DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 30. szerda
Egyéb

Goodwood: 30 éves a Sebességfesztivál

Idén a Sebességfesztivál 30. évfordulóját ünnepeltük 210.000 látogató és számtalan motorsportlegenda társaságában. 75 éves Porsche és 60 éves McLaren a repertoárban.

Amikor Charles Gordon-Lennox (March grófja és Richmond 11. hercege), 1993-ban muris kerti parti gyanánt megnyitotta a West Sussexben található Goodwood birtokát egy pár motorsport rajongónak, legvadabb álmaiban sem gondolta volna, hogy 25.000 látogató tapossa majd azon a hétvégén a makulátlan gyepet.

Idén a Sebességfesztivál 30. évfordulóját ünnepeltük 210.000 látogató és számtalan motorsportlegenda társaságában. Az esemény a világ motorsportnaptárának egyik legfontosabb állomásává nőtte ki magát, ahol a Formula 1-től a rali világáig minden fontos szereplő tiszteletét teszi, ám idén az időjárás alaposan belekevert az ünneplésbe. Vihar miatt szombaton bezárták a helyszínt, amire eddig nem volt példa a három évtized alatt.

 

Idén a 75 éves Porsche volt a goodwoodi Sebességfesztivál kitüntetett márkája, amely egyben a 356-os modell korát is elárulja (érdekesség, hogy a legendás 911-es modell meg idén éppen 60 éves lett). A stuttgarti márka évfordulója tökéletesen illeszkedett a helyszínhez, hiszen az egykoron Formula-1-versenyeknek is otthont adó goodwoodi versenypálya is az idén töltötte 75. évét. Ennek megfelelően a Goodwood ház előtti káprázatos szoborköltemény Gerry Judah legújabb alkotása, amely egy pár legendás Porsche-modellt emelt magasságokba.

Az ünnepeltek listája azonban itt messze nem ért véget. A 24 órás Le Mans-i megbízhatósági verseny századik évfordulója, a legendás brit Lotus 75. és a McLaren 60. évfordulója, a Williams F1-csapat Silverstone-ban ünnepelt 800. nagydíja, a raliszakaszok alapításának 50. éve, valamint a NASCAR versenysorozat alapításának 75. évfordulója szabta meg a hétvégi eseményeket.

A rali és a látványos csúsztatások szerelmesei nem unatkoztak, hiszen Malcolm Wilson (M-Sport-alapító) egy Forddal, Ott Tänak (M-Sport Ford), Thierry Neuville (Hyundai i20 N) és Elfyn Evans (Toyota GR Yaris) mutatták be a WRC bravúrosságát. Mindezek mellett a Driftkhana (Mad Mike-kal!) és a januárban snowboard-balesetben elhunyt Ken Block utolsó őrült gépe, a Hoonitron is szörnyülködtette a nagyérdeműt.



Azok számára is volt bőven látnivaló, akiket inkább a legújabb szuperautók érdekeltek. Többek között a Lamborghini Revuelto, a Bentley Batur, a Singer Porschék, a McLaren Solus GT, a Hyundai N Vision 74, az Aston Martins DB12, a Valkyrie Spider és a Valkyrie AMR Pro is jelen voltak. A birtok krikettpályájának közelében a First Glance (“Első Bepillantás”) pavilonjában a Renault Austral, a BMW i5, az Ineos Grenadier Quartermaster, a Hyundai Ioniq 5 N, a Kia EV9, az Alpine A290_B, a Lotus Eletre, és a Polestar 3 modellekben lehetett gyönyörködni. 

60 éves a McLaren

A McLaren 60. évfordulóját fantasztikus autó- és pilótaparádéval ünnepelte az idei goodwoodi Sebességfesztivál. Goodwood fontos szerepet töltött be a McLaren történelmében, hiszen a csapatalapító Bruce McLaren a West Sussex-i pályát használta a korai McLaren versenygépek tesztelésére és itt is veszítette életét egy tesztbalesetben.

A wokingi csapat számtalan ikonikus versenygépet hozott el: a Bruce McLaren első versenygépétől (Austin Seven Ulster) egészen a legújabb GT gépekig, olyan különlegességek tisztelték meg a goodwoodi birtokot, mint az M8D Can-Am sportkocsi, az Indianapolis 500-győztes M16, valamint a  Porsche TAG-motoros MP4/2 F1-autó.

A McLaren egykori Formula-1-es finn világbajnoka, Mika Häkkinen, a 1999-es győztes F1 autójával parádézott, míg Emerson Fittipaldi az 1974-ben az F1-ben diadalmaskodó M23-as volánja mögött ünnepelt. Az egykori F1 pilóta Emanuele Pirro az 1984-es MP4/2B-t vezette, amellyel annak idején Alain Prost és Niki Lauda csatáztak a világbajnoki címért. A sort az 1994-es McLaren pilóta, Martin Brundle, és az Indycar legendák, Gil de Ferran és Johnny Rutherford egészítették ki. Lando Norris és Oscar Piastri bizony nagy szemekkel vezették a wokingi történelmi betontorpedókat...

A McLaren egyik leghíresebb F1-es autója, az 1988-as MP4/4 nagy sikernek örvendett, ami nem csoda, hiszen egy futam kivételével mindent megnyert abban az évben és ezzel nyerte első világbajnoki címét a legendás Ayrton Senna.

 

Le Mans-i 24 órás verseny századik évfordulója

A Le Mans-i 24 órás verseny századik évfordulóját több mint 30 autóval tisztelték meg a Sebességfesztivál szervezői.

A kezdeteket az 1924-ben diadalmaskodó Bentley és egy Lorraine Dietrich képviselték. A két világháború közötti korszakra az Alfa Romeo, meg a Lagonda emlékeztettek, míg az 1950-es éveket a Jaguar D-Type és a szinte földönkívüli szörny, a Cadillac “Le Monstre” idézték fel.

A francia 24 órás enduró 1960-as és 1970-es éveire a Ferrari, a Ford és a Matra jelenléte utaltak, a listát meg a Renault Alpine A442B egészítette ki.

A Mercedes fontos szerepet játszott a Le Mans történelmében, így nem csoda, hogy az 1952-ben diadalmaskodó W194 és az 1989-es C csoportos Sauber-Mercedes is eljöttek Stuttgartból. A C csoportos versenygépek a mai napig fantasztikus népszerűségnek örvendeznek, így senki nem panaszkodott, amikor az 1991-es győztes Mazda 787B fantasztikus hangját hallotta, vagy amikor a TWR Jaguarok bődületes iramban vették be a goodwoodi dombot.

A modernebb versenyautókat az Audi R10 TDI (Tom Kristensennel a pilótafülkében) és R18 modellek, az idei Glickenhaus, a Toyota és a legfrissebb győztes, a Ferrari 499P, képviselték.

Hab volt ezen a gazdag tortán, hogy épp Goodwoodban leplezték le a 2024-ben Le Mans-ban (és IMSA-ban) nevező Lamborghini SC63 LMDh Hypercar versenyautót is.

 

Goodwood: Legendák két keréken

A Sebességfesztivál idei kiadásának egyik fontos témája a MotoGP volt. Számtalan nagy név látogatta meg a West Sussex-i helyszínt az évek során, többek között Wayne Rainey és Valentino Rossi.

Idén olyan hírességek jöttek el, mint Alex Crivillé, Casey Stoner, Freddie Spencer, Giacomo Agostini, Kenny Roberts, Kevin Schwantz, Mick Doohan és Wayne Gardner, de a jelenlegi MotoGP-sztárok sem hiányoztak: a világbajnok Francesco Bagnaia (Ducati) mellé Enea Bastianini és Michele Pirro is csatlakoztak. Pol Espagaro és Augusto Fernandez a GASGAS, Brad Binder és Mika Kallio a legújabb Red Bull KTM, Lorenzo Savadori az Aprilia, míg Raul Fernandez és Miguel Oliviera az RNF nyergében száguldoztak.

 

V8-as morgás

A NASCAR már több éve részt vesz a goodwoodi Sebességfesztiválon, ahol a csővázas, nagy fordulatszámú V8-as motorokkal ellátott brutális versenygépek lassan közönségkedvenccé nőtték ki magukat.

Az idén a fennállásának 75 évét ünneplő NASCAR elhozta az idei Le Mans-i 24 órás versenyre benevezett Garage 56 Hendrick Motorsport Chevrolet Camaro ZL1-et, amellyel Jenson Button, Jimmie Johnson és Mike Rockenfeller sikeresen célba értek. Ezen kívül a sorozat első Le Mans-ban rajtoló képviselőjét is láthattuk egy Ford Torino „személyében”, amely az 1976-ban vett részt a legendás 24 órás endurón.

A NASCAR V8-as erőforrásai igazából az oválpályákon és gyors egyenesekben „engedik ki” a hangjukat. Erről sem maradtunk le, a bődületes hangzavarról Richard Petty (akit szerényen csupán Királyként emlegetnek a tengerentúlon) Pontiacja, az RCR csapat Chevrolet Impala SS, Chevrolet Lumina és Chevrolet Monte Carlo gépei, valamint egy Dodge Charger és Ford Mustang gondoskodtak.

 

Goodwoodi ki-kicsoda

A goodwoodi Sebességfesztivál az autogramvadászok paradicsoma, hiszen miden évben elképesztő motorsport ki kicsoda vonul fel Richmond 11. hercegének birtokán.

A fő attrakciót a korabeli Formula-1 pilóták jelentették. Lando Norris és Oscar Piastri egy fantasztikus Brit Nagydíjon elért eredmény után fürödhettek a rivaldafényben. A McLaren továbbá olyan biztos kezekre bízta a kisebb vagyont érő betontorpedóit, mint a kétszeres F1-bajnok Mika Häkkinen és Emerson Fittipaldi, valamint Emanuele Pirro.

A Williams mindkét jelenlegi F1-es pilótáját elhozta: az amerikai F1-újonc Logan Sargeant és Alex Albon Keke Rosberg 1982-es Williams FW08C-t vezette, míg Alex Albon vasárnap örvendeztette rajongóit.

Az F1-ből visszavonult Sebastian Vettel két, saját tulajdonában levő F1 legendát hozott el: Nigel Mansell 1992-es Williams FW14B-Renault-ját és Ayrton Senna 1993-as McLaren MP4/8-Ford-ját, mindkettőt fenntartható üzemanyaggal felvértezve.

Az idén Mercedes-tesztpilóta szerepet betöltő Mick Schumacher édesapja, Michael Schumacher, Mercedes W02-es F1 gépével száguldott a Goodwood dombra, míg Esteban Gutierrez a 2021-es W12 kormánya mögött bravúroskodott.

Az említetteken kívül olyan motorsportlegendák szerepeltek az idei Sebességfesztiválon, mint Tom Kristensen, Giacomo Agostini, Martin Brundle, David Coulthard, Mark Webber, Mick Doohan, Dario Franchitti, Travis Pastrana és Petter Solberg.

Állítólag a példaképpel való találkozás többségében csalódást okoz. Talán a Sebességfesztivál kivételt képez ez alól…

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: