Így lett Rosbergé a pole-pozíció Spában
Rövidesen kezdetét veszi az időmérő edzés Spában – vagy ha pontosabbak akarunk lenni, Francorchampsban, a pálya ugyanis az említett település szomszédságában fekszik. Nagyjából ugyanaz a történet, mint amikor budapesti versenyként emlegetik a Magyar Nagydíjat, holott a Hungaroring ténylegesen Mogyoródon található. Spa fürdőjéről világhíres, így a neve kétségtelenül jobban cseng, mint egy apró falucskáé.
A három belga szabadedzést három pilóta nyerte különböző csapatokból: az első Nico Rosbergé lett a Mercedesszel, a második Max Verstappené Red Bull-lal, a harmadik pedig Kimi Raikkönené Ferrarival.
Lewis Hamilton egészen biztosan utolsó helyről kezdi a Belga Nagydíjat, mivel háromszor is motort cseréltek autójában – így a szezon végéig felhalmoztak erőforrásokat, viszont csak egyetlen futamon kell hátulról felzárkóznia. A brit összesen 55 helyes rajtbüntetést kapott, kíváncsiak vagyunk, ennek tudatában mennyit ad az időmérőbe. A versenyző azt is elmondta, mi a célja a holnapi futamon.
Társa az utolsó rajtsorban garantáltan Fernando Alonso lesz, akit hasonló okból 35 hellyel soroltak hátra. Marcus Ericsson időmérős helyéhez 10 pozíciót adnak hozzá (szintén motorcsere), sőt Esteban Gutierrezt is büntették, EZÉRT a megmozdulásért, amivel nem segít egyébként sem makulátlan hírnevén.
A legnagyobb rajongótábora a Belgiumban született Max Verstappennek van a hétvégén – a molinó szerint „Max a mi jövőbeli bajnokunk”. A holland alatt a szombat délelőtti edzésen megállt az autó, de Christian Horner megerősítette, nem kell sebességváltót cserélni benne.
Az óra elindult, a versenyzők az autókba szállnak, és indul a 17 perces Q1.
Néhány hőmérsékleti adat a Ferrari jóvoltából: a levegő hőmérséklete 30, az aszfalté 43 Celsius. Az esőnek eddig nyoma sem volt Spa-Francorchampsban.
Amíg a pályán beindulnak az események, koncentráljunk a bokszutcára: Kimi Raikkönen felesége, Minttu a Ferrari garázsából követi az eseményeket. A pár néhány hete, a nyári szünetben házasodott össze.
Az első próbálkozások után Esteban Gutierrezé a legjobb idő, 1:49.2 Grosjean és Ericsson előtt, eddig nekik van mért idejük. Mindenki szuperlágy abroncson a pályán, kivéve a lágy gumit használó Nico Rosberg.
A német ezzel az abronccsal is megszerezte az első helyet 1:48.0-val. Wehrlein és Massa áll mögötte. Felipe Nasr körét pályaelhagyás miatt – épphogy túllépte a fehér vonalat – törölték. A hétvégén ezt is szigorúan figyelik.
Már a két Ferrari az élen, Vettel 1:47.8-cal vezet. Ez a hétvége eddigi legjobbja.
Kevin Magnussen idejét is elvették, szintén az Eau Rouge-ban szélesítette ki a pályát. Szigorúak a stewardok.
Mi van a McLarennél? Fernando Alonso autója az Eau Rouge tetején megállt. A spanyol első mért idejét teljesítette volna, 5 perc van még vissza az edzésből.
Eddig tartott Alonso időmérő edzése, nem mintha 35 helyes büntetése tudatában nem lett volna mindegy neki. Vettel, Raikkönen és Rosberg az élen, már csak Magnussen és Nasr nem rendelkezik mért körrel a spanyol mellett.
Mi a helyzet Lewis Hamiltonnal? Egy nagyon lassú, 1:50-es kört tett meg szuperlágy abroncson, a 19. helyen áll. Tovább sem akar jutni a Q2-be?
Elindult az utolsó perc, tíz versenyző a pályán, a 11. helytől lefelé – kivéve Hamiltont.
Hamilton már nyilatkozik, ő Alonsóhoz hasonlóan biztos nem jut tovább a Q2-be.
Kint a kockás zászló, Button, Sainz és Kvjat a kieső zónában.
Button végül a 11. helyre ugrott, Nasr, Ocon, Kvjat, Ericsson, valamint Hamilton és Alonso a kiesők névsora.
Massa meglepetésre az élre ugrott utolsó körében, Vettel és Raikkönen elé. A Williams, Ferrari, Force India, Red Bull, Haas és Renault mindkettő versenyzője, valamint Rosberg, Button, Wehrlein (9. helye nagy meglepetés), Sainz és Nasr jutottak tovább.
A Mercedes Twitteren elmagyarázta Hamilton taktikáját: az egyedüli cél az volt, hogy a 107 %-os limitidőt teljesítse. „Ez volt a legjobb stratégia, hogy a maximumot hozzuk ki lehetőségeiből a mezőny végéről, ami az új abroncsokat stb. illeti.”
This is the best strategic approach to maximise his opportunities from the back of the field tomorrow in terms of new tyre sets etc. (2/2)
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2016. augusztus 27.
Időközben elkezdődött a Q2, egyedül Pascal Wehrlein van kint a pályán, aki minden lehetőséget megragad, hogy továbbjusson a Q3-ba.
A Mercedes először lépett gázra a hétvégén: Rosberg lágy gumikon 1:46.999-cel teljesítette a Q2 első körét. A Ferrarik és Ricciardo szintén lágy, a többiek szuperlágy abroncson vannak.
„Olyan előre akarok kerülni, amennyire csak lehetséges. Nem lesz olyan, mint egy csendes hajókázás, sok kiállásra lehet számítani” – nyilatkozta Hamilton.
Első nekifutásra Max Verstappen tudott legközelebb kerülni Rosberghez, 0,164 ezredre – ám szuperlágy gumin. A két Force India, valamint két Ferrari következik mögöttük.
Teljesítették első gyorskörüket a Williamsek is szuperlágyon: Massa és Bottas a 6. és 7. helyre értek be, szétválasztották Raikkönent és Vettelt.
Utolsó perc, Rosberg, a Red Bullok és Williamsek a bokszban – a 9. helyen álló Ricciardót meg megtréfálhatják.
Leintették az etapot, Button bejutott a Q3-ba, kiszorítva onnan Gutierrezt.
Wehrleinnek sem sikerült a csoda, a 15. lett. Grosjean, Magnussen, Gutierrez, Palmer és a Manor pilóta esett ki.
A Q3-ba továbbjutók névsora: Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Perez, Raikkönen, Massa, Bottas, Vettel, Ricciardo és Button.
A 11.-től lefelé már eldőltek a rajtpozíciók – így néz ki a rajtrács második fele, amihez a büntetéseket majd még hozzá kell adni.
Íme Hamilton teljes nyilatkozata, aki az időjárás miatt bosszankodik: nem örül, hogy ilyen melegben indul hátulról.
Elindult az utolsó szakasz, a Q3 is. Amíg megérkeznek az első köridők, böngésszétek át a legjobb végsebességeket.
Massa és Button a bokszban maradt, a többiek szuperlágy gumin a pályán: Verstappen vezet 1:46.8-cal Vettel és Perez előtt.
Nem sokkal a holland után Rosberg is beért, 1:46.744 a mostani szintidő. A Red Bull lemaradása azonban csak 149 ezred. Nagy örömet okoz a holland Spába látogató rajongóinak?
Kimi Raikkönen nem fejezte be mért körét egy hiba miatt, a Stavelot-ban hagyta el a pályát. Neki egyetlen próbálkozása lesz.
Míg a többiek még a bokszban pihentek, az edzés első felében garázsban maradó Button és Massa már elindultak első gyorskörükre. Massa rögtön az első kanyarban elfékezte.
Ez volt Raikkönen iménti hibája:
Error de Kimi en Stavelot #F1 pic.twitter.com/gHoG8jbAyf
— MrAlexF1 (@MrAlexF1) 2016. augusztus 27.
Véget ért a Q3, de még mindenki befejezheti gyorskörét. Ricciardo a 3. helyre ugrott.
Verstappen utolsó körében nem tudott javítani, maradt a második helyen. Hülkenbergnek sem sikerült a gyorsulás.
Kimi Raikkönen viszont 1:46.9-et futott, és a harmadik helyre ugrott, Rosberg és Verstappen mögé. Vettel negyedik lett, Ricciardo így az ötödik pozícióba csúszott.
Az élen nem történt változás az utolsó körökben, Rosbergé a pole a legjobb kvalifikációs eredményét elérő Verstappen előtt. A Q3 végeredménye:
Ne feledjük, mivel legjobb Q2-es körüket ezen az abroncson futották meg, Rosberg és Ricciardo lágy gumin indul a holnapi versenyen, míg a többiek szuperlágyon – Verstappen és Raikkönen így támadhatja a Mercedes-pilótát a start után.
Jenson Button rendkívül büszke 9., a legjobb eredménytől 1,37 másodperccel lemaradó helyezésére, úgy nyilatkozott, a Q3-ban olyan jó volt, mint „a 2012-es pole-pozíciós kör”.
Összefoglaló cikkünk ide kattintva olvasható el. Köszönjük a figyelmet, kövessétek a Formula.hu-t a délután folyamán az időmérővel kapcsolatos hírekért!