A versenyzők vízvesztesége egy futam alatt
Sokan nem gondolnak bele, hogy egy-egy futam valójában jelentős fizikai megterhelést jelenthet a versenyzőknek - nem csak mentális, hanem egyúttal fizikális értelemben is. Ehhez nagyban hozzájárul a hosszútávon fenntartott csúcssebesség, egyúttal a felszerelés súlya is.
A versenyzők mindössze egyetlen futam alatt átlagosan akár 3 liter vizet veszíthetnek – így nem csoda, hogy a F1 autók 1,5 literes víztartállyal vannak ellátva. A test ilyen mértékű terhelése egyúttal mindenképpen azzal jár, hogy a futamok után nagyobb odafigyelést igényel a versenyzők egészsége, hogy mindig készek lehessenek az újabb megmérettetésekre.
Villámgyors szerviz a versenyeken
Ahogy az még a kisstílűbbnek nevezhető filmekben is megfigyelhető, a futamok során egy kijelölt boxkiálláson kapnak a versenyzők szervizt, hogy biztonságosan és stabilan folytathassák a versenyzést.
Ez magában foglalja a kerékcserét, és más alkatrészek cseréjét – ahhoz azonban, hogy ez akadálytalanul és mihamarabb megvalósulhasson, az itt dolgozó személyzetnek rendkívüli felkészültséget kell tanúsítania. A műhelyben például számtalan szerszám és pótalkatrész található, amelyeket könnyen hozzáférhető garázs polcok segítségével helyeznek elérhető közelségbe.
Hektikus utazási ütemterv
A Forma-1 versenyzők életének újabb kihívását jelenti az is, hogy szigorú utazási ütemtervet kell betartaniuk. Ennek megfelelően a versenyszezonban számítaniuk kell arra, hogy időnként a vártnál tovább kell távol lenniük a családjuktól – ez átlagosan a két hetet is meghaladhatja.
Ez az idő a szerelők, mérnökök és a személyzet többi tagja számára még hosszabbnak bizonyulhat – könnyen megeshet, hogy akár két hónapon át mozgásban kell lenniük, hogy munkájukat időben és az elvárásoknak megfelelően képesek legyenek ellátni.
Szerencsére egy 2023-ban meghozott új szabály alapján lecsökkentették a munkaórák számát a versenyek hétvégéire való tekintettel, nagyban megkönnyítve ezzel a versenyzői élet ezen aspektusát.
Esős napokra való felkészülés
Ahogy számtalan tényezőre, úgy a versenyzők az esős napokra is felkészülnek. Habár a vizes autógumi és a féklámpa nagyban megzavarhatják a verseny dinamikáját, oly mértékben, hogy emiatt előfordulhat egy-egy futam törlése, ezek a körülmények mégis megkövetelik a megfelelő felkészültséget.
2023-ban azonban elindítottak egy projektet, ami az esős időben való láthatóság megnövelését szorgalmazza, melynek révén a versenyzők új típusú autógumikkal versenyezhetnek, és a speciális kerékív segít megelőzni a víz felverődését.
Szabályozott alvás
Nem lehet meglepő az sem, hogy pihenési és alvási előírások is szabályozzák a versenyzők életét a megfelelő kipihentség elérése érdekében az egyes versenyek előtt. Ez nem véletlen, hiszen a teljesítményt ez a tényező befolyásolhatja szinte a legjobban, így a szigorúan előírt verseny előtt 4 órával megejtett pihenést mindenkinek erősen ajánlott betartania.
Ennek időtartama szakemberek szerint minimum 7 órás kell, hogy legyen – ez az az alvásigény, amely alatt már észlelhető a vezetői és figyelmi képességek csökkenése.
Minden számít
Mindent egybevetve elmondható, hogy rengeteg, kevésbé ismert tényező állhat a Forma-1 versenyzők életében, amelyek lehetővé teszik a pályákon mutatott eszméletlen teljesítmények meghaladását, amennyiben képesek szembeszállni ezekkel a kihívásokkal.
Ez még nem minden, ugyanis csak néhányat említettünk a rengeteg szabály, szokás és előírás közül – azonban, ha továbbiak iránt is érdeklődsz, érdemes követned az oldalon megjelenő írásokat!