DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Button hétből hatot nyer

Nem túlzás azt mondani, hogy Jenson Button 2009-es bajnoki címét a szezon első felében nyerte meg elképesztő győzelmi sorozatával. Az utolsó a sorban a Török Nagydíj volt, ahol az ifjú Vettel nem tudott mit kezdeni vele.

Senki sem számított arra a tündérmesére, ami a Honda maradványaiból feléledő Brawn GP-vel történt a 2009-es idényben: a csapat szponzorok nélküli fehér autójával az első sorba kvalifikált a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, majd Jenson Button vezetésével 1-2-es győzelmet ért el a versenyen. A fölény pedig tartós maradt, Button további első helyeket gyűjtött Sepangban, Bahreinben, Barcelonában és Monacóban, az első hat futam közöl egyedül Sanghajt nem nyerte meg, ahol Sebastian Vettel a Red Bull első győzelmét szerezte.

A következő nagydíjra június 7-én, Törökországban került sor. A pénteki szabadedzéseken meglepetésre a Williams nyújtotta a legjobb teljesítményt Nico Rosberggel, másnap az időmérőt azonban már Vettel dominálta, mindhárom felvonást megnyerve a Red Bull-lal, egy tizeddel legyőzve Buttont, aki a leintésnél rövid ideig kézben tartotta a pole-pozíciót. A történelem a Red Bull fiatal pilótájának kedvezett, mivel az előző négy isztambuli futamot az első helyről rajtoló pilóta nyerte, valójában azonban a Brawn állt jobban tempó terén, ugyanis Button két körrel több üzemanyaggal rendelkezett a kvalifikáción.



A rajtnál Vettel megőrizte a vezetést, hogy aztán a 9-es kanyart szélesen vegye, Button pedig kihasználhassa a helyzetet, és az élre ugorjon. Rubens Barrichello a szezon későbbi részében is visszatérő kuplunghibája miatt a harmadik helyről a 13.-ra csúszott vissza. Jarno Trulli rövid időre dobogós helyen állt, majd Mark Webber vette el tőle a pozíciót a második Red Bull-lal. A címvédő bajnok, Lewis Hamilton egy helyet veszített rajtkockájához képest – a 16.-ból indult.

Button előnye már az első kiállások idején is öt másodperc fölötti volt: Sebastian Vettel gyorsabb három kiállásos stratégiával próbálta megverni a két kiálláson levő britet. Helyette a szintén kétszer tankoló Webber mögé is visszaesett. Az újabb hibátlan versenyt futó Jenson Button 6,7 másodperccel szerezte meg hatodik győzelmét hét futam alatt – ezzel Ascari, Fangio, Clark és Schumacher korábbi eredményét beállítva –, Vettel hét tizedre megközelítette Webbert, de csak a harmadik helyen ért célba.

A két Red Bull mögött tisztességesen lemaradva egy Toyota (Jarno Trulli), egy Williams (Nico Rosberg), egy Ferrari (Felipe Massa) és egy BMW (Robert Kubica) következett, tükrözve a szezon elején összekuszálódott erősorrendet. Sehol sem volt a McLaren, a 13. helyezett Lewis Hamilton utolsóként nem kapott kört. A másik Brawnt vezető Rubens Barrichello, aki azelőtt háromszor végzett másodikként Button mögött, szintén nem fog unokáinak dicsekedni ezzel a futamával: megpördült, eltörte az első szárnyat, végül a mezőny hátuljában haladva váltóhiba miatt feladta a versenyt. A Brawn GP szezonjának első kiesése volt ez.

Jenson Button ennek is köszönhetően 36 pontos előnyre tett szert a bajnokságban – egy egység híján kétszer annyi ponttal rendelkezett, mint Barrichello. Ezen a ponton az sem tűnt elképzelhetetlennek, hogy az autó fölényét ragyogóan kihasználó brit egy-két kivételével az év összes versenyét megnyerheti. Nem így történt: a Török Nagydíj volt Button szezonjának utolsó győzelme, a hátralevő tíz versenyen mindössze kettőször tudott felállni a pódiumra. Stabil pontszerzéseinek hála így is be tudta osztani előnyét, és 11 ponttal Vettel előtt megnyerte egyetlen bajnoki címét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: