DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Tereprali

Africa Race: A dűnemászás iskolája

Dűne, dűne, dűne, és még egy kis dűne. Így festett az Africa Race tizedik szakasza, amelyen a mezőny megmászta Mauritánia egyik legnagyobb homokdűnéjét is. Volt, akinek gondot okozott, volt akinek egyáltalán nem – a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős szerencsére utóbbiak közé tartozott. Miközben a vetélytársak közül jó néhányan megálltak leengedni a kerekeket a hegy láttán, az Opel Dakar Team pilótája adott egy „kövér gázt”, és simán átszelte.

Más kérdés, hogy azért nem ment minden ennyire egyszerűen – utóbb Szalayéknak is meggyűlt a bajuk a puha, forró, s a fenti két tulajdonságának köszönhetően vendégmarasztaló homokkal. 
„Legalább négyszer kellett előszednünk a lapátokat, úgyhogy körülbelül negyven-ötven percet töltöttünk összességében ásással. Sokszor csak picin múlt, hogy ástunk (egy méterrel arrébb már nem lett volna rá szükség), amiatt bosszankodtunk, de sokszor picin múlt, hogy nem, annak meg örültünk. A Mokka ezen a napon tökéletesen muzsikált, most nem ő küszködött a meleggel, hanem mi – minimum ötven fok biztosan volt az autóban” – nyilatkozta Szalay Balázs, aki hetedikként teljesítette az Akzsuzst–Akzsuzst hurokszakaszt, ám mivel az előző napi technikai gondok miatti pályarövidítésért hétórás büntetést kapott (az önindító hibája miatt a CP1-től a rajt fel jöttek ki a pályáról), az összetettben ez sajnos nem javított sokat a pozícióján. 

oel dakar team dune



Az egész viadal egyik legnehezebb szakaszát azonban maguk mögött hagyták a fiúk, ami nem kis teljesítmény. 

„Ez a nap megkoronázta az Africa Race-t, rengeteg dűnén küzdöttük át magunkat, amint vége volt az egyik dűnesornak, már bele is mentünk a másikba. Nem volt vicces, abból a szempontból viszont segített, hogy az előző napi büntetés miatt a mezőny végéről rajtoltunk, így sokat kellett előzni, ami a nyílt terepen, a dűnék között sokkal kevésbé nehéz, mint egy szűk pályán. Persze, néha le kellett térni a nyomról, mert éppen elődtünk akadt el valamelyik vetélytársunk, és akkor volt, hogy nekünk is ásni kellett, összességében azonban jó szakasz volt, ha mindegyik ilyen flottul ment volna, mint ez, egy szavam sem lenne” – tette hozzá Szalay.

Bunkoczi László navigációs szempontból nem ítélte nehéznek a pályát, azt mondta, ezúttal volt rá ideje, hogy abban is segítsen Szalaynak, hogy megtalálják a megfelelő nyomokat, és ne akadjanak el. Persze, ha ásni kell, hát ásni kell. 

„Ásni minden körülmények között megterhelő, hőségben és tűzálló ruhában pedig még inkább, de mostanra már kialakult, hogy nincsenek fölösleges mozdulataink, tudjuk, hogy mit hova teszünk és mikor – nem kapkodunk. Így azután hiába ástunk ma négyszer is, tudnám még folytatni a versenyt, ha nagyon muszáj lenne. Jó szakasz volt a mai, nekünk való, az autó mindenütt elment, ahol kellett, ha mi nem rontottunk, bárhová elvitt minket” – mondta Bunkoczi.

IMG_1557_resize

A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos trió elrajtolt ugyan a szakaszon, de 16 kilométer után visszafordult a táborba a pilóta gerincfájdalmai miatt. Történt, hogy Kovács az előző napi, pokol i szakasz után este megérkezett a táborba, kiszállás közben azonban megcsúszott a lába a kamion abroncsán, és másfél méter magasságból leesett, pont a hátára. Az orvosok nemigen javasoltak mozgást neki, de õ, ha fogcsikorgatva is, de nekiment a szakasznak. Az elsõ hepehupás részen azonban annyira fájt a háta a rázkódástól, hogy inkább visszafordult a táborba, nem kockáztatva a kamion, vagy a legénység biztonságát.

AFRICA RACE

10. szakasz, Akzsuzst–Akzsuzst (össztáv: 403 km, ebből szelektív szakasz: 327 km)

Autósok: 

1.  David Gerard, Gerard Dubuy (francia, Optimus) 4:35:52

2. Gomez, Lavergne (francia, Optimus) 6:27 p h.

3. Martin, Bigot (francia, Volkswagen Buggy) 7:32 p h.

...

7. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 26:49 p h.

Kamionosok: 

1. Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:17:29 p h.

2. Sibalov, Amatics, Kisamijev (orosz, Kamaz) 44:49 p h.

3. Jacinto, Teixeira, Cochinho (portugál, MAN) 1:30:26

...

5. Kovács, Czeglédi, Ács (magyar, Scania) egyelőre idő nélkül. 

Motorosok: 

1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 5:04:41

2. Newland (brit, KTM) 15:42 p h.

3. Jesus Sousa Jr. (portugál, KTM) 37:05 p h.

Az összetettben

Autósok: 

1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 4 1:35:41

2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 26:43 p h.

3. Sabatier, Rizzardi (francia, Bugga One) 1:41:28 ó h

...

13. Szalay, Bunkoczi 15:30:02 ó h. 

Kamionosok: 

1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 45:38:02

2. Tomecek, Lala 2:41:15 ó h.

3. Jacinto, Teixeira, Cochinho 3:26:55 ó h.

...

5. Kovács, Czeglédi, Ács – egyelőre idő nélkül. 

Motorosok: 

1. Pal Anders Ullevalseter 46:16:16

2. Newland 5:57:14 ó h.

3. Hamard (francia, Husqvarna) 6:32:59 ó h.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: