DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Szám szerint - Gumigyártók

Az autók, a motorok statisztikái után nézzük meg, hogy a gumigyártók termékei mennyire voltak eredményesek az évtizedek alatt.

A statisztikát torzítja, hogy financiális és üzletpolitikai okokból bizonyos gyártók csak a prémiumhelyezésekre esélyes csapatokkal szerződtek le. Azokban az években, amikor több eltérő gumigyár képviseltette magát a Forma-1-ben, korántsem törekedtek az ellátás egyensúlyára. Kivételezett helyzetet élveztek a tehetősebb csapatok. Némely esetben a reklámért cserébe ingyen kaptak gumit, sőt még pénzt is hozzá. Mások válogathattak a kerekekben, de az összegek természetesen arányban álltak a minőséggel. Továbbá olyan esetekre is fény derült, amikor hiába szerződtek volna le egy gumigyártóval az még külön pénzért sem volt hajlandó rá.

A Forma-1 igazi aranykorára az ún. szabadverseny volt jellemző, tehát amikor több motor, gumigyártó volt jelen egyszerre a pályákon. Ez természetesen több ismeretlenes egyenletet generált, amely kedvezően hatott a sport izgalmára.



Az utóbbi években tanúi lehettünk annak a jelenségnek, amelynek érdeke, hogy uniformizálja a gumifrontot (sőt egyéb tényezőket is). Majd az egységesítés után ugyanattól a gyártótól (jelen esetben a Pirellitől) mesterségesen gyengébbre, silányabbra méretezett keverékeket kérnek - amellyel a verseny kiszámíthatatlanságára próbálnak hatást gyakorolni. Ahelyett - hogy engednék a szabad versenyt, amely természetes úton biztosítaná a fejlődést, és a konkurencia harcban rejlő összes izgalmat".

Az alábbi táblázatban azt látjuk, hogy melyik gumigyártó mikor debütált a Forma-1-ben, hány alkalommal volt jelen a rajtoknál, és végül hányszor hordozta hátán a győztes autót a célba. Természetesen az utóbbi évek sem gyakoroltak jótékony hatást a kimutatásra - mivel minden autót ugyanolyan márkájú gumival szerelnek fel - ezért előre borítékolható az állandó Pirelli győzelem. Még így sem tudja a Pirelli a legjobbakhoz felzárkóztatni, feljavítani győzelmi arányát, hogy egyedül van jelen a piacon!

A Continental kitűnő eredményéről tudni kell, hogy 1954-55-ben ezt a márkát szerelték fel a verhetetlen ezüst nyilakra - így viszonylag kevés versenyen vettek részt, de azokat nagy fölényben futhatták le.

  debütálás start győzelem ( % )
Continental 1954 13 10 76,9%
Goodyear 1964 493 368 74,6%
Bridgestone 1976 244 175 71,7%
Dunlop 1950 174 83 47,7%
Michelin 1977 215 102 47,4%
Firestone 1950 121 49 40,5%
Pirelli 1950 249 90 36,1%
Englebert 1950 66 12 18,2%
Avon 1954 29 0 0
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: