Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. március 22. péntek
Élő cikkek

Így uralta a Mercedes a második edzést

Ez év első szabadedzése igencsak szoros végeredményt hozott, kövessetek minket, hogy kiderüljön, mit tartogat a második.

Folytassuk hát az Ausztrál Nagydíj versenynapját, méghozzá az első után logikai sorrendben haladva a második edzéssel.

Megkezdődött a munka, ezúttal Romain Grosjean lépett elsőként pályára.

Délelőtt, ami köszönjük szépen, nekünk éjszaka volt, Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb időt 1:23,599-cel, de mindkét Ferrari egy tizeden belül volt hozzá képest. ITT elérhető az összefoglaló, ha valami különös oknál fogva éjjel pont aludtatok.

A Haas franciája 1:25,6-tal le is fektette az első kört. Egyre többen csatlakoznak hozzá a pályán.

Alexander Albon autóján még a kezdés előtt pár perccel is dolgoztak a Toro Rosso szerelői, miután a thai újonc az első edzés egyetlen balesetét - és piros zászlóját - okozva letörte autója első vezetőszárnyát. De alighanem ennél komolyabb sérülések is történtek a gép eleljén.

Gasly 1:25,4-gyel állt pillanatnyilag az élre, de már a mezőny felének van ideje, és folyamatosan érkeznek az újak, így bizonyára hamarosan valaki felülmúlja ezt.

Todt, Brawn és Carey, az FIA és az F1 legmagasabb vezetői sajtótájékoztatót tartottak a két edzés között, ami egyperces csenddel kezdődött az elhunyt Charlie Whiting emlékére.

Az első edzésen Hülkenberg autójával, most pedig Ricciardóéval van gond a Renault-nál, ezen dolgozik a csapat, az ausztrál egyetlen körre sem hajtott még ki.

Raikkönen nézte meg a füvet az első kanyarban, pár pillanattal később pedig korábbi csapattársa, Vettel is lekopírozta a mutatványt.

Most sem maradhat el a Ferrari újítása, a tizedes pontosságra lemért hőmérséklet.

Verstappen, Magnussen, Kvjat most a sorrend az élen, de már lilulnak Hamilton szektoridői...

És itt is van az eredménye: 1:23,582-vel, a hétvége eddigi legjobb idejével Hamilton az élre állt. Három tizeddel mögé pedig besorolt Bottas a második helyre.

Verstappen válaszköre arra volt elég, hogy bejöjjön a két Mercedes közé. A közepes gumikeverékeket használja most az élmezőny.

Na, és a Mercedesek már javítottak is ismét. Hamilton 1:23,206-ra, Bottas pedig 1:23,439-re, amivel a finn visszaszerezte a második helyet.

Kihajtott a bokszból Ricciardo, a hírek szerint az ülésével volt némi problémája, de sikerült megoldani.

Az ember kicsit nem figyel oda, és Hamilton már megint javít. Bár ha odafigyel, akkor is. 1:23,148-ra faragta tovább az etalont.

A Ferrarik eddig láthatóan más programot teljesítettek, Leclerc ráadásul a kemény gumikon. Ezért állnak még csak a 14. és a 17. helyen, nem szálltak még be a leggyorsabb körért folyó harcba.

Most, hogy már mindenkinek van mért köre, a Williamsek ismét elfoglalták a helyüket a tabella utolsó két helyén, messze-messze mindenkitől. Oké, ez még mindig csak szabadedzés, de a tesztek során kapott előrejelzések igazolódnak be. Az első helyhez mért 4-5 másodperces lemaradásokat a Manor/Caterham-féle csapatok jelenlétekor láttunk legutóbb. Ha ez így marad, akkor nemcsak rossz, hanem fájdalmas szezon vár Kubicára és Russellre.

Fél óra elteltéve, amikor még nem mutatta ki mindenki a foga fehérjét, így áll a tabella első fele.

Na, épp most indultak be a Ferrarik, Leclerc 7. legjobb ideje már hasonlít valamire, Vettel 4. helye meg már kifejezetten valami.

Raikkönen, talán elfelejtve, hogy már nem Ferrariban ül, befutott egy tizeddel Vettel mögé az 5. pozícióba.

Most már a lágy gumikeverékek jönnek szinte mindenkinél, aki kihajt.

Bottas a lágyakon 1:22,648-ra javított, ezredre pontosan fél másodpercet javítva Hamilton korábbi etalonján.

Hamilton és Vettel összetalálkoztak a pályán, mindketten gyorskörükre készülnek...

És Hamilton visszavette a vezetést csapattársától, 1:22,600, 48 ezredes előny.

A Renault-k feljöttek a 6-7. helyre, de rajtuk kívül nem volt egyéb jelentős változás az élmezőnyben az elmúlt percekben, és már a többség a bokszban van. Kérdés, hogy próbálkozni fog-e még valaki időmérős gyakorlással, vagy mindenki áttér a hosszú etapokra, ahogy az a második edzés második felén lenni szokott.

Verstappen már a közepes keveréken hajtott ki és láthatóan hosszabb etapra készül. A 8. helyen áll egyébként, és ez az az időszak, amikor akár végeredményt is hirdethetünk, hiszen ilyenkor az időeredményekben már nem nagyon szokott változás lenni.

Igazából két dolog lehetséges: vagy csak a Mercedesek akartak ma nagyon gyorsnak mutatkozni, vagy csak a Mercedesek a gyorsak. Mert Hamilton és Bottas előnye 8 tizedmásodperc az élen a harmadik helyezett Gasly előtt.

Ha levesszük a két Mercedest - de sokszor merült ez fel az elmúlt öt évben -, akkor viszont elég szoros a csata mögöttük: Red Bullok, Ferrarik, Renault-k és egy darab Raikkönen mind egy rakáson.

Azért a teszteredmények után meglepetés lenne, ha valóban ekkorára rúgna a Mercedes - vagy bármely csapat - előnye.

A Pirelli kalkulációi szerint a kemény és a közepes keverék között fél másodperc, a közepes és a lágy között egy másodperc lehet a különbség körönként. Ez persze a versenyre vonatkozóan lesz főleg fontos, most az edzésen mindenki a lággyal futotta legjobb idejét. Kivéve Max Verstappent, aki úgy áll a 8. helyen, hogy egész délután ugyanaz az egy szett közepes keverék volt a Red Bullján!

Az év első publikus rádiós káromkodása is megjött, ki mástól, mint a szókimondó Raikkönentől: "Összeszedtünk valami sz**t a bokszutcában a hátsó gumikkal, ezért egyáltalán nem volt tapadás."

Ami viszont még durva, az az, hogy a 3. helyezett Gasly és a 16. helyezett Perez leggyorsabb köre között összesen 1 másodperc a különbség, szóval elképesztően közel van egymáshoz a... nem is középmezőny ez, hanem simán a mezőny.

Albonnak most is volt egy hibája, de ezúttal az autója sértetlen maradt: a 14-es kanyar előtt csípte el a fű szélét a Toro Rosso, megpördült, majd folytatta útját.

Russell a 19., Kubica a 20., négy másodperc a Williamsek körönkénti lemaradása a Mercedesekhez képest. És kettővel van előttük a 18. helyezett Norris. Mondjuk az a lehangoló látvány viszont már nem új, hogy a Williams és a McLaren állnak a mezőny végén...

Na, egy javítás! Szokatlan 15 perccel a második edzés vége előtt, de Verstappen még adós volt egy lágygumis gyorskörrel, amit most le is szállított, a harmadik helyre ugrasztva a Red Bullját a Mercedesek és csapattársa, Gasly közé.

Abba a helyzetbe viszont nem rondított bele, hogy a Mercedesek nyolc tizeddel vezetnek mindenki más előtt, sőt, ő szolgáltatta ehhez a tökéletes példát, hiszen pontosan 800 ezredre maradt el a legjobbja Hamiltonétól.

A Red Bulltól ez megszokott pozíció a tabellán, de jegyezzük meg, hogy a Honda a 2015-ös visszatérése óta még a közelében sem járt ilyen magasságoknak. Végre elhozhatja a japánok számára az áttörést az idei év, amire a McLaren oldalán hiába vártak.

Giovinazzi prezentált egy megpördülést a 15-ös kanyarban.

Leclerc jelzi, hogy valami furcsaságot érez a felváltásoknál, szerinte valami meghibásodott. Ennek ellenére nem szólították őt a bokszba.

A Sky Sportsnál kommentáló Karun Chandhok sokakat megnyugtatólag kimondja: Szerinte valami nem fest jól az eredménytáblán, bizonyára különböző programokat futnak az élcsapatok, a Red Bull és a Ferrari még nem mutathatta meg, hogy mire képes. Hozzáteszi, az is látszik, hogy a Mercedes aligha fog szenvedni, de ő maga szoros időmérőre számít.

A leintéshez közeledve vessünk egy pillantást a megtett körökre, mert a legaktívabbak már a 40-et közelítik. Raikkönen és Albon állnak a legtöbbel, 38-cal.

Uh, Leclerc autója áll a pálya szélén, a menetiránnyal szembe fordulva.

De elindult, visszaforgatta a Ferrarit és folytatta útját. A visszajátszásból látszik, hogy a kerékvetőre túlságosan ráhajtva úszott el alóla az autó.

No, hát el is jött a leintés ideje, vége a második edzésnek és a napi pályaaktivitásnak. Az első edzés szorossága után végül is a második is az volt, de csak a két Mercedes között. Hamilton pedig páros edzéselsőséggel indította 2019-et.

Olvastad már?