DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 8. szerda
F1

Viszlát, duplapontok, üdv, virtuális safety car!

A Motorsport Világtanács mai, katari ülésén több fontos döntés született az F1 2015-ös szabályaira vonatkozóan. A leglényegesebb változás az idei regulákkal szemben az lesz, hogy a rengeteg kritikát kapó duplapontos rendszernek 2015-től kezdve búcsút int az F1, jön viszont a virtuális safety car (VSC), amely a mentéseket igyekszik biztonságosabbá tenni a jövőben.

Napirenden volt még a safety caros periódusok utáni, állórajtos újraindítások kérdésének a megvitatása is, ám ezt biztonsági okokra hivatkozva a csapatok végül elvetették. Az egyetlen fontos újítás, amit jelen állás szerint 2015-ben meg kell majd szokniuk az F1 szurkolóinak, a virtuális safety car lesz, melynek ötlete és fontossága Jules Bianchi sajnálatos balesetét követően merült fel.

„Miután a 2014-es év utolsó versenyhétvégéin teszteltük a virtuális safety cart, most jóváhagyjuk a rendszer 2015-ös bevezetését. A VSC procedúrát a versenyfelügyelő kezdeményezheti majd a nagydíjakon annak érdekében, hogy átmenetileg megszüntesse a versenyhelyzetet a pályán. Normál esetben akkor lesz alkalmazva a rendszer, ha a dupla sárga zászlós figyelmeztetés indokolt és a versenyzők vagy a mentést végző pályamunkások veszélyben lehetnek, de a körülmények nem indokolják a tényleges biztonsági autó beküldését” – áll az FIA hivatalos közleményében.



Egy másik nagyon fontos változás, amely azonban csak 2016-tól lép érvénybe, hogy az FIA sokkal szigorúbb feltételekhez fogja kötni az F1-es szuperlicence megszerzését, amely nélkül ugyebár senki nem indulhat F1-es futamon. 2016-tól kezdődően 18 év lesz a szuperlicence kibocsátásának alsó korhatára, és a pilótáknak legalább két éves formulaautós tapasztalattal, érvényes utcai jogosítvánnyal és legalább 300 kilométernyi teszttapasztalattal kell rendelkezniük egy aktuális vagy korábbi évekből való F1-es autó volánjánál ahhoz, hogy szuperlicence-t kaphassanak.

Az említett szigorítások egyben azt is jelentik, hogy a jövőre mindössze egyéves formulaautós tapasztalattal a háta mögött, alig 17 évesen az F1-ben bemutatkozó Max Verstappen már csak a szabályok módosulása folytán is betonbiztosan őrizni fogja a legfiatalabb F1-es pilóta címet még hosszú éveken át. A megszorításokat egyébként vélhetően éppen az ő szokatlanul korai mélyvízbe dobása váltotta ki a WMSC-ből. 

További szabályváltozást jelent – már 2015-től! – a 10 másodperces stop/go büntetések bevezetése, amelyet a vétkesek az idén látott 5 mp-es büntetésekhez hasonlóan, a rendes bokszkiállásuk során tölthetnek le. A motorcseré ezentúl nemcsak a rajtrácson történő hátrasorolást vonhatják maguk után következményként, de amennyiben az adott pilótát nem tudják a megfelelő mennyiségű helyezésszámmal hátrébb tenni a griden, akkor az illető a jövőben a versenyekre kiszabott időbüntetést is kaphat. A safety caros periódusok alatt a jövőben a lekörözött versenyzőknek nem kell várniuk körhátrányuk visszavételével, hanem egyből megtehetik ezt. Az autók minimumsúlyát 1 kg-mal megemelték, így 702 kg lesz. 

Mindemellett a 2015-ös F1-es világbajnokság versenynaptárát is kiadták, amely 21 versenyt tartalmaz. Íme:

Márc. 15.:  Ausztrál GP
Márc. 29.:  Maláj GP
Ápr. 12.:  Kínai GP
Ápr. 19.:  Bahreini GP
Máj. 3.:  Koreai GP (ideiglenes)
Máj. 10.:  Spanyol GP
Máj. 24.:  Monacói GP
Jún. 7.:  Kanadai GP
Jún. 21.:  Osztrák GP
Júl. 5.:  Brit GP
Júl. 19.:  Német GP
Júl. 26.:  Magyar GP
Aug. 23.:  Belga GP
Szept. 6.:  Olasz GP
Szept. 20.:  Szingapúri GP
Szept. 27.:  Japán GP
Okt. 11.:  Orosz GP
Okt. 25.:  USA GP
Nov. 1.:  Mexikói GP
Nov. 15.:  Brazil GP
Nov. 29.:  Abu Dhabi GP

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: