomorítottak el sokakat a bejelentéssel.

2006. február 8-án jelentették be, hogy a Formula-1 mezőnye abban az évben nem látogat el Belgiumba, miután nem sikerült megoldani a spái pályával helyzetet. A sportág egyik legnépszerűbb helyszíne ezzel rövid idő alatt másodszor is kikerült a versenynaptárból, s egyre komolyabban lehetett aggódni a belga verseny hosszú távú jövőjéért.

eaurouge_szeles



„A Belga Nemzeti Szövetség, az RACB írásban értesítette az FIA-t, hogy a Belga Nagydíjat nem rendezik meg 2006-ban. A törlésre azért került sor, hogy befejezhessék a spái versenypálya átfogó fejlesztési munkálatait. Az FIA reméli, hogy az esemény 2007-től kezdve ismét a Formula-1-es Világbajnokság versenynaptárának része lehet” – állt a szövetség hivatalos közleményében.

A futamot, melyet az előző két évben egyaránt Kimi Raikkönen nyert meg, 2003-ban szintén nem rendezték meg, mivel Belgiumban már akkor is tilos volt a dohánytermékek reklámozása, az FIA pedig minél kevesebb olyan helyszínt akart a bajnokság programjába, ahol az akkoriban még a csapatok legfontosabb szponzorainak számító dohányipari cégek nem hirdethették termékeiket.

A Belga Nagydíj ezt megelőzően bő harminc éven át folyamatosan a bajnokság része volt, de nem mindig Spában tarották: 1972 és 1984 közt e pálya csak egy futamot rendezett, tízszer Zolder, kétszer pedig Nivelles látta vendégül a mezőnyt. 2003-at megelőzően utoljára 1971-ben fordult elő, hogy nagydíj nélkül maradt az ország, miután a régi spái pályát, melynek utolsó győztese egy évvel korábban Pedro Rodriguez volt egy BRM volánja mögött, túl gyorsnak és túl veszélyesnek nyilvánították.

spa_1970

Az 1970-es Belga Nagydíj - a képen Jochen Rindt

Két évvel korábban szintén biztonsági aggályok miatt nem volt futam Belgiumban. A versenyzők körében egyre népszerűtlenebbé vált a túlságosan gyors és veszélyes helyszín. Annak ellenére, hogy egy kör átlagsebessége a 240 kilométer per órát is túllépte, az közúti pálya szélén csak néhány szalmabála gondoskodott a „biztonságról”, egyébként pedig kerítések, telefonpóznák és házak határolták az utat – sőt az előző évben, 1968-ban a brit Brian Redman úgy szenvedett súlyos sérülést, hogy egy parkoló civil Fordnak csapódott versenygépével.

A később abban az évben világbajnoki címet szerző Jackie Stewart 1969 tavaszán a GPDA képviseletében meglátogatta a pályát, s azt követelte, hogy javítsanak az útburkolaton, és vegyék körbe korláttal a pályát. A szervezők nem akarták ilyen nagy költségekbe verni magukat, ám ez azt eredményezte, hogy a legtöbb csapat visszalépett a futamtól, és az 1969-es Belga Nagydíjat törölték.

spa_1956

Spa 1956-ban

Az ezt megelőző tizenkilenc évben két alkalommal maradt ki Belgium a versenynaptárból: 1957-ben a szuezi válság miatt törölték a futamot, majd két évvel később, 1959-ben ismét nem rendezték meg azt. Az eddigi 65 világbajnoki szezon során tehát mindössze hat alkalommal fordult elő, hogy Belgium nem szerepelt a programban, és bár évről évre hallani lehet arról, hogy Spa helye ismételten veszélyben van, bízzunk benne, hogy nagyon sokáig a 2006-os szezon marad az utolsó, amikor nem száguldottak végig Formula-1-es autók az Eau Rouge-on, a Kemmel-egyenesben, a Blanchimont-ban és a belga pálya többi legendás szakaszán...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: