A már-már történelmi istállónál versenyzett pilóták között olyan neveket találhatunk, mint Max és Jos Verstappen, Mick Schumacher, Charles Leclerc, Christijan Albers, vagy Giedo van der Garde. Nem kérdés, hogy egy fiatal pilóta számára a holland csapat az egyik legjobb hely, de gondolná valaki, hogy Van Amersfoort úr már 42 éve karol fel tehetséges autóversenyzőket?
Kevesen tudják, hogy a Van Amersfoort Racinget 1975-ben, közel 42 éve alapította, és így minden bizonnyal öné a világ egyik legidősebb fiatal pilótákat foglalkoztató csapata. Hogyan került először kapcsolatba a motorsporttal?
„Igazából ebbe a világba születtem bele. A szüleimnek és a nagyszüleimnek is voltak garázsai, így az autóversenyzés iránti szeretet már jött magától. Legelőször csak futamokra látogattam ki, de amikor találkoztam egy sráccal, egy autóversenyzővel, és megkért, hogy segítsek neki, elkezdődött az, ami már 42 éve tart. Ez a véletlen találkozás indított el mindent.”
Milyen futamokon indult legelőször a csapatával?
„Abban az időben a Forma-Ford volt az egyik legnépszerűbb nevelőszéria, így ott indultunk egészen 1990-ig. Belekóstoltunk egy kicsit a túraautózásba is, majd 1992-ben a csapat elkezdett ismertté válni. Ennek oka az volt, hogy Jos Verstappennel versenyeztünk akkoriban. Nemzetköziek lettünk, és a Formula Auto sorozatban indultunk. Ott 1996-ban Európa-bajnokok lettünk, emiatt a következő évtől fel tudtunk lépni a Forma-3-ba, és azóta itt szerepelünk. Emellett pár éve már nevezünk a német és az olasz Forma-4-be is.”
Mit gondol, lesz lehetősége a közeljövőben, hogy a csapata feljebb lépjen, akár a Forma-2-be?
„Ez egy nagyon nehéz kérdés. Jelen pillanatban nagyon sok politikai jellegű dolog történik a motorsportok világában, nehéz időket élünk. Rajta tartjuk a szemünket a Forma-2-n, célunk, de az sem egy tökéletes széria. Jobban tervbe van a GT-versenyzés, és az ilyen jellegű sorozatok, de jelenleg még nem tudjuk. Ebben az évben és jövőre is az F3-ra és az F4-re koncentrálunk, aztán meglátjuk, hogy mit hoz a jövő.”
Tavaly motorgyártót váltottak, Volkswagenről Mercedesre. Miért történt ez a váltás?
„Nincs köze a döntésnek a technikai dolgokhoz vagy a teljesítményhez, egyszerűen csak azért, mert a Mercedesnek van Forma-1-es csapata és fiatal pilótákat foglalkoztató programja, a Volkswagen pedig pár éve elkezdte a motorsportból való kiszállást. Semmi kétség afelől, hogy a Volkswagen motorja még mindig egy nagyszerű erőforrás, de jelenleg egy fiatal pilóta előtt sokkal nagyobb kapuk nyílhatnak meg, ha a csapata kapcsolatban van a Mercedesszel. Nehéz döntés volt, mert régóta dolgoztunk a Volkswagennel, de néha az életben meg kell hozni ezeket a döntéseket, és most nagyon elégedettek vagyunk a Mercedes motorokkal.”
Mit gondol, idén sikerül végre megtörni a Prema hat szezon óta tartó folyamatos bajnoki sorozatát? (ha az F3 közvetlen, FIA által még nem jóváhagyott jogelődjét is beleszámítjuk)
„Természetesen mindig ez a célunk, de reálisan nézve a dolgokat, idén ismételten nagyon nehéz lesz legyőzni a Prema csapatot. Van két nagyon tapasztalt versenyzőjük Callum Ilott és Maxi Günther személyében, szóval arra számítok, hogy már megint egy nagyon nehéz csata lesz, viszont meg fogunk tenni minden tőlünk telhetőt, keményen fogunk dolgozni.”
Melyik versenyzőjében látja a legnagyobb potenciált a bajnoki cím elhódításához vagy a legjobb eredmény eléréséhez?
„Nehéz megmondani, hogy ki közülük a legjobb, mert még nagyon a szezon elején járunk, de Davidnek (Beckmann), Harrinek (Harrison Newey), és Pedrónak (Piquet) van a legtöbb tapasztalata, viszont Joey (Mawson, újonc) is nagyon gyorsan tanul. Remélem sokat fejlődtek, de az első versenyig nem sokat tudok mondani.”
Ahogy az FIA sorozatok többségében, a Forma-3-ban is történtek aerodinamikai szabályváltozások. Az autók új kasztnit kaptak, és szerintem elölről sokkal jobban néznek ki, de milyen jelentőséggel bír mindez a pályán?
„Még mindig próbáljuk kideríteni a különbségeket, szokjuk az új autót. Nekem személy szerint nem nagyon tetszenek az új autók, igen alaktalanul néz ki az orruk. De ez a szabály, ezzel együtt kell élnünk, és napról napra többet tudunk meg erről az új aerodinamikai csomagról.”
Miről szól egy ilyen hivatalos előszezoni teszt, mint amin most vagyunk a Hungaroringen? A Forma-1-ben a csapatok a saját fejlesztéseiket próbálják ott ki, de itt a Forma-3-ban, ahol ugyanazzal a kasztnival versenyzik mindenki, inkább a pilóták autóval való megbarátkozásán van a hangsúly?
„Sok olyan rész van az autókban, amik nem láthatóak kívülről. A legfőbb cél viszont az, hogy újra együtt dolgozzunk a versenyzőkkel, de itt a Hungaroringen az új aerodinamikai csomagot tanulmányozzuk bővebben. A Hungaroring egy nagyon nehéz pálya, és tudod, a Forma-3-ban minden 99%-ban a versenyzőn múlik, így azért is jók ezek a tesztek, hogy fejlődhessenek a versenyzők képességei, és minél vezethetőbbé tegyük az autót. Ez mindig nagy kihívás.
Miért jó teszthelyszín a Hungaroring? A Forma-1-es mezőny szintén fog maradni a nagydíj után.
„Először is azért, mert egy Forma-1-es pálya, sok gyors és sok lassú kanyarokkal. A gyors kanyarokhoz bátorság kell, a lassúk viszont nagyon fontosak, és ezeket mindig gyakorolni kell. Emellett az aszfalt nagyon sima, és nagyon fontos odafigyelni arra is, hogy ne hagyd el a pályát. Az utóbbit sokkal nehezebb betartani itt, mint más helyszíneken.”