DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Élő cikkek

A flúgos bakui futam történései percről percre

Élő szöveges közvetítésünk visszaolvasásával az őrült Azerbajdzsáni Nagydíj minden fontos pillanatáról tájékozódhattok. És volt is belőle jó néhány.

Napos vasárnap délutánt mindenkinek, aki nem a világ egy másik végéről követ minket, mert neki bizonyára nem délután van most. De a lényeg: hamarosan indul az F1 történetének második bakui futama és első Azerbajdzsáni Nagydíja - tavaly ugyanis még Európa Nagydíj néven rendezték a versenyt.

Vessünk gyorsan egy pillantást az itt található rajtrácsra és a pilóták megmaradt abroncsaira. A Mercedeseké az első, a Ferrariké a második sor - nem először láthatunk ilyen forgatókönyvet az elmúlt három évben.

De a rajt előtt még olvashattok izgalmas versenybeszámolókat, mondjuk a MotoGP-ből vagy épp a magyar győzelemmel zárult ETCC-ből. Mit érdemes ilyenkor kívánni? Hogy az F1 legyen legalább fele ilyen jó?

Ja és az F2-ről nem is beszélve, ahol nem az győzött, aki nyert. Vagy micsoda.

Na de most már tényleg koncentráljukn az F1-re, hiszem már csak három piros lámpa ég a mezőny előtt, és egyre gyorsabban hunynak ki a rajthoz közeledve...

Hogy mennyire van meleg? Ennyire! 28°-os a levegő a hivatalos adatok szerint. 

És már el is indult a felvezető kör. 

Grosjean, Ericsson és Vandoorne indulnak lágy keverékekkel a mezőny hátsó fertályában, a többiek a szuperlágynál maradtak. Az ideális versenystratégia egyetlen bokszkiállást tartalmaz.

A mezőny visszaérkezett a rajtrácsra. Az izgalom a tetőfokán. 3..2..1..

Hamilton megőrizte a vezetést, Bottas bajban!

Bottas defektet kapott jobb elöl, az egyik Ferrarival találkozhatott.

De még nagyobb a zűr a Toro Rossónál: Kvjat szélesen fordult az 1-es kanyarban, és ahogy visszajött, megzavarta Sainzt, aki megpördült. "Danyiil úgy jött vissza, mint egy őrült!" - mondja a spanyol.

Bottas Raikkönennel csattant össze elég komolyan az első kanyarokban. A Ferrari finnje is visszacsúszott, ő most az 5. Hamiltont Vettel, Perez és Verstappen követi.

Bottas megérkezett a bokszba: új első szárny és lágy gumik mentek fel az autóra.

A Mercedes finnje körhátrányban tért vissza, innen ezt már nehéz lesz visszamenteni (bár egy biztonsági autó érkezésekor ugyebár visszaveheti a körét...).

Elkezdődik a DRS-ezés, méghozzá a legvalószínűtlenebb pontján a mezőnynek: a két McLaren és a két Sauber vannak nagy csatában. 

Ennyire voltak zsúfoltak a rajt utáni pillanatok.

Raikkönennek és Bottasnak ugyebár van már közös "történelme" ütközésekből, most ez egy lightosabb változat volt, de a ferraris így is elég dühösen reagált a koccanásra a rádióban. Az ő autójáról is lerepült pár darab, bár a csapata szerint egyelőre minden rendben a géppel.

Ricciardo a bokszban, taktikai kiállásnak tűnik, így legalább szabad levegőre kerülhetett vissza.

A két finn koccanása belső kamerából.

És a versenyirányítás vizsgálat alá is helyezte a 7-es és a 77-es autó esetét, de elég gyorsan arra a döntésre jutottak, hogy senkit nem meszelnek el.

Palmer autója csak poroszkál, be is hajtott a bokszba, a Renault-nál közlik vele, hogy kapcsoljon ki mindent. Ez sem az ő hétvégéje.

Vettel megfutotta a leggyorsabb kört, 3,6 másodperc a hátránya Hamilton mögött.

Alonso megelőzte Ericssont a 12. helyért. Mögöttük pedig ott leselkedik Ricciardo, aki bokszkiállásáról érkezett. Na meg Sainz, aki megpördült a rajtnál. Itt még érdekes csaták lehetnek.

Kvjat parkol a fal mellett! Sárga zászlók egyelőre a 2-es szektorban.

Verstappen közben nyomás alá helyezi Perezt, a tét a dobogó.

És vége a dalnak: Verstappen lelassul, és elkeseredetten jelzi a rádión, hogy gond van a motorral.

Biztonsági autó Kvjat autója miatt, amivel enélkül nem nagyon tudtak mit kezdeni a pályabírók. Az élmezőny azonnal a bokszban, ezt most ki kell használniuk.

Stroll nem állt ki, így ő feljött a harmadik helyre Hamilton és Vettel mögé. Hülkenberg az egyedüli másik, akinek továbbra is nulla bokszkiállás van a neve mellett.

Verstappen viszont a pályán egyre izgalmasabbá vált helyzet közepette azért hajtott a bokszba, hogy kiálljon a versenyből. Ez nyolcból már a negyedik alkalom idén, amikor nem ér célba.

Most már Stroll és Hülk is kiállt, nem estek nagyon hátra, hiszen a tempó továbbra is lassú. A sorrend a biztonsági autó mögött: Hamilton, Vettel, Perez, Raikkönen, Massa, Ocon, Stroll, Hülkenberg, Magnussen, Ricciardo.

Ricciardo és Bottas is a bokszban járt ismét, hiszen most komolyabb időveszteség nélkül visszaválthattak a gyorsabb, szuperlágy gumikra. A finn pedig készülhet rá, hogy "visszaadják" neki elveszített körét.

Kvjat autójáért munkagép érkezett - az orosz egyébként nem csattant a falnak, elektronikai hiba miatt állt meg Franz Tost csapatfőnök szerint.

Raikkönennel közlik, amit már ő is sejtett: komolyan megsérült a padlólemeze a Bottasszal való ütközés során, és nem tudnak vele mit csinálni. Ez sem lesz életének egyik legjobb napja, mindenesetre a 4. helyet egyelőre őrzi.

Bottas megelőzhette a safety cart, most igyekszik minél gyorsabban a mezőny nyomába eredni.

Persze ő sem nyomhatja padlóig a gázt, bizonyos deltaidőt tartania kell, elvégre még mindig teljes pályás sárga zászló van érvényben. 

A kör végén kiáll a biztonsági autó.

Hamilton elhúz Vetteltől, a németre viszont jön Perez!

Vettel nagy nehezen megőrizte a 2. helyet a célegyenesben, Raikkönen viszont kettőt is vesztett Oconnal és Massával szemben.

És ismét biztonsági autó, egy teljes kör sem telt el!

Egy pályabíró szaladt ki törmelékeket szedegetni. Raikkönen autójáról potyognak már megint dolgok.

A célegyenesben van a szemét, a versenyzőknek a bokszutcán kell áthaladniuk.

Hamilton értetlenkedik egy kicsit a rádión, hogy akkor most balesetezett-e valaki, vagy virtuális biztonsági autó van-e, vagy mi a fene. Megmondják neki, hogy csak a törmelékek a ludasak.

18 kör telt el, 33 még hátravan. Vajon Perez ismét megpróbálkozik majd Vettel ellen? Massa tudja majd tartani a 4. helyet? A McLarenek meddig jutnak a 11. és 13. helyről? Rengeteg kérdés merülhet fel, és még rengeteg dolog történhet.

Oh, Vettel kis híján beleszaladt a hirtelen lassító Hamiltonba, de már zöld zászló ismét!

Massa jött el legjobban, már a 3., a két Force India pedig összeakadt! 

Raikkönennek jobb hátsó defektje van, és már megint jön a biztonsági autó, hát mi van itt!

Ezt már lehetetlen szövegesen követni, kapcsoljátok fel a tévét és nézzétek ott, de komolyan! :D

A két Force India a bokszban, Raikkönen a boksz felé poroszkál, alaposan átalakul az első trió mögötti üldözőboly.

Raikkönen autójának már annyi baja van, hogy a szerelők is csak lemondóan bámulták, amikor megjelent előttük a finn. Betolták a bokszba.

Ocon visszaállt a versenybe, Perezzel viszont közlik, hogy itt a vége. Hosszú idő után először nem lesz az értékeltek között a mexikói, pedig már közel volt a rekordhoz.

Raikkönen Ferrarija üdvözöl mindenkit.

Alonso azt üzeni, hogy ő inkább piros zászlót szeretne látni, mert olyan sok a törmelék a pályán.

Sajnos ez az egyetlen kívánsága, ami mostanában való vált: tényleg belengették a piros zászlót. Várakozó álláspontra helyezkedünk a takarítás idejére.

Hű, ezt nézzétek. Az iménti eset: Hamilton hirtelen lassított, Vettel majdnem belerohant, vagy talán hozzá is ért a Mercedes hátuljához. A dühös német aztán Hamilton mellé húzódott a biztonsági autó mögött, és szándékosan ráhúzta az autót a Mercedesre, s össze is koccant a két kerék. Meg lennénk lepve, ha ennek az ügynek nem lenne folytatása.

Itt a kép Perez kamerájából: csalhatatlan bizonyíték arra, hogy Vettel nekiment Hamiltonnak.

Vizsgálják is az esetet.

16:15-kor indul újra a verseny közép-európai idő szerint.

Ja, amúgy csak szólunk, hogy Lance Stroll a 4. helyen áll, egy pozícióval Felipe Massa mögött. Nemrég még a Force Indiának állt a zászló, most viszont a Williams nézhet nagy zsákolás elé.

Perez autóját megjavították, visszaáll a versenybe. Sőt, Raikkönent is kitolják a bokszba, a sor végére. Le Mans-ban szokás ilyeneket látni!

Elkerülve a félreértéseket: nem állórajttal fog folytatóni a verseny, hanem a biztonsági autó mögül.

Raikkönen és Perez kihajthattak a pályára, hogy megtegyenek egy kört, ezzel visszavéve körhátrányukat. Bár mintha két körös hátrányban lennének... Mindenesetre most már a mezőny többi ragja is elindult a safety car mögött.

Massa jelzi, hogy mintha valaki gondja lenne az autójával...

A biztonsági autó kiáll, folytatódik a verseny!

Stroll Massa elé ugrott, de Ricciardo három autót előzött az 1-es kanyarban, így ő a 3.! Hamilton vezet Vettel előtt.

Micsoda szélárnyékolások (és DRS-ezések) az 1-es kanyarban, Magnussen ugrott most ott előre hatalmasat, ezzel már az 5.

Massa viszont csúszik hátrafelé, Alonso is megelőzte.

Hülkenberg első felfüggesztése kitört, csak hogy véletlenül se legyen egy olyan perc se, amikor nem történik semmi!

Massa a bokszba hajtott és feladja a versenyt. Nagy kár érte, a 3. helyen állt a szezon nagy "visszatérője".

Hülkenberg az egyik falat találta el, ekkor tört ki a jobb első felfüggesztése. Tőle is búcsúzunk.

Közben vizsgálják Perezt és Raikkönent, amiért a gyanú szerint nem a megfelelő helyen javították autóikat csapataik a piros zászló alatt.

Bocs, ezt muszáj itt hagynunk a Vettel-Hamilton ütközés apropóján, amiben még mindig nincs döntés. Az Autosport újságírója szerint amikor Schumacher belehajtott Hillbe, ő legalább rendesen csinálta...

Az állás ebben a nagy zűrzavarban: Hamilton, Vettel, Ricciardo, Stroll, Magnussen, Alonso, Sainz, Ocon, Bottas, Grosjean. Az élen senki nincs támadási közelségben.

Hopp, érdekes gondok Hamiltonnál: a pilótafülkében a fejét körülvevő magasítás kimozdult a helyéről. Ezért akár ki is inthetik, veszélyességre hivatkozva. A csapata megkéri, hogy az egyenesben próbálja meg visszanyomni, de egyelőre nem nagyon megy... 

Hamiltont kihívják a bokszba! Meg kell igazítani azt a fejvédőt.

És a brit kihajtott soron kívüli kiállására. Vettel az élen!

Vettel pedig 10 másodperces stop&go büntetést kapott a Hamiltonnal való csattanás miatt! Be kell állnia, megállni, és továbbhaladni. Ki fog győzni? Mert ők ketten elég messzire kerültek tőle!

Hamilton a 8. helyre jött vissza, eggyel Bottas mögé. Vettel még nem állt ki, de hamarosan meg kell tennie.

Most jön Vettel. 

Kivárta a fájdalmas 10 másodpercet, kihajtott, és visszajött éppen Hamilton elé!

Ricciardo vezet, Stroll a 2., Magnussen a 3., Ocon a 4. Alonso az 5. Jó napot kívánunk.

Raikkönen és Perez pedig áthajtásos büntetést kaptak, amiért rossz helyen szerelték autóikat. Ők ketten körhátrányban vannak, mondhatni a legkevesebb vizet zavarják jelen pillanatban. 

Alonso mögött tornyosul Vettel és Hamilton. Rég láthatta már őket.

Mindketten elmentek Alonso mellett egy rövid csata után. De most jön a neheze, Bottas áll előttük, miközben egymással is viaskodnak ők ketten. A finn 3 másodperccel van előttük.

Nem irigylem Strommer Benjamin kollegámat, akinek meg kell írnia az összefoglalót erről a versenyről. 

15 kör van hátra, Ricciardo-Stroll-Magnussen-Ocon a sorrend az első négy helyen. Ha itt nem lesz meglepetés a dobogón, veszünk egy kalapot és megesszük. Pláne úgy, hogy Stroll 10 másodperccel vezet Ocon előtt.

"Micsoda kár, megnyerhettük volna ezt a versenyt." Mondja Alonso, akinek némi motorgondjai adódtak. De ha Alonso ilyet mond, az írja le legjobban, hogy miféle futam ez.

A két Sauber is összekoccant a 10-11. helyen. Pont ez hiányzik most a csapatnak. Tovább tudtak menni mindenesetre.

Ocon és Bottas közben kiszélárnyékolták Magnussent, aki így most az ötödik, nyomában a nagyágyúkkal. Ocon a dobogón.

Lance Stroll rendkívül összeszedetten vezet, főleg annak fényében, hogy mennyi kritika zúdult eddig rá hibái miatt. Ma egy dobogóval csattanós választ adhat. Ricciardótól is csak 4 másodpercre van, az üldözői pedig messze.

Bottas elkapta Ocont, így végül is most már két olyan pilóta áll dobogós helyen, akik nem számítanak meglepetésnek.

Perezt végleg a futam feladására szólították fel. Még 14-en vannak versenyben, ami meg kell hagyni, egész sok ahhoz képest, hogy mennyi minden történt.

Ez volt Wehrlein és Ericsson koccanása.

Vettel megelőzte Ocont, Hamilton egyelőre még nem. A német most ellóghat egy kicsit.

Most meglett a britnek, az 1-es kanyar külső íven autózta körbe a franciát.

Bottas közben darálja a leggyorsabb köröket, így akár el is kaphatja Strollt. Arról a Bottasról beszélünk ugyebár, aki a rajtnál Raikkönennek ütközött és körhárányba került. Most a dobogós helyeken küzd. Mögötte jön Vettel és Hamilton néhány másodperc hátrányban.

Alonso megint kezd elkeseredni a futam végére, éppen Sainz előzte meg. De a csapat megnyugtatja, hogy a 9. hely is szép, ahol jelenleg áll. Ezt talán már sikerül megtartani a végéig.

Bottas nagyjából egy másodperceket hoz Strollon minden körben. Ha így marad, a kanadai éppen megmentheti még a második helyet.

Hamilton célozgatott a csapatának arra, hogy visszafoghatnák Bottast, hogy feltartsa egy kicsit Vettelt, és ezáltal ő könnyebben elkaphassa. A Mercedesnél lehűtötték a kedélyeit: "Valtteri éppen Strollt próbálja elkapni, és egyébként sem akarunk DRS-t adni Vettelnek."

Raikkönen a bokszba hajtott és feladta a versenyt. A 14. helyen állt körhátrányban, szóval nem vesztett sokat. Illetve amit vesztett, azt nem most vesztette.

Három kör van hátra. A végére Bottas éppen utolérheti Strollt.

Két kör. Ricciardo karrierje ötödik futamgyőzelme felé robog. És továbbra is úgy, hogy egyiknél sem rajtolt az első három hely valamelyikéről.

Az utolsó kör kezdetekor Bottas hátránya még mindig 1,2 másodperc. Meglehet Strollnak?

Daniel Ricciardo megnyerte az első Azerbajdzsáni Nagydíjat!

Waaaa és Bottas a hosszú célegyenesben a szélárnyékból kibújva elkapta Strollt! 105 ezreddel ért célba előbb, ezzel a finn a második.

A Williamsnél így is örülnek, és Stroll meg is érdemli a dicséretet, hiszen karrierje nyolcadik futamán felállhat a dobogóra. Ki gondolta volna ilyen szezonkezdet után?!

Vettel a negyedik, két ponttal növelte az előnyét az ötödikként befutó Hamiltonnal szemben. 

A további pontszerzők: Ocon, Magnussen, Sainz, Alonso, Wehrlein. Mindannyian elégedettek lehetnek. A McLaren végre megszerezte idei első pontjait, de a Sauber is szerzett egyet.

Na jó, búcsúzunk, nézzétek az eredményhirdetést, mert biztosan különleges lesz. Az év eddigi messze legjobb versenyét láttuk. Ha pedig a szezon végén nem ez lesz az év legjobbja, annak csak örülhetünk, hiszen azt jelentené, hogy még ennél is szenzációsabb futamokat kapunk.