A Jordan csapat először negatív hírek miatt került a címlapra a Belga Nagydíjat megelőzően: versenyzőjük, Bertrand Gachot nem vehetett részt hazai futamán, a három alkalommal pontot szerző és Hungaroringen még a leggyorsabb kört is megfutó – egyébiránt pedig azon a nyáron Le Mans-i 24 órást is megnyerő – pilótát ugyanis Angliában börtönbe zárták, egy fél évvel korábbi inzultus miatt, mely során gázspray-vel fújt le egy londoni taxisofőrt. Gachot abban a tudatban utazott el a bírósági tárgyalásra, hogy biztosan csak pénzbüntetést vagy felfüggesztettet rónak ki rá. Nem így történt.
Miközben számos versenyző húzott „Free Gachot” feliratú pólót, amellyel a belga kiengedéséért tüntettek, az F1-ben első évét teljesítő istálló csapatfőnöke, Eddie Jordan merészet húzott. Állítólag az öt éve visszavonult Keke Rosbergnél is megpróbálkozott, a korábbi világbajnok helyett azonban egy szinte ismeretlen pilótát igazolt a német Michael Schumacher személyében. A 22 éves versenyző korábban Formula-3-as német bajnoki címet és Makaói Nagydíjat nyert, emellett a Mercedes gyári státuszát élvező Sauber színeiben a sportautó-vb futamaim vett részt, valamint, amit kevesebben tudnak róla, a DTM-be is belekóstolt.
Schumacher kiválasztásához egy kis turpisság is kellett – menedzsere, Willi Weber részéről, aki két évvel korábban annyi fantáziát látott a németben, hogy maga finanszírozta formaautós szezonját. „Eddie tudni akarta, hogy vezetett-e valaha Spában, ezért azt mondtam neki: azt hiszem, úgy százszor. Ami persze teljes hazugság volt, hisz Michael korábban még sosem járt ott!”
Ezután viszont minden olajozottan zajlott. Kevesebbet emlegetik, de Schumacher nem Spában vezette először a Jordan F1-esét: a silverstone-i pálya rövidebb, déli vonalvezetésén próbálta ki őt a csapat. A német versenyző meggyőzte a vezetést, a részvétel költségeit pedig a Mercedes állta.
A Jordan Schumacher rutinos csapattársát, Andrea de Cesarist kérte meg, hogy egy utcai autóval vigye végig a pályán az újoncot, az elfoglalt olasznak azonban nem jutott rá ideje. Michael ezért egy összecsukható biciklivel tekert körbe, és térképezte fel a hét kilométeres vonalvezetést. Egészen sikeresen, tempója már az első pillanatoktól fogva megkérdőjelezhetetlen volt, és a pénteki edzéseket a nyolcadik legjobb idővel zárta.
A többiekkel együtt gyorsulni tudott a szombati napon is, így megőrizte nyolcadik helyét, habár a Honda motorfejlesztéseivel pole-pozíciót szerző Ayrton Sennáétól 3,4 másodperccel elmaradt ideje – egy másik világbajnokétól, Nelson Piquet-étől azonban például csak hét tizedre. A williamses Riccardo Patrese szombati köreit elvették egy technikai szabálytalanság miatt, így lépett előre Schumacher a sokat emlegetett hetedik rajthelyre.
Teljesítményét csak emeli az a tény, hogy de Cesarisnak a 11. startkocka jutott. Az olasz versenyző hírneve rengeteg balesete miatt lett maradandó, pedig hosszú ideig ő volt a legfiatalabb pilóta, aki pole-pozíciót szerzett a királykategóriában, és azt sem lassúságának köszönhette, hogy másfél évtizedig volt a mezőny állandó tagja.
Schumacher tündöklése tovább folytatódott vasárnap, mint azt a bemelegítő edzés negyedik helyével bizonyította, aztán a rajtnál Jean Alesi Ferrariját és Nelson Piquet Benettonját is átlépte. Ez utóbbit akkora meglepetésként érte, hogy meg volt győződve róla, a német kiugrott az indulásnál. Eddie Jordanék arcáról azonban hamar lehervadt a mosoly: az első kanyarban Schumacher leégette kuplungját, autója pedig még az első kör harmada előtt megadta magát. Debütáló versenyét azonban nem lehetett kudarcként megítélni: a rivális csapatok felkapták rá a fejüket, az új tehetségre pedig Flavio Briatore csapott le leggyorsabban, Schumacher a következő nagydíjat már az ő istállójában, a Benettonban kezdte meg. Egy évvel később ugyanitt, Spában első futamgyőzelmét aratta, három év múlva pedig bajnoki címet szerzett az alakulattal.
Ami az augusztus 25-i nagydíjat illeti, Ayrton Senna jól rajtolt, de elhúzódott kiállása után Nigel Mansell és Jean Alesi is vezetett, utóbbi motorhibája után újból a brazil volt az élen. De Cesaris eközben egészen a második helyig feljött, három másodperc lemaradásba Sennához képest. Csak találgatni lehet, milyen fantasztikusan sülhetett volna el Schumacher bemutatkozása – három körrel a vége előtt azonban a veterán autója is felmondta a szolgálatot.
A dobogó így jóval kevésbé szokatlan képet festett: a második Gerhard Berger és harmadik Nelson Piquet állt a két szélén, Ayrton Senna pedig középen. Az a Senna, akit a nagydíj után a Formula-1 legújabb szenzációjáról, Michael Schumacherről is megkérdeztek. „A srácban különleges tehetség van” – mondta. „Lehet, hogy egy nap fenyegetést jelent majd ránk.”