DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Retro

Retro – Huszonnégy perc a győzelemig

Épp ezen a napon, november 3-án rendezték az 1991-es szezon idényzáróját, melyen a győztes Ayrton Senna 52,92 kilométert tett meg 24 perc 34,899 másodperc alatt. Mondani sem kell, szakadt az eső.

Miután az 1991-es világbajnokságot Senna két héttel korábban megnyerte, az Adelaide utcáin rendezett Ausztrál Nagydíjnak már nem volt igazi tétje, legfeljebb a konstruktőri cím, ám ennek elvesztésére csak akkor volt reális esélye a McLarennek, ha a Williams kettős győzelmet arat. A két futam közt így is volt miről beszélni, mindenekelőtt arról, hogy a Ferrari egyszerűen kirúgta a csapatát nyilvánosan kritizáló háromszoros világbajnokot, Alain Prostot, s a helyére a túraautózásban még ma is versenyző Morbidellit, akkori tesztversenyzőjüket ültették.

morbidelli_ferrari

Morbidelli a Ferrariban


Az időmérő edzések a száraz idő ellenére több balesetet hoztak, és kellemetlen meglepetésben sem volt hiány: Martin Brundle például utolsó brabhames hétvégéjén nem tudta magát kvalifkálni a futamra annak ellenére, hogy az előző futamon pontot szerzett, s ő volt a leggyorsabb a pénteki selejtezőn. Az első négy sort négy csapat osztotta le egymás közt, a pole Sennáé lett csapattársa, Berger előtt, majd jött a két Williams, a két Benetton és a két Ferrari – Morbidelli csak egy hellyel maradt le egyetlen ferraris hétvégéjén csapattársa, Alesi mögött.

A vasárnapi versenyt hatalmas esőben indították útjára, de az első körökben nem történt baleset. Aztán néhány perc elteltével egyre többen hagyták el a pályát, köztük Berger is, így Mansell üldözőbe vehette Sennát. A versenyzői hibák miatt számos alkalommal be kellett lengetni a sárga zászlót, így a brit utol is érte a háromszoros bajnokot, és kis híján meg is előzte a 6. körben, de vissza kellett vennie, hogy elkerülje Larini összetört autóját.

senna_91_ad_r

Nemcsak az olasz esett áldozatul a felhőszakadásnak, néhány kör leforgása alatt Nakajima, Boutsen, Alesi, Schumacher és Martini is kiesett. Mások is bajba kerültek, így például a rajtnál visszaeső Patrese, akinek autója alá egy másik versenyző elvesztett első szárnya szorult be. Az eső egyre erősebbé vált, Mansell és Berger is hibázott az élmenők közül, míg Senna a célegyenesben elhaladva, majd később máshol is azt jelezte a versenyigazgatásnak, hogy le kell inteni a futamot.

Erre végül sor is került, 16 kör megtétele után, de ekkor még nem hirdették ki a végeredményt, ugyanis a versenyigazgatás szerette volna újraindítani a futamot. Több pilóta tiltakozott ez ellen, köztük az a Senna is, aki később elárulta, hogy ha a konstruktőri bajnoki cím nem lett volna még nyitott, akkor csapattársával együtt el sem indultak volna a futamon. Végül döntés született arról, hogy nem lesz folytatás, így kihirdették a végeredményt.


A verseny összefoglalója

Senna a verseny megszakításakor a búcsúzó háromszoros bajnok Nelson Piquet és a Ferrarihoz beugró Morbidelli előtt vezette a versenyt, ám a végeredményt az állást két körrel visszább „pörgetve”, a 14. kör alapján állapították meg. Így Piquet a szép búcsútól, Morbidelli pedig első F1-es dobogójától esett el – egyszer azért összejött neki karrierje során, négy évvel később ugyanígy Adelaide-ben.

Természetesen csak a pontok ötven százalékát osztották ki, miután az eredeti versenytávnak nemhogy a háromnegyedét, de az egyötödét sem tette meg a mezőny. A hivatalos végeredménye 14 kör került be, azaz 52,92 kilométer, amit Ayrton Senna 24 perc 34,899 másodperc alatt tett meg a Formula-1 történetének addigi legrövidebb és egyik leglassabb versenyén.

Az 1991-es Ausztrál Nagydíj harminc éven keresztül a Formula-1 történetének legrövidebbje volt – aztán jött a 2021-es Belga Nagydíj, amely hivatalosan csupán 3 perc 27 másodpercig tartott a biztonsági autó mögött.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: