DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Az új F1-es grafikákkal előre megtudjuk, mi fog történni?

Csaták közben az előzésekre, bokszkiállások során pedig rivális pilótával szembeni helyzetre adnak majd valószínűségeket a Formula-1-es közvetítésekben 2019-ben érkező új grafikák. Nem fogjuk bánni, ha előre lelövik nekünk a poént?

Az F1-et napjainkban ért egyik leggyakoribb kritika éppen az, hogy túl kiszámíthatóak a versenyek, erre a sport vezetői a következő szezontól kezdve még kiszámítanak nekünk egy halom dolgot, csak hogy az egész még kiszámíthatóbb legyen!? Nem meglepő, ha elsőre ez a reakció jut eszébe sokaknak a nemrég nyilvánosságra hozott új képernyőgrafikákról, Ross Brawn azonban most kifejtette, hogy ilyen megfontolásról szó sincs: a temérdek extra információval a versenypályán zajló eseményeket szeretnék érthetőbbé, ezáltal átélhetőbbé tenni a közönség számára.

brawn



„A mi sportunk a leggazdagabb adatokban a világon. Az adatok pedig serkentik a teljesítményt” – mondta Brawn, az F1 sportszakmai oldaláért felelős ügyvezető igazgató az AWS re:Invent néven futó konferencián, ahol ő is előadást tartott a sport innovációiról, kiemelten foglalkozva az új grafikák érkezésével.

„Szeretnénk a rajongóknak is nagyobb betekintést adni abba, hogy mi történik a versenypályákon. Képesek vagyunk olyan modellek megalkotására, amelyek segítenek annak megértésében, milyen módon vezeti az autóját a pilóta: támad vagy spórolós üzemmódban halad? Ezt a rendelkezésünkre álló óriási adatmennyiséget tápláljuk be a modelljeinkbe, amelyekkel aztán előrejelzéseket adhatunk arra vonatkozóan, hogy mi fog történni a versenyen.”

„Megmutathatjuk, ha valakinek a gumijai túlmelegedtek, és ebből azt gondolhatjuk, hogy bajban van. Ehhez azonban hozzávesszük a gumi múltbeli működésének adatait és a pilóta versenyben elfoglalt pozícióját, így a gépi tanulás módszerével teljes körű elemzést adhatunk a rajongóknak arról, hogy a versenyző tényleg bajban van-e, vagy kézben tudja tartani a helyzetet. Az erre vonatkozó adatok a csapatoknak mindig is rendelkezésükre álltak, de mi most a nyilvánosság elé tárjuk őket.”

Látatlanban az előzési valószínűséget prezentáló grafika tűnik a legizgalmasabbnak, amely az autók helyzetét és teljesítménykülönbségét figyelembe véve pillanatról pillanatra frissítve mutatja be, hogy melyik oldalról mekkora esélye van a támadó pilótának megelőzni az üldözöttet.

„Az előzések megkezdésekor élő és múltbeli adatok felhasználásával előrejelezhetjük, hogy mi fog történni. Ez viszont olyan információ, amit csak mi tudunk előállítani” – mutatott rá Brawn. „A csapatok ugyanis mind csak a saját autóik adataival rendelkeznek, ám mi, a Formula-1 be tudjuk gyűjteni az adatokat mindkét autóról, hogy elvégezzük ezt az összevetést. Senki sem csinált még ilyet korábban.”

Az F1 által újonnan használni kezdett modellezési programok azonban nagyobb horderejű hatást is kifejthetnek a nézők pillanatnyi szórakoztatásánál. Brawn elmondása szerint az adatok elemzésével a vezetőség arra is választ kap majd, hogy milyen jellegű pályákat kell építeni a legjobb versenyélmény érdekében, illetve hogy a rajtrács helyeinek más módon való felrajzolásával is fokozhatóak-e az izgalmak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: